خبرگزاری کار ایران

با اجرای آبیاری تحت فشار؛

۳۶۷ میلیون متر مکعب آب در استان اردبیل صرفه جویی شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۲۵۲۲

مدیر آب و خاک و امورفنی ، مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از صرفه جویی ۳۶۷ میلیون متر مکعبی آب به واسطه اجرای آبیاری تحت فشار محصولات کشاورزی در استان خبر داد.

به گزارش ایلنا, شهروز ملاطفی نیا عنوان کرد: استان اردبیل با مساحت ۱۷ هزار و ۹۵۳ کیلومتر مربع دارای مساحت اراضی مستعد ۷۹۱ هزار و ۱۹۹ هکتار می باشد که از این میزان مساحت ۲۷۰ هزار و ۵۴ هکتار تحت کشت آبی بوده و میزان 521 هزار و ۱۴۵ هکتار به صورت کشت دیم می باشد.

او افزود: شبکه های آبیاری اجرا شده ۷۸ هزار و ۱۲۷ هکتار می باشد که 42 هزار و ۴۳۵ هکتار از اراضی با عنوان مهار آب های مرزی اخیراً اجرا شده و در دست اجرا می باشد و ۳۵ هزار و ۶۹۲ هکتار توسط این سازمان طی سال های گذشته اجرا شده که اجرای این طرح ها باعث افزایش عملکرد به میزان ۲۰۳ هزار تن و بازگشت سرمایه به میزان ۵ هزار و ۷۸ میلیارد ریال و صرفه جویی در مصرف آب به میزان 367 میلیون متر مکعب شده است.

او ادامه داد : این مدیریت در حال حاضر ۱۸ هزار و ۱۳۲ هکتار شبکه آبیار ی در دست اجرا دارد که طی سال 1399 در صورت تامین اعتبار مورد نیاز 12 هزار هکتار و مابقی(6132 هکتار) در سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: علاوه بر این ۲۰ هزار و ۳۶۲ هکتار شبکه آبیاری مطالعه شده آماده اجرا و در دست مطالعه و طراحی می باشد که طی سال  1400 و 1401 اجرا خواهد شد. 

۵۲ هزار هکتار شبکه آبیاری در اراضی مغان (شهرستان های پارس آباد، بیله سوار، و اراضی کشت و صنعت پارس مغان) به صورت کانال روباز اجرا شده که این طرح باعث افزایش عملکرد به میزان 143 هزار تن و بازگشت سرمایه به میزان ۳ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال و صرفه جویی در مصرف آب به میزان 168 میلیون متر مکعب شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز