خبرگزاری کار ایران

کشت 30 هزار تن سویا در سال‌جاری در استان اردبیل / بیله‌سوار قطب تولید سویا در استان

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۲۸۷

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشت محصول استراتژیک سویا برای فرآوری روغن در استان اردبیل در سال‌های اخیر دو برابر افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا، خلیل نیکشاد عنوان کرد: عمده سویای تولید شده در سطح استان مربوط به شهرستان بیله‌سوار است که با کیفیت مطلوب و با ارقام متنوع وارد بازار مصرف می‌شود.

وی مجموع تولیدات سویا را در سطح استان بیش از 30 هزار تن در سال زراعی جاری اعلام کرد و گفت: 10 هزار هکتار از اراضی حاصلخیز شمال استان اردبیل به کشت سویا اختصاص یافته که محصول تولید شده روانه کارخانه‌های روغن‌کشی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ارزش افزوده تولید این محصول به ویژه کنجاله به دست آمده را برای تأمین خوراک دام و طیور یادآور شد و تصریح کرد: در شرایط کم آبی توسعه کشت این محصول کم آب‌بر به کشاورزان توصیه می‌شود تا زمینه تولید، فرآوری و صادرات این محصول در سطح کشور فراهم آید.

نیکشاد با بیان اینکه در تقویت نظام اقتصاد مقاومتی و همچنین کاهش واردات روغن مورد نیاز کشور، کشت دانه‌های روغنی اعم از سویا و کلزا در سطح استان تقویت شده است، افزود: علاوه بر بیله‌سوار در پارس‌آباد و اصلاندوز نیز کشت این محصول با استقبال کشاورزان روبه‌رو شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی در کنار توصیه‌های فنی به زارعین نسبت به تأمین نهاده‌ها نظیر بذر، کود و سموم نیز اقدام کرده تا در کنار مراقبت کشاورزان، تولید کیفی‌تر به انجام برسد.

نیکشاد اضافه کرد: عمده تولیدات سویا و کلزا در استان راهی کارخانه‌های فرآوری در استان‌های همسایه می‌شود در حالی که در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده سعی بر راه‌اندازی کارخانه‌های روغن‌کشی و فرآوری محصولات به دست آمده در استان را داریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز