خبرگزاری کار ایران

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور:

در ۱۰ روز آینده بارشی در تهران نخواهیم داشت

asdasd
کد خبر : ۹۸۱۷۶۰

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: آن چیزی که نقشه‌ها نشان می‌دهند این است که حداقل ما طی ده روز آینده بارشی را در شهر تهران نخواهیم داشت.

به گزارش ایلنا، صادق ضیاییان در برنامه یه روز تازه گفت: شاید سازمان هواشناسی بد اعلام کرده است که زمستان سخت و پربرفی داریم. معمولا در همه جای دنیا پیش‌بینی‌های فصلی از عدم قطعیت خیلی بالایی برخوردار هست. ولی این مدل‌هایی که هواشناسی‌ها می‌گویند از سه ماه فصل زمستان ماه دی و بهمن ممکن است بارش‌های بیشتری را داشته باشیم ولی در مجموع زمستان امسال یک زمستان معمولی است؛ مانند همه زمستان‌های معمولی دیگر ولی یک زمستان خشک را در نظر نداریم و گاهی ممکن یک مقداری بارش بیشتر هم داشته باشیم.

وی درباره مقایسه زمستان پیش‌رو و زمستان گذشته نیز گفت: ما معمولا به طور بلندمدت مقایسه می‌کنیم منتهی آن چیزی که نرمال و معمول یک منطقه کشور هست نسبت به آن مقایسه می‌کنیم یعنی آمار ۳۰ یا ۴۰ ساله آن منطقه را بررسی می‌کنیم و می‌بینیم در این ۳۰ و ۴۰ سال نسبت به آن چیزی که اتفاق افتاده آیا بیشتر اتفاق خواهد افتاد یا کمتر و میانگین بلندمدت را به دست می‌آوریم و انتظار داریم که در فصل زمستان یک زمستان معمولی را داشته باشیم علی‌الخصوص در نوار شمالی کشور.

ضیاییان درباره سازوکار سازمان هواشناسی و پیش‌بینی‌ها و رصد هوا و هشدارهای فصلی که انجام می‌شود گفت: پیش‌بینی‌های فصلی بلندمدت‌مان معمولا تقریبی است اما در زمان کوتاه‌مدت یک هفته تا دو هفته‌ای و هرچه بازده زمانی کمتری باشد دقت پیش‌بینی بالا می‌رود. بنابراین باید انتظار هشدارهای سازمان هواشناسی را در فصل زمستان و شاید پاییز داشته باشیم. در فصل پاییز چیزی که مهم هست این است که ما یقینا پاییز خشک‌تری را نسبت به حد معمول داشته باشیم یعنی کم‌بارش‌تر نسبت به بازده زمانی ۳۰ و ۴۰ سال گذشته. البته هرچند که بارش‌های خوبی را در دو هفته اخیر داشتیم ولی با توجه به کم‌بارشی که این هفته و تا اواسط هفته آینده داریم و همچنین ادامه‌دار بودن این رویه برای هفته‌های بعد باعث می‌شود که پاییز امسال کمتر از حد معمول بارش داشته باشد و چیزی که مهم هست بحث وارونگی هواست.

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور درباره اینکه امسال به خاطر تردد کمتر خودروها به دلیل شرایط کرونا و اینکه وارونگی هوا کمتری را خواهیم داشت گفت: این بحث ارتباط زیادی به تردد خودروها ندارد و وارونگی هوا شرایط جوی هست که باعث این رویه می‌شود؛ که هوا پایدار و راکد بماند و این هوای پایدار اگر طوری باشد که تردد خودروها زیاد باشد باعث این نمی‌شود که آلودگی بیشتر باشد و آن چیزی که مردم تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند آلودگی است که از قبل بوده است که با سرد شدن هوا این رویه شدت پیدا می‌کند و در واقع میزان آلودگی آلاینده‌ها افزایش پیدا می‌کند. در همین چند روز اخیر که هوا سرد و پایدار بود ما شاخص آلودگی‌مان بالای صد بود یعنی برای دسته افراد حساس در ساعت‌های صبح خطرناک بوده اما در بعدازظهرها به خاطر اختلاف دما و گرم شدن هوا مشکل خاصی نیست و انتظار داریم این وضعیت تا اواسط هفته آینده ادامه‌دار باشد.

ضیاییان درباره اینکه آیا ذخایر آبی کشور با توجه به پیش‌بینی بارهای کم در ماه‌های پیش‌رو دچار کمبود می‌شوند تصریح کرد: کل کشور را نمی‌شود یکسان فرض کرد در نقاط مختلف متفاوت هست و نگرانی ما برای کمبود آب برای حاشیه زاگرس و استان‌هایی مانند اصفهان و... است که از زاگرس مرکزی منابع آبی‌شان سرچشمه می‌گیرد. انتظار داریم بارش‌ها در زاگرس مرکزی در فصل پاییز کم باشد و نیاز هست که با توجه به وضعیتی که کرونا به وجود آورده و افزایش مصرف آب وجود دارد نیاز است که مراعات بیشتری بشود.

وی در مورد پیش‌بینی هوای تهران و اینکه بارش‌ها از چه زمانی شروع می‌شود گفت: آن چیزی که نقشه‌ها الان نشان می‌دهند حداقل این است که ما طی ده روز آینده بارشی نخواهیم داشت و باید بعد از این ده روز به فکر این باشیم که اولین بارش چه زمانی هست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز