خبرگزاری کار ایران

رئیس میراث فرهنگی گناباد خبر داد:

ثبت آش جوشپره و نان تافتون گناباد در فهرست میراث معنوی کشور/ میراث معنوی گناباد به ۱۶ عدد رسید

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۱۲۹۴

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد از ثبت معنوی آش جوشپره و نان تافتون گناباد خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گناباد، علیرضا شناسایی در این خصوص گفت: آش جوش پره گناباد یکی از آش های سنتی است که در جشنواره آش‌های ایرانی در زنجان در دو مرحله به عنوان رتبه‌ برتر شناخته شد و اکنون در بوم ‌گردی های سطح شهرستان و برخی رستوران‌ها پخت می‌شود و در زمینه کار آفرینی در حال حاضر در برخی شهرهای کشور مانند مشهد، قم، طرقبه، تهران نیز توسط آشپزهای نمونه گنابادی تهیه ‌می‌شود.

وی افزود: نان تافتون ‌نیز یکی از نان‌های سالم و‌ ارگانیک گناباد است که در اکثر روستاها در تنورهای سنتی و صنعتی پخت شده و به عنوان یکی از سوغاتی های محلی گناباد محسوب می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد تصریح کرد: ۱۲ درخت کهنسال هم در فهرست میراث طبیعی کشور در شورای ثبت استان واجد ثبت شناخته شد و گناباد تا‌کنون ۱۳۷ اثر ملی ، ۱۴ میراث معنوی، یک اثر منقول  یک اثر ثبتی مکان رویداد ، یک مورد ثبت مفاخر فرهنگی و یک میراث طبیعی دارد.

وی گفت: ۳۵ پرونده شامل آثار تاریخی شهرستان گناباد و همچنین میراث معنوی مانند ایین های سنتی تکمیل شده و جهت بررسی به شورای ثبت استان ارسال شده است.

شناسایی گفت: درصدد هستیم سایر غذاهای سنتی گناباد شامل آش لخشک، کلمبه و قطاب را هم به ثبت برسانیم .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز