خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

۵۵ هزار هکتار از اراضی قزوین به آبیاری نوین مجهز است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۸۱۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال های اخیر ۲۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به آبیاری های نوین مجهز بودند که این رقم اکنون به بیش از ۵۵ هزار هکتار افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، فاطمه خمسه اظهار کرد: در هفت سال و نیم گذشته ۲۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به آبیاری های نوین مجهز شده اند که این رقم نزدیک به همه فعالیت های انجام شده در قبل از این تاریخ بوده است و تا پیش از دولت یازدهم و دوازدهم ۲۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به آبیاری های نوین مجهز بودند که این رقم اکنون به بیش از ۵۵ هزار هکتار افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: ۴۷ درصد از مجموع تجهیز اراضی کشاورزی استان قزوین به آبیاری های نوین در دولت یازدهم و دوازدهم رقم خورده که یک جهش به شمار می‌رود  که در سال های اخیر با مشکلات مختلف اقتصادی نظیر تورم و تحریم های ظالمانه کشور روبرو بروده ایم اما از آنجا که تقویت کشاورزی و حفظ امنیت غذایی جامعه از اولویت های دولت بوده، در زمینه پیشبرد طرح های آبیاری نوین با ارائه یارانه شاهد حمایت های کم نظیری از کشاورزان بوده ایم.

خمسه اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین اعم از باغی و زراعی به سامانه های آبیاری مدرن مجهز شده اند.

وی با بیان اینکه هفت هزار هکتار از مزارع و باغ های قزوین در حال تجهیز به آبیاری های نوین هستند، یادآور شد: با اجرای طرح های آبیاری نوین در دست اجرا مساحت اراضی کشاورزی استان قزوین که تحت پوشش سامانه های آبیاری نوین قرار می گیرند، به ۶۲ هزار هکتار افزایش پیدا خواهد کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: بدون شک یکی از راه های تحقق کشاورزی مدرن و ارتقای بهره وری در این بخش و همچنین قدم برداشتن به سمت اقتصاد مقاومتی، تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری نوین است که این مهم در دولت فعلی به بهترین شکل مورد توجه قرار گرفته و از اولویت های اساسی وزارت جهاد کشاورزی به شمار می رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری های نوین ضمن کاهش قابل توجه مصرف آب در این بخش، پایدار شدن فعالیت های کشاورزی و رشد عملکرد و تولید محصولات نیز کمک می کند.

به گفته خمسه، میانگین مصرف آب در مزارع از سوی کشاورزان از طریق آبیاری های سنتی و غرقابی در هر هکتار سالانه نزدیک ۱۵ هزار متر مکعب است که این رقم با اجرای سامانه های نوین آبیاری می تواند تا سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب کاهش پیدا کند.

استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان  ۷۵ هزار هکتار باغ میوه و سایر زراعی است.

حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قابلیت اجرای سامانه های آبیاری نوین را دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز