خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

کشیده شدن ترمز معاملات اتومبیل در مشهد/دولت اجازه واردات خودرو را صادر کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۵۴۴۰

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران مشهد گفت: متأسفانه سایت هایی هستند که در آن خرید و فروش خودرو انجام می‌دهند که ما این سایت‌ها را اصلاً قبول نداریم چون خودرو کالایی تخصصی است و بیشتر کسانی که در این سایت‌ها خرید و فروش انجام می‌دهند به مشکل می‌خورند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، بازار خودرو همواره با دلار گره‌خورده است و بنا بر نظر کارشناسان راهکار خروج بازار خودرو از رکود به قیمت دلار مربوط می‌شود اما طی هفته‌های گذشته رفتار بازار نشان داد که این معادله تنها برای خودروهای خارجی مصداق دارد و برای خودروهای ایرانی محلی از اِعراب ندارد.

درحالی‌که انتظار می‌رفت با بازگشایی مراکز شماره‌گذاری خودرو و نمایشگاه‌های خودرو، شاهد رشد قیمت در بازار خودرو باشیم اما این انتظار محقق نشد و به نظر می‌رسد بازار خودروهای داخلی و خارجی هنوز در شوک قیمتی وجود دارند.

تا پیش‌ از این هر زمان که قیمت خودرو لحظه‌ای افزایش می‌یافت، خودروسازان علت را تأثیرگذاری ارز بر قیمت تمام‌شده مطرح می‌کردند اما در شرایط کنونی که با اُفت نرخ ارز، قیمت مواد اولیه مانند فولاد نیز کاهشی می‌شود اما در کمال ناباوری مشاهده می‌کنیم که بازهم قیمت خودرو افزایش داشته و دو شرکت بزرگ خودروساز کشور قیمت محصولات خود را افزایش دادند.

بررسی قیمت‌ها در خصوص خودروهای پرتیراژ و پر متقاضی داخلی اختلاف قیمت ۳۰ تا حتی ۸۰ میلیونی کارخانه‌ای و بازار را در برخی موارد نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل اصلی این موضوع عرضه کم خودرو از سوی خودروسازان است. به گفته آنان، وقتی شرکت‌ها نتوانند نیاز بازار را تأمین کنند، عده‌ای سودجو برای خرید هجوم می‌آورند.

آنان درباره قیمت بالای این روزهای پراید عنوان می‌کنند هر کالایی در بازار کم باشد ارزش زیادی می‌یابد و همین موضوع در خصوص پراید نیز صدق می‌کند.

دولت باید اجازه واردات خودرو را بدهد

ابراهیم گلمکانی یکی از متصدیان نمایشگاه‌های اتومبیل در خیابان بهار مشهد به ایلنا می‌گوید: قیمت بازار را عرضه و تقاضا متعادل و متوازن می‌کند و لذا خودروسازان از این حَربه برای افزایش قیمت‌ها و فروش خودرو به مردم و با هر کیفیتی سوءاستفاده می‌کنند.

این کارشناس خودرو به ما می‌گوید: به نظر من اگر خودروسازان قادر به افزایش عرضه نیستند دولت باید اجازه واردات خودرو را بدهد.

وی در خصوص وضعیت بازار خودرو به ما می‌گوید: در حال حاضر افرادی که خودرو برای فروش در اختیار دارند به دلیل احتمال افزایش قیمت‌ها از فروش امتناع می‌کنند.

وی بیان می‌کند: در هفته گذشته که مذاکرات برجام در وین در حال پیگیری بود قیمت‌ها روند کاهشی داشت و از طرفی معاملات خودرو در حال رونق گرفتن بود اما با افزایش قیمت‌ها توسط ایران‌خودرو و سایپا متأسفانه باری دیگر بازار در رکود فرو رفت و بسیاری از خریداران در حال حاضر به انتظار انتخابات و هم‌چنین نتیجه مذاکرات نشستند که آیا دلار ارزان می‌شود یا خیر؟

وی ابراز می‌کند: در هر صورت نکته جالب اینجاست که با کاهش قیمت دلار به‌جای اینکه قیمت خودروهای داخلی مانند خودروهای خارجی کاهش پیدا کند اما شاهد افزایش قیمت‌ها توسط شورای رقابت هستیم.

وضعیت خودرو در بازار مشهد

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا می‌گوید: برای وضعیت بازار خودرو باید گفت همه‌چیز بستگی به نرخ ارز دارد اگر به ثبات برسیم بازار بهتر می‌شود اما اگر نرخ ارز کنترل نشود طبعی خودرو گران خواهد شد .

حمیدرضا حیدری در پاسخ به سئوال ما که در حال حاضر تقاضا برای چه خودروهایی بیشتر است می‌گوید: در حال حاضر با توجه به رکود بازار فرقی میان خودروهای داخلی و خارجی نیست چراکه مردم بلاتکلیف هستند و نه خریدار خرید می‌کند و نه فروشنده حاضر به فروش است لذا یک نگرانی از اینکه شرایط چگونه رقم خواهد خورد در بازار موج می‌زند.

وی دلیل تفاوت قیمت خودرو در کارخانه‌ها و بازار آزاد را شاخص عرضه و تقاضا عنوان کرده و ادامه می‌دهد: طبیعی است وقتی عرضه خودرو توسط خودروساز به‌صورت قطره‌چکانی تزریق می‌شود قیمت خودرو در بازار آزاد با کارخانه تفاوت قیمت فاحش پیدا می‌کند.

دخل‌ و خرج نمایشگاه‌ها نمی‌خواند

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران مشهد در خصوص مشکلاتی که در این صنف وجود دارد به ما می‌گوید: رکود بازار ناشی از کرونا، تعطیلی‌های اجباری، نوسان ارز و کمبود عرضه خودرو همگی دست‌به‌دست هم داده و بسیاری از همکاران را در تنگنای درآمد قرار داده است.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه اجاره نمایشگاه‌ها نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش‌یافته است و تعطیلی‌های اجباری به دلیل شیوع ویروس کرونا هم مزید بر علت شد و لذا مجموع این اتفاقات موجب شد تا تعدادی از همکاران ما به دلیل ناهمخوانی دخل‌وخرج نمایشگاه‌های خود را تعطیل کنند.

حیدری اذعان می‌کند: اگرچه وعده‌های بسیاری مبنی بر حمایت اصناف شد اما واقعیت این است که صنف ما مشمول حمایت‌ها که نشد هیچ بلکه حتی در مالیات هم به آن تخفیفی داده نشد و لذا با ادامه رکود بازار این وضعیت برای بسیاری از نمایشگاه داران شکننده شده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران مشهد می افزاید: متأسفانه نوسان شدید ارز و بلاتکلیفی بازار و از طرفی شیوع بیماری کرونا و هم‌چنین تعطیلی‌های اجباری و رکود حاکم بر بازار ضررهای جبران‌ناپذیری را به این صنف وارد کرده است و این در حالی است که دولت نیز هیچ کمکی به این صنف نکرده است.

سایت‌های خرید و فروش  مبنای کارشناسی نیست

حیدری هم‌چنین در پاسخ به ما مبنی بر اینکه قیمت‌ها در بازار آزاد به‌ویژه در سایت‌های خرید و فروش خودرو چقدر اعتبار داشته و کارشناسی شده است اظهار می‌کند: متأسفانه سایت هایی هستند که در آن خرید و فروش خودرو انجام می‌دهند که ما این سایت ها را اصلاً قبول نداریم چون خودرو کالایی تخصص هست و اکثر کسانی که در این سایت‌ها خرید و فروش انجام می‌دهند به مشکل می‌خورند.

وی اذعان می‌کند: متأسفانه خریداران پس از برخورد مشکل به اتحادیه مراجعه می‌کنند  که دیگر کاری از دست ما برنمی‌آید.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران مشهد توصیه می‌کند تا شهروندان در خرید خود دقت کنند زیرا خودرو کالایی تخصصی و قیمتی ماست و حتماً باید از کارشناسان کمک گرفت.

گزارش: زهرا ابراهیمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز