خبرگزاری کار ایران

به‌رغم هشدار درباره عدم مصرف سوخت‌های آلاینده؛

سوخت مازوت نیروگاه شازند هنوز متوقف نشده است/ مصرف روزانه 700هزار لیتر آلاینده در استان مرکزی/ناتوانی دولت در فروش مازوت مردم را گرفتار کرده

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۸۲۲۰

آلایندگی‌های هوای کلانشهر اراک، موضوع جدیدی نیست، اما وقتی علت بسیاری از بیماری‌ها همچون سرطان ، ناباروری در مردان و برخی آلرژی‌ها ،آلودگی هوا اعلام می‌شود نه تنها جای نگرانی دارد که ترسناک هم است. آلایندگی‌هایی که سالهاست گریبانگیر مردم استان مرکزی است و هیچ عزمی تا کنون برای رفع آن جزم نشده‌است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این آلایندگی‌ها عوامل بسیاری را اعم از ایرالکو، پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه حرارتی شازند، کوره‌های آجرپزی، کمبود فضای سبز مناسب، عدم ساماندهی خودروها و ده‌ها مورد دیگر را شامل می شود. اما موضوعی که این روزها بیش از همه در هوای اراک مشهود است ، استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند است. سوختی که عوارض آن جان مردم را نشانه گرفته است. 

نیروگاه شازند همچنان مازوت مصرف می کند 

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، مصوبه هیأت وزیران و دولت است که حدود ۶ سال پیش در سفر رئیس جمهور به اراک مصوب شد اما هنوز اجرایی نشده است. در همان سفر، رئیس جمهور دستور داد مصرف سوخت مازوت نیروگاه شازند برای همیشه بسته شود، اما می‌بینیم که نیروگاه همچنان در حال مصرف سوخت مازوت است. 

محمدحسن آصفری در گفت و گو با ایلنا، افزود: به دلیل اینکه دولت، مشتری برای فروش مازوت ندارد و قیمت تمام شده گاز در نیروگاه بیشتر می‌شود، مجوز مصرف مازوت به نیروگاه داده شده است. در این باره باید سازمان محیط زیست کشور موضع‌گیری شفاف و درستی داشته باشد و از دولت بخواهد چرا اجازه می‌دهد با سلامت مردم بازی شود. اگر دولت نمی‌تواند مازوت خود را بفروشد، آن را در گلوی مردم نکرده و به خورد آنها ندهد تا باعث تشدید آلودگی هوای اراک و گرفتاری مردم نشود.

او ادامه داد: نصب دستگاه‌های فیلتراسیون برای صنایع اراک به ویژه پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه و ایرالکو که بیشترین سهم آلایندگی را در اراک دارند یک ضرورت است. اما متاسفانه این واحدها هزینه های بسیاری صرف دریافت ایزوهایی می کنند که صرفا کاغذی است و هیچ کدام از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و هیچ تاثیری در کاهش پساب ها و آلودگی های زیست محیطی ندارند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گسترش و توسعه فضای سبز اراک، یکی دیگر از راه های کاهش آلودگی هوای اراک بود و اجرای این طرح، وظیفه شهرداری اراک بود که متاسفانه به دلیل عدم همکاری صنایع با شهرداری در افزایش یکهزار متر به فضای سبز اراک، این مهم اجرایی نشد. البته در این رابطه مقصر کارخانه‌ها و صنایعی همچون پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه حرارتی شازند بودند که وظیفه داشتند بخشی از اعتبارات خود را به فضای سبز اختصاص دهند که عملی نشد. 

آصفری تصریح کرد: باید صنایع نسبت به توسعه فضای سبز و استاندارد کردن تجهیزات آلاینده   خود اقدامات جدی انجام دهند. ما با تعطیلی هیچ صنعتی در اراک موافق نیستیم و صنایع باید توسعه یابند، اما توسعه صنایع باید مطابق با استانداردهای روز محیط زیست باشد که هم آلودگی نداشته باشند و هم اشتغال بیشتری ایجاد کنند. همچنین گازسوز کردن خودروها به ویژه خودروهای آلاینده، یکی دیگر از طرح هایی بود که در مصوبه   کاهش آلودگی هوای اراک مطرح بوده است که دولت باید اعتبارات لازم را به آن اختصاص دهد.

او بیان داشت: قوانینی که به وظایف صنایع برای پرداخت سهم کاهش آلایندگی و استاندارد کردن تجهیزات و توسعه فضای سبز تاکید دارد، کم نیستند. بنابراین مجلس باید ابعاد نظارتی خود را بیشتر کند و از مسئولان و مدیران بپرسد که چرا به قوانین مصوب در این زمینه عمل نمی کنند. عوارض آلایندگی هوا به شهرداری اراک، شهرداری شازند، مهاجران و خنداب پرداخت می شود؛ ولی با توجه به میزان آلودگی هوا، سهمیه این عوارض کم است. 

پلمپ مازوت نیروگاه فیزیکی نیست 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، درباره میزان مصرف مازوت نیروگاه شازند، اظهار داشت: پلمب سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند را به صورت فیزیکی نداشته‌ایم و این نیروگاه در شرایط اضطرار مجبور به استفاده از مازوت است. اما در این راستا پیگیری های لازم را انجام داده و تمام تلاش خود را کرده ایم که آلودگی وارد شهر نشود. 

رضا میرزایی در گفت و گو با ایلنا، افزود: در نیروگاه حرارتی شازند پلمب سوخت مازوت را به صورت فیزیکی نداشته ایم و در شرایط اضطرار در هر صورت مجبور به استفاده از مازوت بوده است. این نیروگاه از ابتدا برای سوخت مازوت طراحی شده و قاعدتاً باید از فیلتراسیون استفاده می کرد. در حال حاضر نیز پیگیری های لازم برای فرایند فیلتراسیون انجام شده است که متأسفانه هنوز هم این امر محقق نشده است. 

او ادامه داد: بر اساس وظایف سازمانی که در مجموعه حفاظت محیط زیست بر عهده ما است، وظیفه داریم خروجی های نیروگاه حرارتی شازند را مورد بررسی قرار دهیم. اگر خروجی‌های این نیروگاه غیر استاندارد باشد، به دستگاه قضایی ارائه می‌کنیم که دستگاه قضایی نیز تا به امروز همکاری‌های بسیار خوبی را در این رابطه داشته است. سازمان حفاظت محیط زیست به تکالیف خود در این راستا عمل کرده است، اما برخی تصمیمات در سطح کلان ملی گرفته می شود که در مورد این تصمیمات پاسخگو نیستیم.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی که از مدیران مرجع برای سنجش آلودگی هوای اراک و نیز ناظر بر هزینه کرد بودجه عوارض آلایندگی در واحدهای شناسایی شده است، اظهار داشت: در مورد سهم عوارض آلایندگی اظهار نظر نمی‌کنم، ما تنها ضریب آلودگی را تعیین می کنیم. قانونگذار به ما اجازه نمی دهد بررسی کنیم که بودجه آلایندگی، کجاها هزینه می شود. 

رضا میرزایی تصریح کرد: تا پایان سال، نتایج بررسی سازمان محیط زیست کشور مبنی بر سهم آلایندگی هر واحد صنعتی و درصد آن در آلودگی هوای اراک و نیز سهم خودروها و سایر عوامل با عنوان «سیاهه ی انتشار» منتشر خواهد شد که در این سیاهه به صورت شفاف، بسیاری از عوامل و میزان آلایندگی آنها عنوان می شود. 

او بیان داشت: در اراک، میزان و سهم عوارض آلایندگی و هزینه کرد آن توسط کمیته کاهش آلودگی هوا تصمیم گیری می شود که رئیس سازمان برنامه و بودجه استان در جریان این موضوع است. البته که ملاک هایی از قبیل میزان جمعیت و … در تعیین سهم آلایندگی هر شهر مدنظر است. 

مصرف روزانه ۷۰۰ هزار لیتر مازوت در نیروگاه شازند 

به گفته علیرضا محرابیان رئیس مرکز پایش کیفیت هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، روزی ۷۰۰ هزار لیتر سوخت مازوت توسط نیروگاه مصرف می‌شود که بر اثر استفاده از این سوخت تقریبا ۵۰ تا ۷۰ تن گوگرد وارد هوا می شود. به علت آنکه جهت وزش باد عمدتا به سمت اراک است و سکون نسبی هم وجود دارد باعث آلودگی شهرهایی مانند اراک می‌شود. 

 

انتهای پیام/
شایسته سلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز