خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

کاهش ۳۰ درصدی ذخایر آبی سدهای کرمانشاه/ خطر بحران آبی در استان

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۹۶۴۷

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه از کاهش 30 درصدی ذخایر آب در سدهای استان نسبت به دوره مشابه در سال گذشته خبر داد.

محمود رضا شهلایی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: در استان کرمانشاه  ۱۲ سد مخزنی وجود دارد  که حجم مخازن آن یک  میلیارد و 350  میلیون متر مکعب  است و در حال حاضر حدود ۹۵۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سدها ذخیره شده است. 

وی افزود: کاهش باران و به تبع آن کاهش روان آب‌ها و افت ورودی سدها و در نتیجه کاهش حجم مخازن سدها را  به‌دنبال داشته است.   

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای  افزود: خشکسالی سال‌جاری در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است به طوری که نسبت به سال آبی در مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد بارش‌ها کمتر شده است .

وی افزود: در سال آبی ۹۸ حدود چهارصد میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که این مقدار در سال ۹۹ به حدود ۲۹۰ میلی‌متر رسیده است که نشان از  کاهش ۳۰ درصدی بارش ها را دارد. 

شهلایی  کاهش شدید بارش‌ها، افت منابع  زیرزمینی، دمای بالا و تبخیر شدید را از عوامل مهم خشکی برخی رودخانه‌ها مانند رازآور و سراب‌های مثل سراب یاوری و روانسر  دانست و افزود:  بسیاری دیگر از سر آب‌های سطح استان با افت شدید منابع آبی مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه اظهار امیدواری کرد که شرایط سخت خشکسالی کنونی با تغییر شرایط و بارندگی های بیشتر در سال آبی پیش رو تغییر پیدا کند و وضعیت سدها، رودخانه‌ها و سراب‌های استان بهتر شود در غیر این‌صورت با بحرانی بسیار جدی روبرو خواهیم بود.

شهلایی در بخش دیگری از سخنانش گفت، از رسانه‌ها تقاضای همکاری داریم که با اطلاع رسانی‌های خود کشاورزان استان را آگاه سازند تا از کشت محصولات پرآب بر مانند  برنج خصوصا در شرق استان بپرهیزند.

مدیریت مصرف آب توسط مردم یکی دیگر از درخواست‌های مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه بود و گفت انتظار داریم مردم با مدیریت صحیح آب کمک کنند تا از شرایط حاد بحرانی امسال عبور کنیم.

وی افزود: رعایت الگوی مصرف از سوی مردم قطعاً باعث خواهد شد آب به طور عادلانه در سرتاسر استان توزیع شود و همه همشهریان ما می‌توانند از آب آشامیدنی سالم و پایدار استفاده کنند. 

این مسئول وجود چاه‌های غیر مجاز را یکی از مشکلاتی و عوامل کاهش آب سفره های زیر زمینی در استان توصیف کرد و گفت: چاه‌های غیر مجاز و مصرف بی رویه به‌عنوان یکی از عوامل اصلی کاهش آب در سفره‌های زیر زمین است که متاسفانه چاه‌های غیر مجاز زیادی در سطح استان وجود دارد. لیکن برخورد با این دسته از چاه‌ها در دستور کار قرار دارد و هماهنگی‌های لازم با سیستم قضایی استان در این باره صورت پذیرفته است.

وی تاکید کرد: در سال گذشته طرح «ملی ساز گاری با کم آبی» را مصوب کردیم که اگر واقعا این طرح به‌صورت کامل و با همه برنامه ها و مختصات مورد نظر  عملی بشود ، راه برون رفت از مشکلات کم آبی در سطح استان خواهد بود.

این مسئول تصریح کرد: در این طرح تمام موارد هدر رفت آب از جمله برخورد جدی با چاه‌های غیر مجاز،  تعدیل  و اصلاح پروانه‌های بهره‌برداری از چاه‌های مجاز، نصب کنتورهای هوشمند،  ممنوعیت کشت های پر آب بر، تطبیق منابع و مصارف  گنجانده شده است.

شهلایی رصد برداشت از چاه‌های مجاز را نیز یکی دیگر از اقدامات گنجانده شده در طرح ملی سازکاری با خشکسالی عنوان کرد و افزود: با نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های مجاز قادر خواهیم بود که برداشت آب را از این چاه‌ها رصد کنیم و بر پایه آن مدیریت مصرف آب را در بخش کشاورزی اجرایی خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه تصریح کرد: از 18 دشت واقع در سطح استان شانزده دشت ممنوعه و دو دشت ممنوعه بحرانی شده است که این نشان از بحران جدی در منابع آبی استان کرمانشاه دارد.

وی تاکید کرد: آژیر خطر کم آبی و بی آبی به صدا در آمده است و متاسفانه مشکلات و معضلاتی متعددی را به‌همراه خواهد داشت و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود که راهکار کوتاه مدت آن مدیریت صحیح الگوی مصرف آب و سازگاری با شرایط  موجود است.

تطابق منابع با مصرف و  ذخیره‌های کنونی یکی از موارد مهم مدیریت آب است که شهلایی به آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر وضعیت آب شرب استان در خطر است و بسیاری از چاه‌های مصرف آب شرب در سطح استان با کاهش شدید دبی و افت روبرو هستند و این عوامل نشانه‌های روشنی از یک شرایط بسیار سخت آبی است.

شهلایی در پایان ضمن تقدیر از سیستم قضایی و انتظامی استان و دادستان کرمانشاه گفت: خوشبختانه در بحث برخورد با چاه‌های غیر مجاز دادستانی به‌طور جدی ورود پیدا کرده است و نیروی انتظامی با ما همکاری خوبی دارد و در بحث کشت برنج در شرق استان هم ممنوعیت کامل آن ابلاغ شد که همه اینها می‌توانند کمک کنند تا از شرایط حاد کنونی در بحث آب راه برون رفتی پیدا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز