خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی اردبیل اعلام کرد؛

نابودی ۴۰ درصد از علوفه مراتع استان اردبیل به دلیل خشکسالی

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۰۱۹

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: خشکسالی باعث شده که علوفه قابل برداشت در مراتع این استان نسبت به میانگین بلند مدت ۴۰ درصد کاهش یابد.

به گزارش ایلنا، محمود قلی‌زاده عنوان کرد: در سال‌های اخیر کاهش این چنینی علوفه مراتع در استان اردبیل بی‌سابقه بوده و این در شرایطی است که حیات وحش و میلیون‌ها راس واحد دامی در مناطق مختلف این استان به علوفه وابسته است.

وی افزود: در حالی که میانگین خسارت وارده از جانب خشکسالی به علوفه مراتع در ۱۱ شهرستان استان ۴۰ درصد برآورد می شود، میزان خسارت در دیگر مناطق متفاوت است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه کم‌آبی و خشکسالی در قشلاقات استان اردبیل به مراتب بیشتر از ییلاقات است، گفت: مراتع شهرستان نیر با ۱۰ درصد خسارت و با کمترین میزان افت علوفه مواجه هستند ولی این میزان در مراتع جنوب استان اردبیل از جمله شهرستان خلخال بالای ۷۰ درصد است.

قلیزاده افزود: علاوه بر مشکل تغذیه دام‌ و بروز مشکلات معیشتی برای دامداران و عشایر ، فقر پوشش گیاهی مراتع تبعات دیگری را هم در پی خواهد داشت که یکی از آنها افزایش فرسایش خاک است.

وی با توصیه به دامداران برای کاهش سطح دام‌های خود در مراتع و ییلاقات برای حفظ پوشش گیاهی باقیمانده اذعان کرد: خشکسالی و نبود علوفه باعث می‌شود که دامداران و عشایر برای پیدا کردن علوفه کوچ زودهنگام داشته باشند و چرای زود هنگام دام پوشش گیاهی نورس را از بین می‌برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز