خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

شوک مثبت در عرصه فرهنگ و هنر استان قزوین/ اعتلای وضعیت فرهنگ و ارشاد استان با دوری از نگاه سیاسی/ فرهنگ در دوره‌های قبل صرفا شعاری و ویترین تبلیغاتی بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۳۶۰۵

رئیس انجمن ادبی استان قزوین گفت: در راستای پیگیری‌ها و برنامه های اجرا شده در دوره مدیریتی جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد شوک مثبتی به عرصه فرهنگ و هنر استان وارد شد.

سعید عاشقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین، با اشاره به اقدامات انجام شده فرهنگی و هنری در استان گفت: با وجود اینکه طی سال گذشته درگیر کرونا بوده و محدودیت‌هایی وجود داشت، اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ و هنر استان رقم خورد.

رئیس انجمن ادبی استان قزوین ابراز کرد: استان قزوین درگیر برخی اختلافات است و این امر در حوزه‌های مختلف تاثیر گذاشته و به همین دلیل طی چند سال گذشته فرهنگ استان منفعل بوده و اقدام خاصی صورت نمی‌گرفت.

وی عنوان کرد: طی سال‌های گذشته مدیریت دغدغه نداشت و ضعیف بود، موضوع مدیران بومی و غیر بومی در استان قابلیت بررسی و خوانش‌های مختلف دارد؛ به‌گونه‌ای که به نظر می‌رسد مدیران غیربومی فعالیت‌های بهتری برای استان انجام می‌دهند.

این مسئول ادامه داد: مدیرکل کنونی ارشاد نیز فردی دغدغه‌مند و آشنا به زمینه‌های فرهنگی و هنری بوده و به خاطر پیگیری‌ها و حرکات ایجاد شده شوک مثبتی به عرصه فرهنگ و هنر استان وارد شد و رشد خوبی صورت گرفته است.

وی ابراز کرد: با پیگیری‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان جشنواره‌های خوبی از جمله جشنواره عارف در استان برگزار شد که دارای اهمیت است.

عاشقی با بیان حمایت‌های صورت گرفته از هنرمندان استان گفت: ارشاد متولی فعالیت‌های فرهنگی در استان است، طی سال گذشته به دلیل محدودیت‌های کرونایی امکان برگزاری مراسم‌ها به شکل حضوری نبود، اما با اتکا به فضای مجازی بخشی از فعالیت‌ها برگزار شد، البته بخشی از انجام فعالیت‌ها به مطالبه‌گری هنرمندان بستگی دارد و باید مطالبه‌گری را بلد باشیم که متاسفانه دچار انفعال شدیم و خود را از امکانات بی بهره گذاشتیم.

رئیس انجمن ادبی استان قزوین ابراز کرد: در گذشته در استان به طور منسجم و رسمی چیزی تحت عنوان انجمن و مجمع ادبی نداشتیم، در دوره‌های پیشین این موضوع مطرح می‌شد، که در نهایت با پیگیری‌های صورت گرفته توسط مدیرکل فعلی، شرایط تسهیل شده و انجمن به طور رسمی به ثبت رسید و هیات مدیره شکل گرفت.

لزوم شفافیت و دوری از حرف‌های غیرمستند

وی ادامه داد: پیش از این دچار زوال بوده و قطع امید کرده بودیم اما اکنون به خاطر اهل فرهنگ بودن مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد، نگاه و رویکرد سیاسی وارد مسائل کاری نشد و همین امر نکته مثبتی به شمار می‌آید.

این کارشناس فرهنگی و ادبی استان عنوان کرد: در دوره‌های پیشین چه در سطح استان و چه در سطح کلان کشوری در زمینه فرهنگ و هنر، مسائل فرهنگی ویترین بود اما بیشتر در حد شعار باقی می‌ماند و در عمل اتفاقی برای هنر رخ نمی‌داد.

وی ابراز کرد: در زمان شیوع کرونا علی‌رغم اینکه تمام مکان‌ها و محافل فرهنگی تعطیل شد، حمایت‌هایی وجود داشت، البته پرکردن خلا موجود در فرهنگ و هنر زمان‌بر است و در این راستا تعاملات و همکاری با واحدهای مختلف شکل گرفته که لازم است این جریان ادامه دار باشد.

عاشقی بیان کرد: لازم است مدیری که در جایگاه فرهنگی قرار دارد فارغ از نگاه سیاسی و از بیرون مسائل را مد نظر قرار داده تا اداره فرهنگ و ارشاد وارد بازی سیاسی نشود و هر فرد یا بخش درصورت داشتن نقد و نظر، مسائل را طی جلسه بیان کنند تا بررسی شود.

وی افزود: گاهی حرف‌ها و نظریاتی مطرح می‌شود که معمولا مستند نیست، لازم است گفت‌وگو محور بوده و شفاف و مستند حرف بزنیم تا بتوان به نتیجه رسید؛ چرا که درصورت مطرح شدن مسائلی که مبتنی بر انصاف نباشد به جریان فرهنگ و هنر لطمه وارد می‌شود.

رئیس انجمن ادبی استان قزوین تاکید کرد: قزوین استانی سیاسی است و همیشه تقابل و جبهه‌گیری وجود دارد و همین به ما لطمه زده، باید به نقطه‌ای برسیم که از این وضعیت رها شویم، هیچ چیز بهتر از انصاف و دقت و مثبت نگاه کردن نیست، اگر شاهد اتفاق خوبی هستیم باید بررسی کنیم که این امر کجا و چطور درحال اتفاق افتادن است.

وی در پایان گفت: بنده پیش تر هم در خصوص نگاه و رویکرد مثبت مدیر کل فرهنگ و ارشاد در برخی گفت و گوهایی که با خبرنگاران استان داشته ام، مطالبی را عرض کرده بودم و از ابتدا حتی در مراسم معارفه ایشان با توجه به صحبت ها و چشم اندازی که ارائه کردند، احساس کردم اتفاق های بهتری را شاهد خواهیم بود؛ که خوشبختانه با توجه به محدودیت‌های اخیر و عزل و نصب های عجیب و غریب و حواشی آن "اغلب هنرمندان و اهالی فرهنگ را از اداره ارشاد مایوس کرده بود"؛ حضور مدیرکل فعلی و اقدامات وی منجر به امیدواری و پویایی و بهبود وضعیت شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز