خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی:

در صورت حمایت های لازم، محصولات معدنی می‌توانند جایگزین درآمدهای نفتی شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۸۹۶

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: در صورتی که حمایت‌های لازم و قانونی از بخش معدن در کشور انجام شود محصولات معدنی به راحتی می‌توانند جایگزین نفت و درآمد‌های نفتی شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد ، حبیب الله ترشیزیان رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی با گرامیداشت هفته معدن به تشریح وضعیت معادن استان پرداخت و گفت: ظرفیت اشتغال مستقیم معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی ۱۶۳ هزار نفر است.

او افزود: معدن یکی از بخش‌های اقتصادی و پیشران صنایع میان دستی و پایین دستی است که ایران سه درصد از ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد و جزو ۱۵ کشور برتر معدنی دنیا است، ۲۱ درصد از صادرات غیرنفتی، ۲۶ میلیارد دلار از سرمایه گذاری زیرساختی و توسعه ای، ۶۶۰ هزار نفر از اشتغال و ۵.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور متعلق به حوزه معدن است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی ادامه داد: تا پایان سال ۱۳۹۸ ذخایر قطعی شناخته شده معدنی در کشور ۵۷ میلیارد تن بود که ارزش آن به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و ۹ هزار و ۵۴۱ واحد مربوط به صنایع معدنی کوچک و بزرگ با ظرفیت‌های مختلف تولیدی در کشور فعال هستند.

ترشیزیان بیان کرد: معادن خراسان رضوی ۲.۹ درصد از کل مساحت استان را تشکیل می‌دهند که شاخص‌ترین معادن استان، سنگ آهن خواف می‌باشد که جزو ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن دنیا و بزرگترین معدن سنگ آهن ایران است.

او ذخایر مس در شهرستان‌های بردسکن و سبزوار، خاک‌های صنعتی در شهرستان‌های گناباد و تربت‌حیدریه، کرومیت در شهرستان‌های نیشابور، سبزوار و فریمان و سنگ‌های تزئینی به صورت پراکنده در نقاط مختلف استان را از بهترین ذخایر معدنی خراسان رضوی برشمرد و تصریح کرد: مصالح ساختمانی و در راس آن ذخایر عظیم گچ در رباط سفید و سنگ‌های لاشه در اطراف مشهد و چناران از دیگر ذخایر معدنی برجسته استان به شمار می‌روند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی تاکید کرد: برنامه کشور در افق ۱۴۰۴ رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است که سهم خراسان رضوی از این میزان اکتشاف ۷.۵ میلیارد تن سنگ آهن است، اما ذخایر اکتشاف شده سنگ آهن در این استان با آنچه باید در افق ۱۴۰۴ کشف شود، فاصله بسیار دارد.

ترشیزیان اظهار کرد: ذخایر سنگ آهن شناخته شده در کشور فقط تا ۱۴ سال پاسخگوی نیاز صنعت فولادسازی است و در صورتی که برای اکتشافات جدید سنگ آهن تلاش نشود ۱۸ سال بعد کشور به واردکننده فولاد تبدیل می‌شود.

او افزود: ایران نمی‌تواند صرفا کشوری با برخورداری از محصولات کشاورزی باشد، زیرا آب کافی در اختیار ندارد، هم اینک نیز نزدیک به ۹۰ درصد از آب کشور صرف کشاورزی می‌شود، آن هم کشاورزی که سنتی است و هدررفت آب بسیار می‌باشد لذا لازم است سهم ناچیز صنعت و معدن از آب افزایش یابد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی ادامه داد: در کشور‌های پیشرفته در حوزه معدن مانند کانادا، استرالیا، شیلی و روسیه، اطلاعات پایه زمین شناسی و اکتشاف و نقشه‌های مرتبط با آن توسط دولت تهیه می‌شود، همچنین دولت مطالعات دورسنجی را انجام و در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد، سپس بخش خصوصی در یک بستر شفاف وارد سایت زمین شناسی مربوطه شده و اطلاعات لازم را در اختیار می‌گیرد.

ترشیزیان بیان کرد: سهم معدن و صنایع معدنی از اقتصاد کشور در سال ۱۳۹۸ حدود ۵.۳ درصد بود که در افق ۱۴۰۸ باید به ۱۱ درصد و ارزش صادرات مواد معدنی نیز از ۹ میلیارد دلار فعلی باید به ۱۸ میلیارد دلار برسد، در صورتی که حمایت‌های لازم و قانونی از بخش معدن در کشور انجام شود محصولات معدنی به راحتی می‌توانند جایگزین نفت و درآمد‌های نفتی شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز