خبرگزاری کار ایران

سالمندی کشور زنانه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۸۲۸

رئیس اداره سالمندان گفت:سالمندی کشور زنانه می‌شود، یعنی سالمندان زن در کشور افزایش بیشتری نسبت به مردان سالمند داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن شتی، رئیس اداره سالمندان و محمد علی جغتایی، مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی چهارشنبه به مناسبت روز جهانی سالمند در نشست خبری حاضر شدند.

جغتایی با اشاره به وضعیت سالمندان کشور گفت: هم اکنون نزدیک ده درصد افراد جامعه سالمند هستند که طبق پیش‌بینی در سال ۱۴۲۰ یعنی در ۲۰ سال آینده ۲۰ درصد به جمعیت سالمند اضافه می‌شود که در کشورهای پیشرفته‌ دو برابر شدن جمعیت سالمندان را شاهدیم که بخشی از آن به امید جامعه مربوط است، در ۴۰ سال گذشته امید به زندگی افزایش داشته است، مثلا برای مثال در سال  ۵۵ امید به زندگی ۵۷ سال بود که به سن ۸۰ سالگی رسیده است.

وی ادامه داد: این رویه نشان می‌دهد که بر میزان جمعیت سالمندان اضافه می‌شود و باید اقدام‌های مناسبی در این زمینه در نظر گرفت.

نیروی متخصص کافی نداریم

جغتایی گفت: با توجه به اینکه نیروی تخصصی کافی نداریم باید سالمندان را توانمند تربیت کرده تا خودشان مراقبت‌های لازم را انجام دهند، اما باید با توجه به شاخص سلامت سالمندی ده سال آینده را بررسی کرد تا دیگر سازمان‌ها هم در این حوزه اقداماتی انجام دهند.

محسن شتی، رئیس اداره سالمندان گفت: در کشور مدل نهایی مراقبت در منزل وجود نداشت و با توجه به اینکه چند سالی داده‌های دستیاری متخصصان طب سالمندی متوقف شده امیدواریم با توجه به این نیازها، موارد کارشناسی شود تا نیاز جامعه پاسخ داده شود.

رئیس اداره سالمندان افزود: باید آموزش‌های افراد در دانشگاه مورد بررسی قرار گیرد که در حال انجام هم است تا بچه‌ها بعد از فارغ التحصیلی به درستی خدمات رسانی کنند. 

زیر ساخت مناسبی برای سالمندان نداریم

جغتایی در جواب خبرنگار ایلنا با اشاره میزان شیوه و مرگ و میر ویروس کرونا در خانه‌های سالمندان کشور بیان کرد: خوشبختانه طبق آماری که گرفتیم با توجه به رعایت پروتکل‌ها در خانه‌های سالمندان میزان شیوع نسبت به شیوع جامعه خیلی کم‌تر بوده است، که بخشی از آن شاید بخاطر این باشد که مراقبت بیشتری از این افراد صورت گرفته است.

شتی در جواب سوال دیگر خبرنگار ایلنا در مورد میزان مرگ و میر بیماران زمینه‌ایی در ایام کرونا افزود: در مورد میزان مرگ و میر در این مورد باید اداره‌ غیر واگیر آمار مشخص ارائه دهد، اما از همان شروع ویروس کرونا ما کمیته‌ایی فنی و تخصصی با حضور کارشناسان و متخصصان طب سالمندی، پرستار، متخصص تغذیه و کارشناسان دیگر تشکیل شد تا دستورالعمل‌های برای پیشگیری و کنترل در مراکز نگهداری ایجاد شود، از مراکز شبانه روزی آمار مرتب داریم تا اگر مورد مشکوکی بروز کند برای ارزیابی آن اقدام کنیم و با توجه به اینکه ما در مقایسه با کشورهای پیشرفته زیر ساخت مناسبی نداریم اما با وجود نیروی با پشتکار و ایثارگر وضعیت قابل قبولی داریم.

میزان سالمندان زن بیشتر از سالمندان مرد است

شتی در پایان گفت: سالمندی کشور زنانه می‌شود، یعنی سالمندان زن در کشور افزایش بیشتری نسبت به مردان سالمند داشته داشته و مردان متاهل نسبت به زنان بیشتر است، شاید چون بیشتر مردان بعد از فوت همسر در سنین بالا ازدواج می‌کنند، موضوع دیگر اینکه معمولا زنان منبع درآمد ندارند و باید به این قضیه توجه کرد که افراد در سنین سالمندی فقط نیازمند مسائل درمانی نیستند بلکه به خدمات رفاهی هم نیازمند هستند و باید به این گروه توجه ویژه داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز