خبرگزاری کار ایران

تولید محصولات کشاورزی در کردستان کاهش یافت

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۷۷۱۳

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال تولید محصولات کشاورزی در استان بیش از یک میلیون و ۹۱۶ هزار تن کاهش یافت.

به گزارش ایلنا، محمدفرید سپری اظهار داشت: بیش از یک میلیون و ۹۱۶ هزار تن کاهش تولید محصول به دلیل خشکسالی در زیر بخش‌های زراعت، باغ، تولید علوفه، گوشت قرمز، آبزیان و عسل استان برآورد شده است.

سپری افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون با کاهش شدید ریزش‌های جوی پایش مکرر اراضی کشاورزی و واحد‌های تولیدی در دستور کار قرار گرفت و آثار و تبعات ناشی از خشکسالی و خسارت به طور منظم برآورد شده و به مراجع ذیصلاح ارسال شد.

وی به برنامه‌های این سازمان در راستای مقابله با خشکسالی اشاره کرد و گفت: از چند سال پیش اقداماتی از قبیل اجرای مفاد برنامه سازگاری با کم آبی استان، توسعه اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، اجرای اقدامات گسترده ترویجی - آموزشی، اجرای گسترده عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در راستای مقابله با خشکسالی در استان انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: اقدامات به زراعی مانند توسعه ارقام و کشت‌های جدید با نیاز آبی کم (توسعه کشت محصولات خلر، ماشک، اسپرس و سورگوم و ارقام جدید)، توسعه کشت نشائی، توسعه کشت‌های کم خاک ورزی و بی خاک ورزی، توسعه کشت گلخانه‌ای، توسعه باغات دیم و ... در استان انجام شده که اثرات آن منجر به صرفه جویی مصرف آب و عدم برداشت بی رویه از منابع آبی سطحی و زیر زمینی شده است.

سپری گفت: برای جبران ضرر و زیان سنگین وارده شده به کشاورزان و بهره برداران اکردستانی در سال زراعی جاری مکاتباتی از قبیل اختصاص اعتبار ویژه به منظور پرداخت کمک بلاعوض، پرداخت تسهیلات کم بهره، امهال تسهیلات معوق بانکی، اجرای طرح‌های ضروری و پیشگیرانه در بخش تامین و انتقال آب، تامین اعتبار هزینه‌ای به منظور ردیابی و کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی، توسعه بیمه محصولات کشاورزی و ... از مسئولان کشوری مطالبه شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز