خبرگزاری کار ایران

مصطفوی خبر داد:

بررسی فرصت‌ها و چالش‌های اقتصاد زعفران ایران با استفاده از مدل SWOT

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۰۰۳۶

معاون طرح و برنامه خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران گفت: از جمله مسائل مهم در بررسی وضعیت زعفران در کشور، بررسی و مطالعه نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدهای پیش روی تولید و صادرات این محصول استراتژیک است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، سید احسان مصطفوی معاون طرح و برنامه خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در این خصوص گفت: از جمله نقاط قوت کشور ایران در حوزه زعفران می توان به منابع قابل دسترس و فراوان، نیروی کار  ارزان، شرایط اقلیمی مناسب در مناطق زعفران خیز، و وسعت این اراضی و همچنین نیاز کم به آبیاری به دلیل رویش و گلدهی در فصل پاییز اشاره کرد.

وی در خصوص نقاط ضعف این حوزه نیز گفت: خشک کردن سنتی و در شرایط محیط کار، کاشت، داشت و برداشت به روش سنتی و بسته بندی نامناسب از جمله نقاط ضعف کاشت زعفران در ایران است.

مصطفوی ادامه داد: مهمترین فرصت هایی که برای تولید و صادرات زعفران در ایران از دیدگان کار شناسان مورد توجه قرار گرفته، صادرات و ارزآوری، استفاده در صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی، پایین بودن آفات در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی و اشتغال زعفرانکاران در فصول فراغت کشاورزان است.

طراح و پیشنهاد دهنده سازمان جهانی زعفران (osec) با اشاره به تهدیدات پیش روی این محصول افزود: بسته بندی مناسب زعفران توسط اسپانیا، نداشتن برند زعفران ایرانی، نوسانات قیمتی، تغییر در سیاستها و قوانین دولت در صادرات و اطلاعات کم و ناکافی از بازار بین المللی از جمله تهدیدات محصول زعفران است.

مصطفوی افزود: استراتژی SO از ارتباط بین نقاط و قوت و فرصت ها به وجود آمده و اینگونه بیان می کند، که از نقاط قوت خود استفاده کنید و از فرصت ها بهره ببرید ، استراتژی WO  نیز به این اشاره دارد که همیشه نباید نقاط قوت داشت، تا از فرصت ها بهره برد بلکه می توان از هر فرصتی برای از بین بردن نقاط ضعف نیز استفاده کرد. 

وی گفت: استراتژیSO  مربوط به زمانی است، که شرکت ضعف هایی دارد و از بیرون هم تهدید می شود. این استراتژی تقریبا حالت تدافعی در مقابل تهدید ها را دارد. تهدید ها همیشه وجود دارند، اما استراتژی‌ ST می‌گوید که می توانید به کمک نقاط قوت خود، هر نوع تهدیدی را خنثی کنید. 

معاون طرح و برنامه خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران ادامه داد: با مطالعه مجموعه عوامل داخلی و خارجی اعم از فرصت ها و تهدیدها، قوتها و ضعف ها در تولید و صادرات زعفران کشورمان ایران، می توان چنین نتیجه گرفت که فرصت ها و قوت های موجود می توانند در جهت رفع نقاط ضعف و تهدیدهای شناخته شده موثر واقع شوند. 

وی در پایان گفت: سازمان جهانی OSEC در سطح ملی با شناخت دقیق پتانسیل ها و توانهای محیطی منطقه و ارائه راهبردها و استراتژی های مطلوب در یک برنامه با زمانبندی مناسب می تواند با هم افزایی و تجمیع فعالین و ذینفعان اکوسیستم زعفران کشور، موجبات توسعه و گسترش تولید و صادرات زعفران را فراهم کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز