خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل تاکید کرد:

ضرورت تقویت فرهنگ و قانون برای مراقبت از خاک

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۷۱۴۴

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بر ضرورت تقویت فرهنگ و قانون برای مراقبت از خاک تاکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، خلیل نیکشاد عصر امروز به مناسبت روز جهانی خاک و اهمیت خاک در حیات انسان عنوان کرد: کل مساحت اراضی کشاورزی استان 820 هزار هکتار است که 250 هزار هکتار آن آبی و بقیه به صورت دیم کشت می شود.

وی ادامه داد: این استان بالغ بر 40 هزارهکتار باغ دارد لذا اهمیت حفظ حاصلخیزی خاک و بهره وری مناسب از آن جزو لاینفک وظایف سازمان جهاد کشاورزی استان است.

نیکشاد افزود: خاک یکی از منابع ارزشمند طبیعت است که در حدود 96 درصد غذای مورد نیاز انسان از آن تامین می شود و در نبود خاک سالم حیات نیز روی کره زمین امکان‌پذیر نخواهد بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: خاک ها با بی احتیاطی و بی توجهی انسانها روز به روز به قبرستان مواد زیانبخش و دریافت کننده مواد زیان آور تبدیل می شوند و بیشتر از آب و هوا بر بار آلودگی آنها افزوده می شود و از طرفی به طور روز افزون بر اثر ایجاد ساختمان و راه وتاسیسات شهری و صنعتی مقدار زیادی از خاک از گردش طبیعی و نیز از حوزه زراعتی خارج می گردد و تبدیل به خاک مرده می شود.

نیکشاد با بیان اینکه مدیریت صحیح برای داشتن خاکی سالم لازمه بقای انسان است, افزود: میزان خطر آلودگی خاک کمتر از دیگر آلودگیها نمی باشد ، اما از آنجایی که این آلودگی ملموس نیست, کمتر به آن توجه شده است.

او گفت: برای تشکیل ۱ سانتی مترمربع خاک بیش از ۸ قرن زمان لازم است و برای این هم بایستی برای محافظت آن فرهنگ عامه توام با وضع قوانین بازدارنده بیش از پیش مورد توجه جدی قرارگیرد که خوشبختانه لایحه قانون خاک توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و به این منظورهم، امسال دفتر خاک در وزارت جهاد کشاورزی به طور رسمی راه اندازی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در کشور حدود ۱۶.۷ تن در هکتار در سال خاک از دست می‌دهیم همچنین ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور ما تحت فرسایش آبی و ۳۲ میلیون هکتار تحت فرسایش بادی قرار دارند.

نیکشاد بیان کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم کنترل فرسایش خاک و هدر رفت آن از بالا دست حوضه‌های آبخیز مناطق کوهستانی و زراعی است. استفاده بیش از اندازه از کودهای شیمیایی و سموم و شیوه‌های نادرست دفن زباله سبب می‌شود که خاک‌های کشور آلوده شود که این موضوع ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی دارد .

وی افزود: برای حفظ خاک باید از بالادست حوضه‌های آبخیز عملیات حفظ خاک انجام شود, این عملیات چند شیوه دارد که اولین و مهمترین آن حفظ پوشش گیاهی در اراضی شیبدار است. 

نیکشاد ادامه داد: از دیگر اقدامات حفظ خاک می‌توان به عملیات مکانیکی مانند سدهای کوتاهی که برای کنترل رسوب و فرسایش طراحی می‌شوند، اشاره کرد. از عملیات بیومکانیکی نیز برای حفظ خاک استفاده می‌شود که پوشش گیاهی را تقویت و فرسایش را کنترل می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز