خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر کشور:

ضرورت تامین اعتبار برای هلال احمر/ همگانی شدن بیمه حوادث در مجلس ۱۰ سال است بی‌نتیجه مانده

asdasd
کد خبر : ۹۸۱۴۵۷

رییس سازمان مدیریت بحران کشور بر ضرورت تامین اعتبار برای جمعیت هلال احمر تاکید کرد.

اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور در مراسم افتتاح طرح‌های ملی نوسازی و بازسازی مناطق سیل‌زده که عصر امروز به صورت ویدئوکنفرانس با حضور رییس‌جمهور برگزار شد، گفت: همانطور که می‌دانید کشور ما یک کشور پرحادثه است. ما حوادث گوناگونی را در این سال‌ها شاهد بوده‌ایم مانند زلزله مخرب در استان کرمانشاه و سیل فروردین سال گذشته با تغییر اقلیم شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در سیل سال گذشته ۲۵ استان درگیر بودند که بیشترین خسارت به استان‌های گلستان ماندگاری آب در مناطق مسکونی شهری و روستایی و همچنین استان‌های لرستان، خوزستان و ایلام در بخش‌های زیرساخت اماکن تجاری، مسکونی و کشاورزی وارد شد. پس از امداد رسانی بسیار گسترده در این مناطق اعم از اسکان موقت، سرو غذای گرم و ... دفن دام‌های تلف شده، درمان بیماران، تامین آب و ... به دلیل گستردگی و حجم خسارات برای بازسازی و کمک‌رسانی به مردم ۷ کمیته تخصصی  در ذیل قرارگاه تشکیل شد و همچنین سامانه جامع امداد و بازسازی دولت راه‌اندازی شد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: برآورد اولیه خسارات در سیل سال گذشته در بخش‌‌های مختلف ۳۵ هزار و ۵۰۸ میلیارد تومان بود که با جلساتی که با دستگاه‌های اجرایی برگزار شد قریب به ۱۹ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان تصویب شد. دولت نیز در کوتاه ترین زمان ممکن مصوبه لازم را صادر کرد و تخصیص ۵۰ درصد اعتبار ابلاغ شد. کار نیز از همان لحظه آغاز شد در بخش مسکن اعتبار ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و مابقی کمک بلاعوض عمرانی بود.

نجار خاطرنشان کرد: ۱۶۳ هزار و ۲۷۰ واحد مسکونی و تجاری اعم از شهری و روستایی پس از ارزیابی مورد تایید قرار گرفت که مجموعا ۶۶ هزار و ۷۱۵  واحد تخریبی و حدود ۹۷ هزار تجاری و مسکونی تعمیری برآورد شده است. همچنین براساس آخرین گزارشات منتشر شده این تعمیرات در زمان مشخص به اتمام رسیده و نوسازی بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین نکته‌ای که در سیل ۹۸ برای تجربه مورد عمل قرار گرفت بحث پرداخت اجاره بهای انتقال از مسکن موقت به دائم به جای استفاده از کانکس بود و کار بسیار موفقی بود. همچنین تامین ۳۷۱ هکتار زمین در استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان برای جابجایی روستاها بود.

وی با اشاره به توزیع ۴۰ هزار بسته کالای خانگی برای افراد آسیب دیده در سیل گفت: این اعتبارات به سختی و با توجه به مشکلاتی که دولت داشت تامین شود.

معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: اساس کار در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری پس از حادثه بم و روح قانون مدیریت بحران کشور همواره پیشگیری از حوادث بوده که کمتر به آن توجه می‌شود. در سال جاری بارندگی در زمان کوتاه تر بیشتر بود اما خسارت آنچنانی نسبت به سال ۹۸ نداشتیم. در هیرمند براساس برآوردها ۲۴۰۰ مترمکعب امکان عبور آب وجود داشت اما با یک لایروبی که انجام شد انتقال ۳۵۰۰مترمکعب بر ثانیه آب بدون خسارت امکان‌پذیر شد و این حجم از آب وارد هامون شد.

نجار با تاکید براینکه امروز موضوع بیمه در حوادث اجتناب‌ناپذیر است، گفت: استفاده از بیمه کاهش هزینه‌های دولت را در حوادث به دنبال دارد همچنین اقدامات در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود و در نتیجه رضایت‌مندی بیشتر را نیز به همراه دارد. ۱۰ سال است که لایحه قانون همگانی شدن بیمه حوادث در مجلس به نتیجه نرسیده است من انتظار دارم که موسسات بیمه به ویژه موسسات دولتی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: تامین اعتبار برای هلال احمر بسیار مهم است گزارش آن نیز ارائه شده است. ما نگران هستیم اگر مشکلی ایجاد شود اعتبارات لازم وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز