خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر شیراز مطرح کرد:

بهتر است مردم شهردار را انتخاب کنند/ شفافیت برگ برنده شورای پنجم

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۸۵۵۹

رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه اگر شهردار را مردم انتخاب کنند بهتر است، گفت: اگر مردم شهردار را انتخاب کنند از استقلال و پشتوانه قوی‌تری برخودار خواهد بود و دو نهاد نظارتی پیدا می‌کند که یکی مردم هستند و دیگری هم شورا و چنین شهرداری موفق تر خواهد بود.

به گزارش ایلنا سید عبدالرزاق موسوی با بیان اینکه سئوالات زیادی در فضای رسانه‌ای، فنی و تخصصی، حوزه مدیریت شهری، مجلس و کلان ملی در خصوص نهاد شوراها مطرح است افزود: اگر قانون شوراهای مصوب سال ٧٥ را با قانون اساسی تطبیق دهیم، متوجه محدودیت‌ها خواهیم شد.

وی افزود: موضوع جلب مشارکت مردمی و افزایش اعتماد عمومی دو کلید واژه‌ای است که امام(ره) به عنوان بنیانگذار نظام، در فلسفه وجودی شوراها مطرح کردند؛ مباحثی جدی است.

موسوی اضافه کرد: متاسفانه قانون شوراهای ۷۵ در اصلاحات بعدی باز هم محدودیت‌هایش بیشتر می‌شود.دولت و مجلس هر کدام یک نگاهی به شورا دارند که بعضا تمرکزگرایانه هم هست در حالی که قانوم اساسی مدیریت‌های محلی و شهری را به رسمیت شناخته و برای آن احترام قائل است.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات امروز شوراها ناشی از نگاه کلان نسبت به این نهاد و نگاه افکار عمومی منطبق بر قانون اساسی است، به ترکیب شوراها انتقاد و اضافه کرد: شیوه گزینش و تعیین شرایط داوطلبان شوراها باید در کلانشهرها، شهرها و روستاها با هم متفاوت باشد. به عنوان مثال در کلانشهری مانند شیراز حتما باید شرایط متفاوتی برای داوطلبان آن اعمال شود.

موسوی یکی از برگ‌های برنده شورای پنجم شیراز را شفافیت دانست و با طرح این ادعا که تحقق این شعار را می‌توان در اقدامات شورای شیراز دید، گفت: گزارش مقایسه‌ای عملکرد شورا طی سال‌های ۹۰ تاکنون را که در قالب ۵۴ آیتم آماده شده است، به زودی منتشر خواهد شد. در آن گزارش عملکرد خوب این دوره شورای شیراز را به مردم ثابت می‌کنیم، اگرچه اشکالاتی هم به کار این شورا وارد است.

او در مورد سیاسی بودن شوراها گفت: اگر منظور از سیاسی بودن یک شورا، ارائه لیست از سوی یک جریان سیاسی و رای دادن مردم به آن لیست باشد، مشکل که ندارد هیچ، کار خوبی هم محسوب می‌شود؛ اگر ما می‌خواهیم نظام پاسخگویی را تقویت کنیم باید بدانیم طرف حساب‌مان چه کسی‌ست؟ و اصلا فلسفه وجودی احزاب اینست؛ اما اگر این شورایی که سیاسی آمده، تنها سیاسی عمل کند یک تهدید محسوب می‌شود؛ بنابراین سیاسی بودن هم می‌تواند امتیاز باشد و هم به عنوان تهدید شناخته شود.  

رئیس شورای شهر شیراز، نیروی انسانی و ساماندهی آن در شهرداری را از مهمترین چالش‌ها ذکر و خاطرنشان کرد: یک سازمان اگر می‌خواهد چابک باشد و خدمات خوبی را به شکلی مناسب به مردم ارائه کند، باید ساماندهی نیروی انسانی را مد نظر داشته باشد.

او با تصریح اینکه علت و انگیزه تعلل در تصویب قانون استخدام در شهرداری‌ها را نمی‌داند!، گفت: دولت و مجلس حاضر نیستند در این مورد تصمیم بگیرند!، چرا مجلس شورای اسلامی و دولت در طول ۲۰ سال گذشته در مورد نحوه استخدام نیروی انسانی در شهرداری قانونی تصویب نکرده‌اند؟ 

رئیس شورای شهر شیراز ادامه داد: اینکه سازمانی که ۳۷۰۰ پست سازمانی دارد، ۷ هزار نفر را در پست‌ها قرار داده‌ است را چه کسی باید پاسخگو باشد، چرا صدای هیچ‌کس در این مورد درنیامد؟ مگر سازمان‌های نظارتی نبودند؟

موسوی با تاکید بر اینکه شهرداری بار دولت را در بحث اشتغال به دوش می‌کشد، گفت: دولت بر اساس قانون اساسی وظیفه دارد که برای مردم شغل ایجاد کند اما به هر علتی نتوانسته و بخشی از این افراد در شهرداری مشغول به کار شده‌اند.

رئیس شورای شهر شیراز با قبول اینکه برخی مصوبات شورای شیراز، پشتوانه فنی و کارشناسی ندارد، گفت: ۱۳ نفر با نگاه‌های متفاوت در این شورا عضویت دارند، بخشی از مصوبات این شورا نیز متاثر از همین نگاه‌هاست اما همواره تلاش‌مان بر این بوده که مصوبات از پشتوانه کارشناسی برخوردار باشند و ایجاد مرکز پژوهش‌های شورا برای رسیدن به این هدف بوده است.

رئیس شورای شهر شیراز، یکی از اقدامات مهم این دوره را ساختارسازی بیان و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین کار این شورا به اعتقاد بنده تلاش برای فراهم کردن زمینه نظارت بر اقدامات شهرداری و شورای شهر بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز