خبرگزاری کار ایران

مسئول امور نمایندگی عشایری سرخس خبرداد:

آغاز طرح مطالعاتی آبرسانی به مناطق عشایری سرخس

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۲۴۲۰

مسئول امور نمایندگی عشایری سرخس از آغاز طرح مطالعاتی آبرسانی به محلات عشایری شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سرخس، اکبر احمدی با اشاره به حضور ۷ طایفه عشایری خراسان رضوی در منطقه سرخس گفت: شهرستان سرخس همه ساله از دی ماه هر سال و بر اساس پروانه بهره برداری از مراتع، پذیرای عشایر استان در مناطق طاغون دره، گردنه سبز، مراتع خواجه، آب تلخ و دوزخه است که تا پایان فروردین ماه قشلاق گذرانی می کنند.

وی با بیان اینکه ما در سطح شهرستان سرخس عشایر بومی ثبت شده در سامانه جمعیتی نداریم، افزود: عشایر کوچ رو میهمان با جمعیتی بالغ بر ۴ هزار نفر و حدود ۹۰ هزار دام ، ایام زمستان را که دارای هوای نسبتا ملایم تری نسبت به سایر مناطق خراسان رضوی دارد ، در سرخس قشلاق گذرانی می کنند .

مسئول  امور عشایری سرخس از تامین اعتبار طرح مطالعاتی انتقال آب از سد چهچهه به مناطق عشایری و حتی پاسگاه‌های مرزی خبر داد واظهار داشت: این پروژه که یکی از مطالبات جدی و چندین ساله عشایر و روستاهای مرزی سرخس است می تواند چالش هر ساله آبرسانی با تانکر را که تنها ۵۰ درصد جمعیت عشایر را پوشش می دهد را پایان دهد.

اکبر احمدی در ادامه خاطرنشان کرد: با تلاش های انجام شده هم اکنون محله های آب تلخ بالا و پایین از نعمت برق برخوردارند و اقداماتی در حال انجام است که مناطق طاغون دره، خواجه و دوزخه را با استفاده از پنل‌های خورشیده برق آنان را تامین کنیم.

مسئول امور عشایری شهرستان سرخس اظهارکرد: مسیر کوچ عشایر شهرستان بالغ بر ۲۶۲ کیلومتر است که با توجه به عدم بارندگی وسیلابها فصلی، مشکل چندانی در مرمت محورهای فرعی نداریم، اما جاده های اصلی را با توجه به دستورالعمل اداره کل و از محل اعتبارات ارزش افزوده قرارداد مرمت آن منعقد شده است.

احمدی با تاکید براینکه کمک به عشایر مطلوب اما ناکافی است تصریح کرد: خدمت رسانی به عشایر با هم افزایی وهمکاری بین دستگاهها میسر است. بر همین اساس با همکاری اداره دامپزشکی در بحث واکسیناسیون دام ،خدمات رسانی بهداشتی انسانی از سوی هلال احمر، تامین نهاده های دامی از سوی تعاونی عشایر انجام و در حال اجراست. همچنین در نظر داریم مرمت محورهای اصلی حرکت دام عشایر را قبل از کوچ بهاره عملیاتی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز