خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

نگرانی‌ من افتادن در سیاه چاله‌ کرونا است/ اپیدمی را با "خواهش" نمی‌توان جمع کرد

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۴۱۴

وزیر بهداشت گفت: وقتی هرشب آمارهای شیوع کرونا استان‌ها را مشاهده می‌کنم، یکی از اضطراب‌های من این است که خدایی نکرده به سیاه‌چاله‌ای بیفتیم که در آمدن از آن سیاه کار بسیار سخت و دشواری باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا «سعید نمکی» وزیر بهداشت در ستاد استانی پیشگیری و مدیریت بیماری کرونای استان آذربایجان غربی در رابطه با وضعیت شیوع کرونا در کشور، بیان کرد: حضور امروز من در این مراسم در وهله اول به دلیل عرض خسته نباشید به همکارانم است و از سوی دیگر دل نگران امروز و فردای وضعیت کشور هستم، خدا را شاهد می‌گیرم که در هفت الی هشت ماه گذشته یک شب را به یاد ندارم که پیوسته یک ساعت خوابیده باشم و حتی یاد ندارم که روز تعطیلی را بتوانم در این مدت برای خودم روز تعطیل نام بگذارم، چون غیر از چند سفر کاری تنها کاری که کردم دو بار بر سر تربت مادرم رفتم.

وی ادامه داد: وقتی هرشب آمارهای شیوع کرونا استان‌ها را مشاهده می کنم، یکی از اضطراب‌های من این است که خدایی نکرده به سیاهچاله‌ای بیفتیم که در آمدن از آن سیاه‌چاله کار بسیار سخت و دشواری باشد.

نمکی بیان کرد: اواخر دی ماه که خبر حضور این ویروس را از کشور چین شنیدم با توجه به سابقه اجرایی و علمی که در این زمینه داشتم و می دانستم که این ترکیب نامیمون ترکیب وحشتناک و هراسناکی برای بشریت خواهد بود، در همان بهمن‌ماه همکارانم را صدا زدم و به آنها گفتم که باید حواسمان را جمع کنیم چون یکی از پیچیده ترین موجودات باعث ایجاد خطر خواهد شد، نمی خواهم خیلی آمد و رفت آن ویروس را کالبدشکافی کنم چون چیزی را حل نمی‌کند، به غیر از اینکه باعث سیاهچاله نزاع سیاسی و بین المللی می‌شود که این اصلاً کار ما نیست و فعلا هم به نفع ما نخواهد بود.

وزیر بهداشت گفت: به دوستان گفتم این موجودی که من می‌بینم با تمام موجوداتی که تا امروز مرور کردم متفاوت است و بدانید که باید خودمان را برای یک درگیری سنگین با این ویروس آماده کنیم، این نگاه و عدم سهل انگاری باعث شد تا ما گام‌های بلند برداریم و من معتقدم در این موضوع اگر دشمن را حقیر بشماریم باختیم.

وی ادامه داد: آنچه که ما را در این مقوله حمایت و هدایت کرد علاوه بر فضل الهی پیش بینی های بسیار درست بود که در مجموعه وزارت بهداشت اتفاق افتاد.

وی افزود: اولین بار گفتیم راه‌های هوایی به چین را ببندید، اما خیلی‌ها این حرف ما را باور نکردند، حتی یادم است وقتی برای همین موضوع چانه می‌زدم، عده‌ای با لبخندهای عاقل اندر سفیه به من نگاه می‌کردند. من همان روز گفتم آتشی در نیستان این کشور خواهد افتاد که دامن تک تک خانواده هایتان را می‌گیرد.

نمکی گفت: ما بعد از گرفتاری در گرداب قم بعد از دو هفته تازه تعدادی تست پی سی آر را یکی از دوستانمان با چمدان وارد کشور کرد در صورتی که ما روز اول طراحی تست برای شناسایی این بیماری را کرده بودیم، حتی آقای دکتر جان بابایی را در بهمن ماه به تک تک استان‌ها فرستادم تا بروند و تخت آماده کنند که در عرض دو هفته، دو هزار تخته آی‌سی‌یو در این مملکت سرپا شد، این رکورد در تاریخ جهان هم نبوده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: بعضی از عدم درک متقابل‌ها آدم را به شدت می رنجاند، ما با سختی بسیار زیاد کار را شروع کردیم، حداقل در جبهه‌ی خط حمله دشمن را می شناختیم اما اینجا گاهی صمیمی ترین دوست ما که در کنار ما ایستاده بمب ویروس است و در واقع این نگاه مهربان دارد به من شلیک می کند.

وی بیان کرد: در یک شهر روزی ۱۲ الی ۱۵ پرستار در روز به ویروس کرونا آلوده می‌شوند که یا برای قرنطینه روانه‌ی خانه می‌شوند و یا باید به تخت آی‌سی‌یو بروند، اگر ما توانستیم در کمتر از ۶۰ روز میزان بستری مان را به ۲۰ درصد کاهش دهیم به دلیل فداکاری این خدمتگزاران عرصه سلامت بوده است.

نمکی افزود: یکی از شفاف‌ترین آمار‌های جهان آمار کشور ما است که تمامش قابل دفاع و مبتنی بر به روز‌ترین مستندات است، در اوج این فراز و فرودهایی که داشتیم عزیزان زیادی به کمک ما آمدند که حتما باید در تاریخ ثبت شود که این حمایت‌ها از ما شده است، بدانید که اعتقاد من این است، ما آنچه در وزارت بهداشت باید به کار می‌گرفتیم را گرفتیم گرچه داریم یک رویکرد جدید را آغاز می‌کنیم، همین امروز ما ۱۲۰۰ تست را به ۲۵ هزار مورد رساندیم یعنی روزی حدوداً شش و نیم میلیارد تومان هزینه است که می خواهیم آن را به ۴۰۰۰۰ عدد نیز برسانیم یعنی حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

وی ادامه داد: با وجود تمام تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی که وجود دارد این میزان هزینه چیز کمی نیست، یکی از دردهای درون من این است که هنوز نتوانستم به خیلی از افراد این را بفهمانم که اپیدمی را با خواهش نمی‌توان جمع کرد.

نمکی گفت: فردی بمب ویروس است اما خبرنگار  صدا و سیما در خیابان جلوی او را می‌گیرد و می‌گوید چرا ماسک نزدی و آن فرد هم می‌خندد و می‌گوید اعتقادی ندارم.ما هنوز پروازهایی را داریم که در این چند ماه التماس کرده بودیم تا موارد بهداشتی‌اش رعایت شود، اما کدام یک از پروازهای ما منطبق با پروتکل‌ها است؟ چقدر ما باید خواهش کنیم؟ الان چند ماهی است که من و همکارانم التماس می‌کنیم، کجای دنیا وزیر و پرسنل بهداشت و درمان التماس می‌کنند؟ در کشورهای دیگر وزیر بهداشت می‌خواند و می‌خواهد و همه مکلف به اجرا می‌شوند، اما اینجا اینطور نیست اینجا وزیر بهداشت تمنا می‌کند، زانو می‌زند و خواهش می‌کند اما باز هم کسی گوش نمی‌دهد.

وی بیان کرد: مثلا کدام یک از اتوبوس‌های ما با پروتکل‌هایی که تعیین کردیم فعالیت می کند؟ گفتند اتوبوس‌ها تا آخر اردیبهشت اضافه می‌شود اما یک مورد هم اضافه نشد، ۴ روز پیش در کنار خیابان ایستادم و حدود ۴۰ درصد از افرادی که داخل اتوبوس بودند ماسک نداشتند و اینطور نمی‌توان عفونت را جمع کرد، در واقع انگار من و همکارانم باید از ته رودخانه جنازه جمع کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: بیماری که هنوز نه واکسن دارد و دارویی، فقط راهش پیشگیری است این را از هر متخصص و دانشمندی هم بپرسیم با وجود نبود هیچ دارویی نظرش بر پیشگیری شیوع این ویروس است.

نمکی در ادامه افزود: یکی از همکارانم سه شب پیش به بیمارستان شهید ضیاییان جنوب شهر رفته بود، می‌گفت اینجا به شکل وحشتناکی مریض کرونایی جمع شده است جوان‌های مریض‌تر و بدحال‌تر از قبل، اما بعد از آنکه از بیمارستان بیرون می‌آید می بیند که در آن خیابان ایستگاه صلواتی زدند و ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفر بدون ماسک در صف ایستادن تا چای بخورند. این موضوع رنج بسیاری است که بیمارستان قلقله از مریض باشد و یک نفر نباشد که این باجه را جمع کند.

وی گفت: وقتی پرستار و کادر درمانم را کتک می‌زنند کاری نمی‌توانم انجام دهم و فقط می‌توانم به ناجا زنگ بزنم تا نیروها بیایند در محل حادثه، در واقع من آدم ندارم تا آدم‌های خودم را جمع کنم چه برسد به اینکه بروم جلوی متخلف را بگیرم، مثلاً ما با هزار تلاش تصویب کردیم که هر کس که ماسک نداشت را جریمه کنیم اما بررسی کنید و ببینید که چند نفر را تا به حال جریمه کردند، گفتیم جاده‌ها را ببندید، اما چند جاده را تا به حال بستند با این وضعیت اپیدمی در کشور جمع شدنی نیست.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر روزی خستگی نیروهای من و بی توجهی دیگران به حریم اینها شدت گرفت به خیابان نمی‌آیند بلکه به خانه می‌روند و آنجا می‌نشیند که بسیار خطرناک خواهد بود، این یک ضعف حمایت از رعایت پروتکل های بهداشتی است.

نمکی افزود: مردم بدانند که من وزیر به تنهایی نمی‌توانم اپیدمی را کنترل کنم، بلکه یک عزم جدی می‌خواهد، روزی چند اتوبوس از مرزهای جنوب شرق با انواع آلودگی این سرزمین را طی می‌کند و به چالدران می آید من نمی‌توانم جلوی این موضوع را بگیرم من آمار دارم که تعداد زیادی از این‌ها در خانه‌های افراد پذیرایی می‌شوند تا بتوانند از مرز خارج شوند اطلاعات دیگری را هم دارم که صلاح نمی‌دانم تا در موردش چیزی بگویم، اما اگر روزی قرار باشد که عدم توفیق در مدیریت اپیدمی را به حساب وزارت بهداشت بنویسند دهانم باز خواهد شد و می‌گویم که چه کسانی قصور کردند، چون نمی‌گذارم خون شهید سلامت پایمال دغدغه‌های دیگران شود.

وی بیان کرد: دو یا سه اتوبوس می‌خواهند از مرز خارج شوند استانداران را جمع می‌کند و به اردوگاهی در ورامین می فرستد و دوباره بر می گردند و کل مسیر را آلوده خواهند کرد در این صورت ما در آن منطقه کانون آلودگی داریم، همه اینها دردهایی است که اگر برای علاجش فکری نکنیم این اپیدمی ما را گرفتار‌تر از حالا خواهد کرد. مدتی بود که هیچ حرفی نزده بودم و این درد و دل‌ها را داشتم، داشتم خفه میشدم که اینجا همدلان خود را دیدم و حرف هایم را گفتم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز