خبرگزاری کار ایران

رئیس نظارت بر حیات وحش محیط زیست بوشهر خبر داد؛

افزایش ۱۰ درصدی جمعیت آهوان جزیره خارک

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۷۹۹

رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت : جمعیت آهوان جزیره خارگ در سرشماری صورت گرفته و با حمایت های انجام شده حداقل 10 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بوشهر ، خسرو درویشی  در حاشیه عملیات سرشماری آهوان جزیره خارگ با اعلام این مطلب اظهار داشت : این برنامه سرشماری در نیمه اول تیرماه اجرایی شده است که کارشناسان و ماموران اجرایی محیط زیست در آن مشارکت دارند .

رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اینکه عملیات سرشماری آهوان جزیره خارگ با رعایت همه پروتکل های بهداشتی جهت پیشگیری از ویروس منحوس کرونا انجام شده است افزود : جمعیت آهوان و روند آماربرداری در چند محدوده در زیستگاه خارگ و به روش محاصره ای مورد نظارت کامل قرار گرفت .

رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ابراز داشت : با سرشماری انجام شده در جزیره خارک و با توجه به جمعیت  بیش از یک هزار راس، تقریبا جمعیت بیش از 10 درصد افزایش داشته که  ضروری است پس از طی مراحل قانونی و با هماهنگی سازمان مرکزی، جمعیت مازاد آهوان در این زیستگاه ها برای جلوگیری از آسیب به اکوسیستم و بواسطه تراکم جمعیت و کمبود پوشش گیاهی ، سرریز جمعیت آهوان این جزیره به خارج از آن منتقل شود که مقصد آنها زیستگاههای دیگر مستعد در کشور جهت احیا و  تعدادی مراکز تکثیر و پرورش در سطح کشور است.

درویشی اظهار داشت : این موضوع پس از اعلام بیش  1050 راس  آمار سرشماری در سال 1400 مورد بررسی قرار گرفت و قرار است به منظور جلوگیری از بروز  تلفات در زیستگاه های آن که هم اکنون در جزیره به کمتر از 100 هکتار رسیده است، در  این جزیره اجرایی شود چرا که هم اکنون جمعیت آهوان بیش از  حد ظرفیت آن است .

درویشی ابراز داشت : آسیب های ناشی از افزایش تراکم جمعیت و احتمال بروز بیماری در آینده در هر یک از این جمعیت میتواند به تلفات سنگینی منجر شود .

رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: علاوه بر حفاظت حیات وحش ، جلوگیری از درون آمیزی جمیعت ها و تحقیق و پژوهش دراین خصوص از دیگر اهداف انتقال جمعیت مازاد آهوان به خارج از جزیره است و با ایجاد یک بانک ذخیره ژنی از این گونه ها و انجام مطالعات علمی ، فرصت ارزنده ای برای دانشجویان و محققان به وجود می آید .

رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود : محیط بانان با گشت و سرکشی به زیستگاه های آهوان از هر گونه شکار و زنده گیری آهوان توسط افراد سود جو جلوگیری می کنند هر چند مردم شریف جزیره خارگ ، مردمانی هستند که آهوان دوست دارند .

درویشی یاداور شد : درمان و نگهداری ازآهوانی که به هر دلیل دچار بیماری ، تصادف با وسایل نقیله ، و نگهداری و مراقبت از بره آهوانی که به هر دلیل از گله آهوان جدا شده اند از دیگر اقدامات حفاظتی از آهوان است .

درویشی افزود : ساخت چهار آبشخور و جایگاه های طبیعی ذخیره آب در نقاط مختلف جزیره خارگ از برنامه های انجام شده سنوات قبل این اداره است .

رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: دوران بارداری آهو 5-4 ماه و در فصل پاییز جفت گیری انجام و فصل بهار موقع زاد و ولد آنهاست .

 رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در اینجا جا دارد از شرکت های مستقر در جزیره بویژه فلات قاره که در تامین علوفه با ما همکاری دارد تقدیر و تشکر  شود. ضمن آنکه از مردم دوستدار حیات وحش و آهوان جزیره که همواره همیار محیط زیست بوده اند قدردانی می گرددکه نیاز به افزایش این همکاری و مشارکت ها بخصوص دراقدامات مدیریت جمعیت آنها می باشد. 

افزایش ۱۰ درصدی جمعیت آهوان جزیره خارک

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز