خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته محیط زیست یونسکو در گفت و گو با ایلنا:

تشدید وابستگی معیشتی مردم به منابع آبی با طرح‌های انتقال آب/ تا زمانی که با تمام دنیا قهر باشیم مشکلات باقی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۵۸۶

رئیس کمیته محیط زیست یونسکو با اشاره به اینکه سد سازی ها و طرح های انتقال آب باعث شده تا میزان وابستگی معیشتی مردم به منابع آب و خاک در کشور تشدید شود گفت: قطعا موضوعاتی مانند طرح های انتقال آب، شیرین سازی و نمک زدایی آب از گران ترین طرح ها است و نباید فراموش کرد که هر متر مکعب انتقال آب حدود 3 تا 4 و نیم دلار هزینه دارد.

به گزارش ایلنا از شیراز محمد درویش در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه طرح های انتقال آب زمانی باید عملیاتی شود که دولت هیچ چاره ای برای تامین آب شرب و جلوگیری از مهاجرت نداشته باشد، افزود: طبق اعلام وزارت نیرو فرسوده بودن لوله ها باعث شده تا حدود 30 درصد آب شرب شهری از دسترس خارج شود این در حالی است که وزارت جهاد هم اعلام کرده بخش کشاورزی حدود 5 الی 6 برابر آب مصرفی ضایعات دارد.

درویش با اشاره به اینکه نداشتن تعداد مناسب سردخانه و اشتباه بودن روش‌های بسته بندی باعث شده تا یک میلیارد متر مکعب آب در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته به دست مصرف کننده نرسد ، تصریح کرد: در شرایط فعلی بیش از 30 میلیارد متر مکعب و نیمی از ظرفیت ها سد های کشوور پساب در وجود دارد.

 مسئولان به سراغ برنامه های کم هزینه‌تر بروند

این فعال محیط زیست با طرح این سئوال که مسئولان برای تأمین آب چرا به سراغ موضوعات و برنامه‌هایی کم هزینه‌تری مانند سرمایه‌گذاری در تصفیه خانه‌ها و شیر‌آبه زباله و... هزینه نمی‌کنند بیان کرد: وجود مافیا در پشت مسائلی مانند انتقال آب و...اجازه نمی دهد مسئولان به سراغ برنامه های کم هزینه‌تر بروند.

طرح های انتقال آب تاثیری در صرفه جویی مصرف آب ندارد

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو با بیان اینکه طرح‌هایی مانند انتقال آب تاثیری در صرفه جویی و .... ندارد، افزود: قطعا این طرح‌ها به جای اینکه به مردم پیام دهد که قدر آب را بدانند به جامعه می فهماند که هر زمان با مشکل کمبود آب مواجه شوید ما آن را از هر طریق تامین خواهیم کرد.

انتقال آب باعث خشکسالی اصفهان و یزد شد

وی با اشاره به اینکه قطعا طرح انتقال آب باعث خشکسالی در اصفهان و یزد شد ادامه داد:  طرح انتقال آب از دهه 30 در استان اصفهان آغاز شده قطعا اگر این اتفاق رخ نمی داد و در صرفه جویی آب مدیریت درست انجام می شد در حال حاضر استانی مانند اصفهان با بحران بی‌آبی قرار نمی گرفت.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه قطعا دولت باید آرمان توسعه از خودکفایی در بخش کشاورزی به تأمین امنیت غذایی تغییر یابد، ادامه داد: این مهم زمانی عملیاتی می شود که با دنیا قهر نباشیم و فکر نکنیم که دنیا به ما غذا نمی‌دهد پس به ناچار مجبوریم خودمان نیازهای خودمان را تامین کنیم.

درویش با بیان اینکه قرن‌ها موضوع تامین مایحتاج توسط هر شخص از طریق خانه خودش می‌گذرد، منسوخ شده است، افزود: در شرایط فعلی هیچ فردی نمی تواند ادعای تامین و تولید هر وسیله ای را داشته باشد.

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کشورها باید از محل مزیت هایی که دارند پول و ثروت ایجاد کنند و از محل این بخش به تامین مایحتاج و نیازهای مردم برسد تصریح کرد: تا زمانی که با تمام دنیا قهر باشیم و درک ارتباط با دیگر کشورها در حاکمیت ایجاد نشود همچنان شاهد مشکلات خواهیم بود.

درویش تصریح کرد: مسئولان در صورتی می‌توانند از مردم درخواست کنند که از کشت برنج صرف نظر کنند که خسارت نکاشتن برنج را به مردم پرداخت کنند ،تصریح کرد: متاسفانه مسئولان با انجام ندادن هیچ اقدامی از مردم انتظار دارند که مردم از بخشنامه ممنوعیت کشت برنج تبعیت کنند.

 وی با اشاره به اینکه زمانی که حداقل معیشت برای مردم فراهم نشود با مشکلات متعددی مانند خشکسالی مواجه می شویم ادامه داد: قطعا دولت و حاکمیت به دلیل اینکه نتوانستند معیشت‌های جایگزین و قابل احترام کشت برنج را مهیا کنند تا به واسطه آن مردم به صورت داوطلبانه به دیگر مشاغل رو بیاورند به عنوان مقصر اصلی در بحران آب هستند.

تاثیر منفی سد سازی ها در حوزه آب استان

عضو مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در ادامه با بیان اینکه متاسفانه ساخت و احداث سد ها در سال های گذشته در استان فارس تاثیر منفی در حوزه آب استان گذاشته،  افزود: متاسفانه سد سازی‌های استان در سال های گذشته باعث عواملی مانند افزایش توان آب ربایی، خشک شدن حوزه های پایین دست، خشک شدن تالاب ها، افزایش کانون های بحرانی بادی و .... در فارس شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز