خبرگزاری کار ایران

غفار زاده خبرداد؛

بهره برداری خط انتقال آب سد نهند به تبریز در روزهای آینده

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۰۸۱۸

مدیرعامل آب منطقه آذربایجان‌شرقی گفت: برای مدیریت پیک مصرف آب در سال جاری، خط انتقال آب سد نهند به تبریز در چند روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، یوسف غفارزاده در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: رفع تنش آبی تبریز شامل سه طرح کوتاه مدت است که اجرای این سه طرح، ۸۰۰ لیتر در ثانیه حجم آب شرب تبریز را بالا می برد.

وی ادامه داد: یکی از این طرح ها تعویض هفت کیلومتر از خط انتقال آب سد نهند به تبریز به دلیل فرسودگی است و با تعویض آن قادر می شویم انتقال آب در زمان پیک را ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر در ثانیه افزایش دهیم.

غفارزاده اضافه کرد: اجرای این طرح از مهر ماه ۱۳۹۹ کلید خورد و نسبت به تهیه لوله و شیرآلات و انتخاب پیمانکار و اجرای طرح اقدام شد که در چند روز آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.

مدیرعامل آب منطقه آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه دومین طرح رفع تنش آبی تبریز، صدور مجوز حفر ۳۰ حلقه چاه شرب است، گفت: پروژه سوم نیز جداسازی آب شرب از صنعت و ویلاهاست که در این زمینه اقدامات اساسی انجام گرفته و اولویت آن با صنایع پرمصرف بوده و این پروژه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر در ثانیه میزان دبی آب ورودی تبریز را از خط آبرسانی زرینه رود تبریز افزایش می دهد.

غفارزاده افزود: با اقدامات انجام شده ۶۰۰ لیتر بر ثانیه نسبت به سال گذشته تولید را افزایش داده ایم که منجر شده تولید و مصرف به نقطه سربه سر برسد.

وی اظهار کرد: اگر خط انتقال آب سد نهند وارد مدار شود و برق چاه های آب مدیریت شود در تابستان امسال قطعی آب در تبریز نخواهیم داشت.

به گزارش ایرنا،   آب شرب کلانشهر تبریز از چهار منطقه شامل تصفیه خانه نهند، چاه های دامنه شمالی سهند، زرینه رود و مسیر آبرسانی ارس تامین می شود و تنها راه نجات کسری آب این کلانشهر و شهرهای اطراف انتقال آب از ارس است.

تعداد جمعیت تحت پوشش آب شهری در تبریز یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۵۱۸ نفر و تعداد انشعابات آب شهری ۷۲۲ هزار و ۵۱۴ فقره و تعداد چاه‌های آب ۹۲ فقره است.

نیاز آبی این شهر حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب و ظرفیت تولید ۱۵۲ میلیون متر مکعب است که ۵۵ درصد آن از طریق خط زرینه‌رود، ۱۳ درصد از سد نهند، ۳۱ درصد از چاه‌ها و مابقی نیز از قنوات تامین می‌شود.

در بهمن ماه سال گذشته روزانه ۸۵۰ هزار مترمکعب آب شرب در استان مصرف شد که این میزان در اسفند همان سال به روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب رسید.

میزان تولید سالانه آب شرب شهری و روستایی در استان حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب است که ۷۵ درصد تامین آب شرب استان از طریق آب منطقه ای و ۲۵ درصد نیز از طریق چاه های شرکت آب و فاضلاب تامین می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز