خبرگزاری کار ایران

به مناسبت روز کارگر در استودیو ایلنا مطرح شد/ قسمت سوم

برده‌داری به طرح مزد توافقی شرف دارد/ برخی نمایندگان بدون اطلاع و توجیه طرح را امضا کردند+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۰۹۱۰

نماینده کارگران در شورای عالی کار کشور گفت: برده‌داری از طرح مزد توافقی که توسط مجلس این دوره پیشنهاد شده بهتر است، برده‌ها در گذشته از خوراک و محل زندگی بهره داشتند و شرف آنها بیشتر بود.

آیت اسدی با حضور در برنامه گفتگومحور ضلع سوم استودیو خبری ایلنا درباره نسبت تورم و گرانی با افزایش هزینه‌ها گفت: حقوق و دستمزد جامعه کارگری 40 درصد از تورم عقب افتادگی دارد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار کشور ادامه داد: طی سه سال گذشته هیچ سالی نبوده که مصوبه مزد را کمتر از تورم امضا کنیم، مصوبه سال گذشته را نیز امضا نکرده و به دیوان شکایت کردیم و درنتیجه هیئت تخصصی دیوان بر ابطال مصوبه مزد رای داده و اکنون منتظر رای هیئت عمومی دیوان هستیم.

وی ابراز کرد: سنوات مختلفی در دولت‌های مختلف داشتیم که در آن‌ها تورم 40 درصد و افزایش مزد 19 درصد و یا تورم 25 درصد و افزایش مزد 12 درصد بوده و همین موضوع باعث شده اکنون حدود 40 درصد شکاف مزدی داشته باشیم.

این فعال جامعه کارگری افزود: امسال به نسبت تورم که بین 34 تا 36 درصد بود حداقل مزد با جمیع جهات شامل حقوق، بن، حق مسکن و اولاد 45 درصد افزایش یافته و مطابق با مصوبه مزدی که امضا شده سایر سطوح نیز به تناسب حدود 40 درصد افزایش یافته که مورد قبول ما بود.

وی درباره مسکن کارگران گفت: بحث مسکن به مصوبه هیئت وزیران نیاز دارد؛ البته امسال کل مزد را به عنوان یک پکیج امضا کردیم و بنابراین اگر موضوعات مربوط به مسکن توسط دولت امضا نشود کل مزد زیر سوال می‌رود و مانند سال‌های گذشته امکان شکایت داریم، این موضوع به هئیت دولت رفته و تا نیمه اردیبهشت انجام و پرداخت می‌شود.

اسدی سپس درباره مزد منطقه‌ای عنوان کرد: مزد منطقه‌ای در قانون پیش‌بینی شده اما خوشبختانه یا متاسفانه تاکنون هیچ دولتی به آن نپرداخته و باید ساختار آن آماده باشد، ما نمی‌توانیم استان‌ها را خط کشی کنیم و باید به این نکته توجه داشت که آیا با این کار مهاجرت نیرو اتفاق می‌افتد.

بهره کشی به نام موسسه خیریه

وی ادامه داد: موضوعات مرتبط با مزد منطقه‌ای باید مورد بررسی قرار گیرد و پس از مصوب شدن در شورای عالی کار به یک گروه که زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار است سپرده می‌شود تا تحلیل و تحقیق جامعی درباره آن انجام شود؛ چرا که این موضوع مبحثی امنیتی نیز به شمار می‌آید.

نماینده کارگران در شورای عالی کار کشور بیان کرد: درصورت مثبت بودن و تایید این طرح ما نیز نظرات خود را مطرح می‌کنیم.

وی درباره مزد توافقی اظهار کرد: مزد توافقی که نمایندگان این دوره آن را مطرح کرده و پیش نویس آن ارائه شده نشات گرفته از چند موسسه خیریه است که به اسم موسسه خیریه بهره‌برداری و بهره کشی می‌کنند.

این فعال جامعه کارگری ادامه داد: بر اساس این طرح مصوب شدن مزدها در شورای عالی کار ضرورت ندارد و ما نباید حداقل مزد داشته باشیم؛ اکنون طبق شورای عالی کار یک حداقل مزد تعریف شده و طبق قانون هر کس از آن پایین‌تر پرداخت کند مجرم بوده و موضوع قابل شکایت است.

وی ابراز کرد: مزد منطقه‌ای راه فرعی است و بیشتر مزد توافقی مد نظر است و طبق آن کارگر و کارفرما به هر توافقی رسیدند باید از آن اطاعت شود‌، اکنون یک نمونه با عنوان نذر اشتغال در اصفهان وجود دارد که برای  ۷۰۰ تا ۸۰۰ پرسنل ماهی ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

اسدی ادامه داد: بر چه منطقی ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده؛ درواقع چه معاشی با این مقدار قابل تحقق است، برده‌داری از چنین امری بهتر است، برده‌ها در گذشته از خوراک و محل زندگی بهره داشتند و شرف آن بیشتر بود.

سیاسی کاری در تشکل‌های کارگری راهی ندارد

وی عنوان کرد: چنین موضوعات و طرح‌هایی آیین و دین ما را زیر سوال می‌برد؛ البته ما از نمایندگان امضا کننده پیگیر هستیم چند نفر اعلام کرده‌اند که ما در جریان و توجیه نبودیم و امضا کردیم و اکنون امیدواریم این طرح از چرخه خارج شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار کشور اظهار کرد: تشکل‌های کارگری صنفی بوده و  سیاسی نیست و ما مجوزمان را از وزارت کار می‌گریم نه از احزاب و نمایندگان تشکل نیز طی انتخابات در کشور و استان انتخاب می‌شوند، من نیز سلیقه سیاسی را در کار دخالت نداده‌ام؛ زیرا با این اتفاق به اهداف خود نمی‌رسیم.

وی ادامه داد: شاید در گذشته بحث‌هایی بوده اما در تشکل‌هایی که اکنون وجود دارد دیدگاه سیاسی دخالت نداشته و انجام فعالیت‌های نمایندگان تشکل‌ها قابل پیگیری است و اکنون نیز برای حل مسائل و مشکلات کارگری با نهادهای مختلف سیاسی درارتباط بوده و پیگیر هستیم.

این فعال کارگری بیان کرد: هفته کارگر را به تمام کارگران استان، کشور و جهان تبریک گفته و امیدواریم دست دردست هم دهیم، رهبری در چند سال متوالی عنوان سال را مرتبط با کارگری و اقتصاد نامگذاری کرده و تولید و بهره‌وری جز با دست توانمند کارگر محقق نمی‌شود.

اسدی درپایان گفت: با ندیدن نقش کارگر در بهره‌وری واقعا ضرر کردیم و کارفرمایان باید از این موقعیت استفاده کنند و به صادرات توجه داشته باشند، باید از این موقعیت استفاده کنیم و امیدواریم سال‌های پیش رو سال‌های خوبی باشد.

حجم ویدیو: ۹۳.۶۸M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۹:۳۶ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز