خبرگزاری کار ایران

دلایل رد افزایش دوباره نرخ حمل و نقل عمومی در پایتخت/گله اعضای شورا از عدم تحقق بودجه غیرنقد

asdasd
کد خبر : ۹۸۱۷۰۳

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به رد لایحه افزایش مجدد نرخ حمل و نقل عمومی پایتخت، به بیان دلایل آن و راهکار جایگزین پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن هاشمی در حاشیه دویست و چهل و دومین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: از ساعت ۷:۳۰ صبح با آقای شهردار جلسه داشتیم و بحث‌های مختلفی در این جلسه مطرح شد.اعضای شورا مطالب مهمی را از درآمدهای شهرداری گرفته تا نوع مدیریت و خارج کردن تصمیمات از تمرکز در ستاد و انتصابات را مطرح کردند. 

او در ادامه با اشاره به جلسه صحن امروز گفت: این جلسه درباره باغات بود و نامگذاری‌ها نیز در بخشی از جلسه انجام شد. بخش عمده جلسه به بررسی پرونده باغات اختصاص یافت چرا که شورای شهر به پرونده باغات در این دوره خیلی حساس است و پرونده‌های زیادی جمع شده است و مردم نیز منتظر هستند.

هاشمی درباره لایحه دو فوریتی شهرداری که در جلسه امروز مطرح شد گفت: ارائه این لایحه از قبل هماهنگ نشده بود و آقا حناچی امروز صبح ارائه کردند. این روزها بحث درآمدهای شهرداری مطرح است و به این دلیل که پرداخت‌ها باید با سرعت بیشتری انجام شود، گاهی تشویق‌هایی در نظر گرفته می‌شود تا سرعت عمل بیشتر شود. اما از آنجایی که اعضا چیزی درباره آن نشنیده بودند دو فوریت این لایحه رای نیاورد و به صورت یک فوریت به تصویب رسید تا در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون معماری و شهرسازی مورد بررسی قرار گیرد. 

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که افزایش کرایه حمل و نقل در کمیسیون حمل و نقل رای نیاورد و آقای شهردار از افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها گلایه داشتند، شورا چه برنامه ای برای این موضوع دارد، گفت: در کمیسیون این مساله مطرح شد. اولا براساس بخشنامه دولت افزایش نرخ نمی‌تواند بیشتر از ۲۵ درصد باشد و سازمان تعزیرات نیز نسبت به این مصوبه حساس است. در نتیجه این مصوبه می‌تواند در هیات تطبیق رد شود.

او ادامه داد: البته می توانیم بگوییم چون بخشنامه است و قانون نیست به آن تمکین نمی‌کنیم اما با دولت در اینگونه موارد هماهنگی می‌کنیم. از طرفی درآمدی که از این افزایش نرخ به دست می آمد مشکلات حمل و نقل عمومی را حل نمی کرد. در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در این حوزه کمبود داریم و این مصوبه به صورت خیلی خوشبینانه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان درآمد سیستم را تامین می کرد. از طرفی بازتاب بدی در جامعه داشت و برمبنای همه این موارد قرار بر این شد که در صحن مطرح و پیشنهاد جدیدی مطرح شود.

هاشمی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد جدید چیست؟ گفت: باید از دولت مجدانه بخواهیم که یارانه حمل و نقل عمومی را که دچار مشکل شده است به فوریت تامین کند. به ویژه باید این مساله در ستاد کرونا مطرح و از بودجه‌های موجود استفاده شود. 

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که قرار نیست بسته محرک اقتصادی متفاوتی تهیه شود و به این شرایط اقتصادی شهرداری کمک کند تصریح کرد: بسته محرک اقتصادی اثر خود را گذاشت و تاکنون توانستیم حقوق ها را به موقع پرداخت کنیم، بعضا اکنون مشکل ما تامین بودجه از منابع غیر نقد است چرا که بودجه نقد بیش از ۷۰ درصد تامین شده است، اما از آنجایی که ده هزار میلیارد تومان از بودجه غیر نقد است و با گذشت شش ماه از سال باید حداقل ۵ هزار میلیارد تومان به دست می‌آمد که در آن دچار مشکل هستیم. 

او با بیان اینکه اعضا توقع دارند در بودجه غیر نقد شهرداری اقدامی انجام دهد تصریح کرد: باید پروژه‌های عمرانی فعال شوند و نباید به رکود کشیده شود که برای این منظور حتما باید بودجه غیر نقد فعال شود. گله اعضای شورای شهر نیز بیشتر روی عدم اجرای بودجه غیر نقد است و بعضا گفته می‌شود چون به مناطق و سازمان‌ها و شرکت‌ها اختیار نمی‌دهید، دست آنها از اینکه بتوانند بودجه را تامین کنند بسته شده است. 

هاشمی ادامه داد: از طرفی سازمان‌های بازرسی و نظارتی نیز نگاه ویژه‌ای دارند و به قول معروف مو را از ماست می‌کشند بیرون، در نتیجه نگرانی در مدیران وجود دارد که اگر شجاعت و جسارت به خرج دهند و مشکلی را حل کنند، باید جای دیگر پاسخگو باشند. 

او افزود: قیمت‌ها نیز بر شرایط بی تاثیر نیست و این مساله باعث کندی در تامین بودجه غیر نقد شده است که به جسارت و تمرکز بر قوانین و تصمیم‌گیری‌ها نیز باز می‌گردد و باید برای آن چاره‌ای شود. باید کمیته‌ای تشکیل و با هم تصمیم بگیرند تا در آینده نیز مشکلی پیش نیاید. البته با سیستم های دولتی و خصولتی نیز می‌شود کار کرد تا مشکلی پیش نیاید. 

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا اعضا با انتصابات در شهرداری مخالف بودند یا خیر گفت: همه تائید کردند که انتصابات در اختیار شهردار است، اما از آنجایی که گفتیم ما یک گروه یک دست هستیم، یک توافق نانوشته داشتیم که قانون نیست و ایشان باید قبل از اینکه مدیران رده یک را تغییر دهند به اطلاع اعضا برسانند. انتصابات اخیر با سرعت عمل بیشتری انجام شد و اعضا نسبت به آن گله داشتند. از طرفی اعضا می گفتند نگاه دوگانه به مدیران وجود دارد، چرا که برخی بازنشسته هستند و عوض نمی شوند اما برخی بازنشسته هستند وبه این بهانه زود عوض می شوند. این نگاه دوگانه نباید وجود داشته باشد. 

رئیس شورای شهر گفت: از طرفی ما طرفدار ثبات مدیریتی در شهرداری هستیم و علی رغم انتقاداتی که به آقای حناچی وجود دارد، همه معتقد هستند که باید حضور جدی ایشان حمایت شود و کسی دنبال تغییر نیست، در نتیجه باید همین نگاه نسبت به مدیران درجه یک شهرداری نیز وجود داشته باشد و این تغییر و تحولات معلوم نیست چقدر به نفع شهر باشد. به نظر می رسد در شهرداری راهبرد مشخصی در تغییر مدیران نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز