خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطر‌ح شد؛

بسیاری از اقدامات مدیریتی کرونا در کشور نمایشی است/ نحوه ‌واکسیناسیون مردم ، نشان از بی‌تدبیری مسئولان وزارت بهداشت دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۴۷۶

رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی البرز با انتقاد از شیوه تزریق واکسن به مردم گفت: تزریق واکسن به شکل کنونی به سالمندان آن هم در گرمای امسال باعث شیوع بیشتر بیماری می‌شود. مشخص نیست چرا تولید واکسن و نوع واکسیناسیون کرونا در کشور این گونه مدیریت می شود؟ زیرا در هیچ کجای دنیا این‌ مدلی نیست.

حسین کریم که پیش از این ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان های کرمانشاه و البرز را برعهده داشت  در گفت و گو با خبرنگار ایلنا ضمن اشاره به چگونگی تولید واکسن کرونا در کشور اظهار داشت: از روزهای ابتدای شیوع کرونا که در استان البرز بودم، بحث واکسنِ داخلی مطرح شد چراکه مشخص بود جدا از مراقبت‌های بهداشتی، تنها راه نجات، واکسن است لذا بسیاری از شرکت‌های معتبر دنیا روی ساخت این واکسن سرمایه گذاری کردند.

بسیاری از اقدامات مدیریتی کرونا در کشور نمایشی است/ نحوه ‌واکسیناسیون مردم ، نشان از بی‌تدبیری مسئولان وزارت بهداشت دارد

وی افزود: در ایران بسیاری از افراد خردمند و بلدِ کار در حوزه تولید واکسن ورود نکردند. به نظر می رسید تیم خاصی تصمیم گیر تولید واکسن در وزارتخانه بود و برای بقیه خیلی حرمت و احترام قائل نبودند و تنها در چهارچوب ذهنی انباشته شده از تفکرات و باور غلط و سیاست زدگی و ترس و نگرانی، تصمیم گیری سینوسی در سیستم سلامت ویروس و واکسن کرونا ایجاد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز عنوان کرد: حرف های مسئولان کاملا متناقض مطرح شد و این نشان از بی هماهنگی و سردرگمی در سطح وزارتخانه و دانشگاه دارد. جامعه پزشکی که چیزی برای گفتن داشت بجایی رسید که دیگر حرفی نداشت و تنها جنازه بر دوش می‌کشید و جلوی چشمان ما، خانواده ها به خاک سیاه نشستند که این خاک سیاه حاصل بی تدبیری مسئولانی است که حتما باید پاسخگوی بی تدبیری خود باشند.

کریم تصریح کرد: متاسفانه سالمندان و بیماران خاص که مشخص نیست حامل یا عامل کرونا هستند را در مراکزی جمع می‌کنند. این نحو از واکسیناسیون مردم توسط مسئولان بهداشت و درمان،نشانه  بی تدبیری و بی سیاستی آنها است.بنابراین  مردم چگونه باید باور کنند و اعتماد داشته باشند؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با عنوان اینکه تصمیمات ستاد کرونا در مدت شیوع بیماری، غلط، نادرست، نامناسب، سیاستی و باعث حیران مردم شد، اظهار داشت: اینکه در ستادی به عنوان ستاد مقابله با کرونا که فقط یک نفر از آن مجموعه وزیر بهداشت است و آن وزیر هم به اندازه بقیه در رابطه با تصمیمات تاثیر دارد، نمی تواند به نام ستاد مقابله با کرونا به اهدافش برسد باید سکانداری آن بر عهده وزارت بهداشت باشد. وقتی یک نفر در ستاد مسئولیت خود را تحویل می دهد و یا به زور تحویل می‌گیرند، این از ناتوانی وزیر است که نتوانسته حرفها و سیاست های علمی و افکار خود را به بقیه مجموعه، تفهیم کند.

وی گفت: بسیاری از اقدامات مدیریتی کرونا در کشور برای نمایش بوده که بتوانند کار خود را توجیه و تبرئه کنند درحالی که هیچ کدام راه مقابله با بحران نبوده و نیست . راه مقابله با بحران در سطح جامعه، صداقت است و بعد استفاده از تمام توان برجسته علمی و مدیریتی کشور که به جرات در هیچ یک به خوبی به نمایش در نیامد.

این پزشک متخصص با عنوان اینکه مدیریت با بحث علمی متفاوت است، اضافه کرد: نظر کارشناسی علمی را باید کارشناسان اهل فن بیان کنند. مدیران نباید تئوری ساز و ایده پرداز باشند بلکه باید به تحقیقات علمی اجازه اظهار نظر می دادند لذا این دخالتِ بدون تدبیر باعث شد کرونا بتواند ضربه محکمی به ما وارد کند.

رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی استان البرز به اهمیت جلب اعتماد مردم و آوردن آنها در صحنه اشاره کرد و ادامه داد: وقتی ریشه اعتماد زده شود، در بحرانی مشابه کرونا، باورپذیری کاهش خواهد داشت. بسیاری از اقداماتی که برای مقابله با کرونا انجام شد، سیاستی بود نه مدیریتی و مردم این موضوع را خوب می فهمند.

کریم با عنوان اینکه عدم رعایت پروتکل ها توسط مردم ناشی از رفتار و بدرفتاری سران تصمیم گیری برای کرونا و واکسیناسیون است، اضافه کرد: وقتی  رفتارهای سیاسی را جایگزین تحقیقات علمی می کنید و سر مردم را کلاه بگذارید و به آنها دروغ بگویید آن زمان مردم می فهمند و دیگر تابع اوامر سیاستی نخواهند شد و دلیل این نافرمانی، دروغ و فریب مردم است که عدم باور و اعتماد مردمی را ایجاد می کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز