خبرگزاری کار ایران

سرهنگ موذن در گفت‌وگو با ایلنا:

لزوم بازنگری قوانین در حوزه برخورد با مالخران/ استرداد ۱۵ درصدی اموال مسروقه به مالباختگان/ کاهش محسوس سرقت منزل از ابتدای شیوع کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۷۷۳۴۱

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا گفت: در ایام کرونا با توجه به حضور مردم در منازل، سرقت از منازل در تمام نقاط کشور کاهش محسوسی داشته است.

«سرهنگ رضا موذن» معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وقوع سرقت گفت: در مجموع از ابتدای سال جاری شاهد افزایش کشفیات ۱۵ درصدی بوده‌ و هستیم. بنابراین هم در وقوع سرقت کنترل صورت گرفته است و هم در کشفیات ارتقاء داشته‌ایم؛ یعنی اگر در نهایت در برخی از استان‌ها و برخی جرائم افزایش وقوع را داشته‌ باشیم، از طرف مقابل در کشفیات افزایش خوبی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در فصل‌هایی سرقت افزایش می‌یابد، اما ما تلاش می‌کنیم که آن را کنترل کرده و به تعادل برسانیم، ادامه داد: در برخی از فصل‌ها مانند پاییز و زمستان نیز در بحث سرقت لوازم خودرو و حتی خودرو از آنجا که غالبا خودرو‌ها در پارکینگ هستند و رهاسازی خودروها در سطح شهر کمتر است و همچنین استفاده از خودرو کمتر می‌شود با کاهش سرقت لوازم و قطعات خودرو مواجه هستیم.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا درباره آمار سرقت‌ها در کشور با توجه به ایام کرونا گفت: در کشور به دلایل مختلف در ماه‌های اخیر در بخش‌هایی از جمله سرقت‌های خرد بعضا شاهد افزایش هستیم، البته این موضوع در خصوص همه نقاط کشور صدق نمی‌کند. بنابراین نمی‌توان گفت، وقوع جرائم در همه استان‌ها یکسان است.

سرهنگ موذن همچنین درباره سرقت منزل گفت: به واسطه شیوع کرونا مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید در منزل می‌ماندند؛ بنابراین از ابتدای سال تاکنون شاهد محسوس سرقت‌های منزل در سراسر کشور بودیم و فرصتی ایجاد شد تا در خصوص جرائم دیگر مانند سرقت‌های خرد تمرکز کنیم.

وی همچنین درباره موبایل‌قاپی تصریح کرد: در مجموع در انواع جرائم مانند قاپ‌زنی‌ها، سرقت خودرو، سرقت منزل، سرقت لوازم خودرو و ... با اقداماتی که در مجموعه پلیس آگاهی ناجا صورت گرفته است، توانسته‌ایم شدت و افسارگسیختگی و افزایش وقوع سرقت‌ها را بگیریم. خوشبختانه درحال دستیابی به شاخص‌‌هایی هستیم که در سراسر کشور تعیین کرده بودیم و با توجه به اینکه نیمه‌ای از سال گذشته است، امیدواریم این روند ادامه داشته باشد تا بتوانیم با همین شدت در حوزه کشف اقدامات لازم را داشته باشیم.

 معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا موذن در بخش دیگری از صحبت های خود درباره برخورد با مالخرها گفت: حوزه مال‌خرها دو بخش قضایی و انتظامی دارد؛ آنچه که ما در حوزه پلیس تخصصی درخصوص آن اقدام می‌کنیم هم شامل نگاه انتظامی و هم کمک به حوزه قضایی است. ما در حوزه انتظامی طرح‌های تخصصی را به سراسر کشور ابلاغ می‌کنیم تا در مناطق آلوده و جغرافیای جرم که بیشترین فراوانی را دارند، این طرح‌ها اجرا شود.

سرهنگ موذن ادامه داد: همچنین در بازارهایی که احساس می‌کنیم، اموال دست دوم در آن خرید و فروش می‌شود، بازارهای مشکوک و همچنین فضاهای گمنامی که در این زمینه فعالیت کنند و ممکن است از چشم عمومی شهر خارج باشد و به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند، طرح‌های تخصصی بسیار زیادی را اجرا می‌کنیم. اجرای این طرح‌های تخصصی به ما کمک می‌کنند تا برخورد هدفمند با این افراد داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در سال گذشته نیز با همکاری معاونت پیشگیری قوه قضاییه طرح برهم زدن بازارهای مالخری به صورت مشترک بین حوزه قضایی و انتظامی تدوین و به سراسر کشور ابلاغ شد تا در عین حال که درحوزه انتظامی در این خصوص فعالیت می‌شود، در حوزه قضایی نیز اقدامات لازم صورت گیرد.

سرهنگ موذن یادآور شد: البته معتقدم با توجه به اینکه یکی از عناصر اصلی سرقت، انتفاع و فایده است که سارقان را به تکرار یا ادامه این فرآیند ترغیب می‌کند، بخش تاثیرگذار در سرقت حوزه مالخری است و اگرچه قوانین در این حوزه وجود دارد، اما معتقدم بازنگری باید در قوانین این حوزه صورت بگیرد، چراکه بازارهای جدید با توجه به شرایط روز ممکن است، ایجاد شده باشد، همچنین رفتار افراد با توجه به پیشرفت تکنولوژی متفاوت شده و همچنین اجناسی که در این حوزه جابجا می‌شود، تغییر کرده، بنابراین نیاز است که بازنگری هم در حوزه قوانین و هم در حوزه برخورد با مالخران صورت گیرد.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا همچنین درباره سامانه نما گفت: پلیس در فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها از دو سال پیش توفیقات خیلی خوبی در بحث کشف اموال داشت. بخشی از این اموال به واسطه قرار گرفتن در فرآیند سرقت و تغییراتی که سارقان و مجرمان روی این اموال انجام داده‌اند برای پلیس ناشناخته می‌ماند، به طور مثال یک تلویزیون کشف شده است، اما توسط سارق تمام مواردی که می‌شد از طریق آن صاحب مال را شناسایی کرد، حذف شده است به همین خاطر تصمیم گرفته شد به واسطه اینکه در حال حاضر همه با فضای مجازی در ارتباط هستند و همچنین برای رعایت حقوق شهروندی و برای اینکه از ترددهای اضافی از مجموعه پلیس کاسته شود و همچنین در راستای پلیس هوشمند سامانه‌ای درباره اموال مسروقه مکشوفه راه‌اندازی شود.

سرهنگ موذن خاطرنشان کرد: همه افراد می‌توانند با مراجعه به سایت پلیس و نمایشگاه مجازی از طریق وارد کردن مشخصات، اموال مسروقی خود را شناسایی کنند. براساس نوع کشفیاتی که انجام داده‌ایم عکس‌های اموال مسروقه در سایت بارگذاری شده و افراد می‌توانند پس از شناسایی اموال خود از طریق همان سیستم پیغامی برای پلیس استان مورد نظر ارسال کنند، ظرف کمتر از ۷۲ ساعت از طریق همان سایت می‌توانند پاسخ پلیس را مشاهده کنند. این سامانه هم در  زمینه پاسخگویی به مردم به ما کمک کرده است و همچنین در راستای پلیس هوشمند نیز اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. همچنین درگاه‌های بعدی مراحل بازدید و بارگذاری اموال ان‌شاءالله روند تکمیلی را طی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بخشی از اموال که توسط مردم شناسایی می‌شود در حال استرداد به صاحبان اموال است، خاطرنشان کرد: بازدید از این سامانه چندین میلیون است. افراد اموال مسروقه را شناسایی می‌کنند و پس از طی مراحل قانونی به آنها تحویل داده می‌شود، در حال حاضر نیز نزدیک به ۱۰ الی ۱۵ درصد اموالی که شناسایی شده است به مالباختگان استرداد شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز