خبرگزاری کار ایران

گزارشی از دیدار نمایندگان كارگری قزوین با مرتضوی؛

اعتراض حضوری به تغییر قانون و توقف اجرای بازنشستگی پیش‌از موعد

asdasd
کد خبر : ۳۱۷۹۳

مدیر عامل تامین اجتماعی قول تحقق ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع را داد/ مرتضوی از شنیدن اینکه در شهرستان البرز که بیش از ۹۰ درصد جمعیتش کارگرند، یک بیمارستان تامین اجتماعی وجود ندارد تعجب کرد.

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: نمایندگان کارگران در مجامع قانونی، پیگیر تحقق تمامی مطالبات کارگران کشور هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، محمد احمدی با اشاره به دیدار با مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی کشور به همراه سید مرتضی حسینی، نماینده مردم قزوین در مجلس و دیگر نمایندگان تشکل‌های کارگری نظیر کانون هماهنگی شوراهای استان، کانون انجمن صنفی کارگران و مجمع نمایندگان و کارفرمایی استان افزود: در این دیدار نمایندگان کارگران با اشاره به اینکه ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع در برنامه چهارم توسعه برای یک سال تمدید شد و در برنامه پنجم توسعه هم گنجانده شد ولی سه سال اجرا نشده است، به مدیر عامل تامین اجتماعی اعتراض کردند و قول پیگیری کامل برای تحقق این مطالبه بحق جامعه کارگری را از مرتضوی گرفتند.

احمدی با اظهار اینکه در خصوص آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور هم دو خواسته از مدیر عامل سازمان داشتیم، بیان کرد: در وهله اول این آیین نامه در شعب تامین اجتماعی سراسر کشور به درستی و به دور از تنگ نظری و سختگیری اجر شود. همچنین پذیرش آرای مراجع حل اختلاف اداره‌های کار برای احراز سوابق کاری کارگران در شعب تامین اجتماعی از دیگر مطالبات نمایندگان کارگران در این جلسه بود.

احمدی افزود: اصلاح و بهبود آیین نامه که در ازای حداقل ۱۰ روز غیبت در هر سال کارگران از مزایای بازنشستگی پیش از موعد محروم می‌شوند، از دیگر مطالبات بود که مطرح شد و به دنبال این هستیم یا این مدت به ۴۵ روز افزایش یاید یا این ۲۰۰ روز به صورت شناور در ۲۰ سال محاسبه شود.

وی با اشاره به مصوبات سفرهای استانی هیات دولت به استان قزوین افزود: حل مشکل کارخانجات نازنخ، فرنخ، مه نخ و پوشینه بافت که همه جزء صنایع نساجی هستند و محاسبه دوران بیمه بیکاری برای استفاده از بازنشستگی پیش از موعد این کارگران از دیگر خواسته‌های نمایندگان کارگری بود.

کارگران بیش از ۵۰ واحد صنعتی قزوین از یک تا ۲۴ ماه حقوق معوقه دارند

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوین تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ واحد تولیدی و صنعتی استان قزوین از یک تا ۲۴ ماه به کارگران خود حقوق معوقه دارند و کارفرما‌ها نیز به دلیل مشکلات متعدد توانایی پرادخت بیمه کارگران را ندارند و تامین اجتماعی نیز از تعویض و تمدید دفترچه‌های بیمه شده‌ها خودداری می‌کند و برخی از این کارگران فرزندان بیماری خاص دارند براساس رای دیوان عدالت اداری و مطابق قانون خواستیم که تامین اجتماعی به قانون تمکین کند و به کارگران بیمه شده خدمات بدهد.

کارگران قراردادی هر ماه می‌میرند و زنده می‌شوند

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اعلام کرد: در این جلسه نسبت به تغییر قانون بیمه تامین اجتماعی که نظر شرکای اجتماعی لحاظ نشده است، معترض بودیم.

احمدی افزایش سن بازنشستگی در پیش نویس جدید تامین اجتماعی با توجه به مقایسه با کشورهای پیشرفته را نادرست دانست و افزود: در شرایط فعلی اقتصادی کارگران قراردادی در انتهای هر ماه یک بار می‌میرند و زنده می‌شوند که آیا قرارداد موقت کارشان تمدید خواهد شد یا نه. با این شرایط که امنیت شغلی برای کارگران وجود ندارد این افزایش سن بازنشستگی دور از مطق است.

وی ادامه داد: در این جلسه استدلال کردیم در شرایط اقتصادی حاضر و تورم، بازنشستگان به دنبال کار می‌گردند تا معاش حداقلی خود را تامین کنند.

تاوان مشکلات را کارگران می‌دهند

این فعال کارگری تصریح کرد: افزایش سهم ۷ به ۹ درصدی سهم حق بیمه کارگر، یکی از موارد اعتراضی ما در این جلسه بود چرا که در جلسات شورای عالی کار ما به دنبال افزایش حقوق کارگران هستیم، و دلیلی ندارد به بهانه‌هایی که ربطی به کارگران ندارد و مشکلات ناشی از عملکرد کارفرمایان و دولت است، کارگران تاوان بدهند.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوین ادامه داد: با توجه به حضور مدیر درمان تامین اجتماعی استان در این جلسه، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی برای افزایش شیفت کاری برخی درمانگاه‌های سازمان در سطح استان قزوین، خرید یک دستگاه آنژیوگرافی و تامین نیروی مورد نیاز متخصص درمان‌گر استان دستوراتی دادند.

احمدی افزود: سعید مرتضوی از اینکه در شهرستان البرز که بیش از ۹۰ درصد جمعیتش کارگرند، یک بیمارستان تامین اجتماعی وجود ندارد تعجب کرد.

وی خبر داد: در این جلسه مدیر عامل سازمان قول داد که بزودی کلیه مطالبات درمان غیر مستقیم بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها پرداخت خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز