خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان غذا و دارو:

مردم برای تامین دارو به ناصرخسرو مراجعه نکنند/ فروش آنتی بیوتیک‌ با برچسب رمدسیویر!

asdasd
کد خبر : ۹۸۸۹۱۸

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه داروی فاویپیراویر و رمدسیویر نباید بیرون از بیمارستان تامین شود، گفت: مردم به هیچ وجه به ناصرخسرو نروند، چون این اقلام دارویی در حال حاضر تامین شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمد رضا شانه ساز» رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری امروز با اشاره به تخصیص ارز برای دارو گفت: با وجود تمام مشکلات از نیمه دوم شهریور با تخصیص ارز نگرانی ما تا حدی برای تامین دارو کاهش پیدا کرد  و بخشی از نیاز ذخایر دارویی به انباشت ما برگشته است.

شانه ساز افزود: امروز با وجود آنکه شاهد افزایش بیماران در بیمارستان‌ها هستیم اما با تامین دارو برای بیماران و کادر درمان مشکلی نداریم، اما خبرهایی که از مشکل تامین دارو می‌شنویم بیشتر مربوط به داروهایی است که خارج از بیمارستان تجویز می‌شود، به لطف خدا این اقلام نیز در کشور تولید و توزیع می‌شود.

قیمت ماسک را به قیمت رسمی رساندیم

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در مورد ماسک هم قیمت را به میزان رسمی خود یعنی  ۱۳۰۰ رساندیم و اگر در این زمینه مشکل و موردی بود درخواست کردیم تا گزارش داده شود.

در حوزه تامین  اکسیژن دیگر مشکلی نداریم

وی ادامه داد: در حوزه‌ی تامین اکسیژن بیماران در مورد تولید و متغیر بودن هزینه‌ها مشکل وجود داشت که با پیگیری‌های صورت گرفته دیگر هیچ مشکلی نداریم و قیمت هم توسط کمیسیون قیمت دارو تایید شده است.

قیمت پن انسولین کاهش پیدا می‌کند

شانه ساز افزود: در حال پیگیری هستیم تا قیمت پن انسولین کاهش پیدا کند، چون طی پیگیری متوجه شدیم قیمت دارو در مقایسه با قیمت آن در دیگر کشورها بیشتر است و  موضوع این بحث اصلاح قیمت است.

وی ادامه داد: جلوی قاچاق دارو را تا حدی گرفتیم ولی امروز شاهد شیطنت رسانه‌ای شبکه‌های معاند هستیم که سال‌ها شاهد مشکلات تحریم ما هستند اما چیزی نگفتند و اخبار دروغ مربوط به قاچاق دارو به عراق را پوشش دادند.

شانه ساز با اشاره به اینکه داروی فاویپیراویر و رمدسیویر نباید بیرون از بیمارستان تامین شود، افزود: مردم به هیچ وجه به ناصرخسرو نروند، چون این اقلام دارویی در حال حاضر تامین شده است، حتی در روزهای ابتدایی که بحث رمدسیویر مطرح شد، همکاران ما به ناصرخسرو رفتند و برخی از متخلفان را بازداشت کردند و متوجه شدیم که خیلی از آنتی بیوتیک‌ها را با برچسب رمدسیویر و با قیمت‌های بالا می‌فروشند، بنابراین از همکاران پزشک می‌خواهم که تجویز این داروها را در خارج از بیمارستان انجام ندهند چون به دلیل محدودیت‌های حوزه درمان، وقتی این دارو در خارج از بیمارستان تجویز شود،  بیماران به اجبار به ناصرخسرو مراجعه می‌کنند و در نتیجه داروی تقلبی به آنها می‌دهند.

مشکلی برای تامین رمدسیویر داخلی نداریم

وی ادامه داد: در حال حاضر سه شرکت در زمینه تولید رمدسیویر ایرانی فعال هستند و دو شرکت دیگر نیز متقاضی تولید هستند و بنابراین به زودی به پنج تولید کننده خواهیم رسید و مشکلی برای تامین رمدسیویر در داخل کشور نداریم، ولی این دارو باید در داخل بیمارستان تجویز و مصرف شود.

شانه ساز در مورد وضعیت شیرخشک بیان کرد: بخشی از تولید داخل در زمینه دارو و شیرخشک و تجهیزات پزشکی، ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرد و بخش عمده آن از ارز نیمایی استفاده می‌کنند، اما تلاش می‌کنیم این نوسان کاهش پیدا کند. به دلیل افزایش قابل توجه ارز نیمایی، تولید شیرخشک برای تولیدکننده امکان پذیر نیست و در نتیجه قیمت‌ها بازنگری شد.

برای واردات کیت اقدام کردیم

وی در رابطه با کیت تست کرونا گفت: به سرعت ظرفیت تولید داخلی در انواع کیت‌ها افزایش یافته، تا جایی که برخی از تولیدکنندگان متقاضی صادرات هستند، این کار در دو تا سه ماه گذشته با کمک شرکت‌های دانش بنیان و معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام شد. البته برخی نگرانی‌ها در مورد بعضی کیت‌ها وجود دارد که  تولیدکنندگان نتوانند ظرفیت تولید را به اندازه مورد نیاز برسانند و به همین دلیل، برای واردات نیز اقدام کرده‌ایم.

داروی Ivig تاثیری بر درمان کرونا ندارد

شانه ساز گفت: استفاده از داروی Ivig برای درمان کرونا اصلا در پروتکل کرونا نیست و مستندی هم برای آن وجود ندارد، به تازگی یکی از شرکت‌ها این دارو را تولید کرده و مستندات را به سازمان غذا و دارو داده که در بهترین شرایط این شرکت می‌تواند ۲۰ درصد نیاز به این دارو را در شرایط معمول تامین کند، اصلا برخی از این اقلام بدون هیچ منبع خاصی برای بیماران بدحال تجویز می‌شود درصورتی که در کمیته علمی و بررسی‌های جهانی ما به این نتیجه رسیدیم که تاثیری بر درمان کرونا ندارد، البته دارویی برای درمان کرونا وجود ندارد و موافق و مخالف در مورد برخی داروها اظهار نظر می‌کنند که ما نامه زدیم تا اطلاعات کافی به پزشکان داده شود.

وی افزود: یک شرکت خارجی تحت لیسانس در ایران قرار بود تا داروی انسولین تولید کند، اما هنوز تولید را شروع نکرده بود که اصرار داشت تا این دارو را با قیمت سه برابری در ایران عرضه کند، اما بر اساس قیمت و اطلاعاتی که از همه‌ی کشورها دریافت کرده‌ایم، متوجه شدیم ماجرا به چه صورت است و به صورت فوریتی تقاضای واردات کردیم، بنابراین آن شرکت قبول کرده که قیمتش را به نصف کاهش دهد.

شانه ساز ادامه داد: توجه کنید که سال به سال مصرف ویال انسولین در کشور کاهش پیدا می‌کند و حداقل انتظار ما این است که انسولین قلمی را مثل بقیه دنیا به بیماران ما تحویل بدهند تا فشار در این شرایط بر دوش کشور و مردم تحمیل نشود.

احتکار انسولین نداشتیم

وی افزود: در رابطه با انسولین قلمی هیچ احتکاری صورت نگرفته است و بلکه محموله‌ای از انسولین قلمی به یکی از شرکت‌های بزرگ وارد کننده مربوط بود که انحراف دما داشتند، شرکت از دو هفته‌ی قبل به اداره‌ی کل دارو موضوع را اعلام کرده بود که می‌خواهد آنها را به شرکت سازنده پس دهد و ما برای اینکه مطمئن شویم این داروها مشکل دارند، اعلام کردیم که باید کیفیت آنها دوباره بررسی شود اما به اشتباه به عنوان داروی احتکاری اعلام شد در صورتی که مستندات آن نیز موجود است و نمی‌دانم چه کسی اعلام کرد که این داروها احتکار شده در صورتی که احتکاری در این حوزه اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: ما در سازمان غذا و دارو برای داروهای گیاهی که ادعای درمان کرونا در مورد آنها وجود داشت خط ویژه ایجاد کردیم و بنابراین توانستیم سه ست داروی گیاهی را مجوز بدهیم که در درمان کرونا موثر است و ما بر این باور هستیم که طب سنتی و ایرانی ظرفیت‌های فراوانی دارد و اگر از راه استاندارد بتواند به اثبات برسد باید در دسترس همه باشد و نه اینکه به صورت مخفیانه فقط عده‌ای از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز