خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان غذا و دارو:

۲۵۰ طرح پژوهشی و کارآزمایی در زمینه مقابله با کرونا در کشور/ ۴ داروی گیاهی مجوز تولید و تجویز موقت گرفتند

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۱۵۸

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره ۲۵۰ طرح پژوهشی و کارآزمایی در زمینه مقابله با کرونا در کشور گفت: تا این لحظه، حداقل چهار داروی گیاهی با توجه به نتایج کارآزمایی بالینی اولیه، مجوز تولید و تجویز موقت گرفتند و به عنوان درمان کمکی در کنار سایر درمان‌ها که رایج است در نظر گرفته شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا «کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو در رابطه با مطالعات در زمینه درمان ویروس کرونا، بیان کرد: در رابطه با داروی کرونا در بسیاری از کشورها‌ و همچنین در کشور خودمان از ابتدای شیوع کرونا شاهد مطالعات مختلفی در حوزه طب رایج یا طب سنتی بودیم و این مطالعات ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: حداقل ۲۵۰ طرح پژوهشی و کارآزمایی در سراسر کشور شکل گرفته که عمده‌ی آنها متوجه روش‌های درمان و داروهای احتمالی بوده است.

جهانپور افزود: نتیجه‌ی آنها به این شکل است که اثر بخش بودن و یا اثربخش نبودن آن روش درمانی تایید می‌شود.

وی تصریح کرد: در این لحظه هم حداقل چهار مورد با توجه به نتایج کارآزمایی بالینی اولیه، مجوز تولید و تجویز موقت گرفتند و به عنوان درمان کمکی در کنار سایر درمان‌ها که رایج است در نظر گرفته شدند، فکر می‌کنم حداقل ۵ الی ۶ مورد در انتظار بررسی کارآزمایی هستند که ممکن است ظرف روزها و هفته‌های آتی آنها هم مجوز مصرف بگیرند.

جهانپور افزود: از لحظه‌ای که مجوز صادر می‌شود، حتی مجوزهای موقت که برای تکمیل اطلاعات هستند، قاعدتاً آنها هم به عنوان دارو قلمداد می‌شوند، با توجه به قید عنوان دارو در مجوز صادر شده، تبلیغات در مورد آنها در نشریات مجلات و رسانه‌ها امکان پذیر خواهد بود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: به هر حال ادعای درمان صددرصد  غیرعلمی است و حداقل در هیچ‌کدام از مطالعات درمانی موضوع قطعی بودن را سراغ نداریم، مضاف بر اینکه حتی اگر روزی دارویی هم در مطالعات اولیه به عنوان درمان با اثربخشی بالا مشخص شود صرفاً نمی‌توان به مطالعه اولیه‌ی آن اکتفا کرد و این ادعای بزرگ نیازمند مطالعات بسیار و متعدد خواهد بود، اگر هر فرضی مبنی بر اثربخشی دارو وجود داشته باشد باید مورد مطالعات و کارآزمایی بالینی متعدد قرار بگیرد و بعد از آن است که می‌توانیم در مورد اثربخشی آنها قضاوت کرد  و در این زمینه سازمان غذا و دارو مرجع اعلام و تشخیص است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز