خبرگزاری کار ایران

اهم اقدامات مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور همزمان با هفته دولت ؛

از ارتقاء سلامت نظام اداری وصیانت از حقوق شهروندی در نظام اداری تا بازرسی از ساخت و سازهای غیر مجاز

asdasd
کد خبر : ۹۵۹۸۸۶

​به مناسبت هفته دولت، روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کشور گزارش اجمالی از اهم ادامات و عملکرد هفت سال اخیر مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور منتشر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، به مناسبت  هفته دولت ، روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کشور، گزارشی اجمالی از  اقدامات و عملکرد مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور با هدف استفاده رسانه ای و  تبیین اقدامات مهم انجام گرفته در این حوزه برای  افکار عمومی به شرح ذیل منتشر کرد؛

الف- مدیریت عملکرد:
  1. طراحی و استقرار سامانه مدیریت عملکرد وزارت کشور، سازمان های وابسته و استانداری ها و فرمانداریها در هفت (۷) محور اختصاصی و ده (۱۰) برنامه عمومی اصلاح ساختار نظام اداری به شرح زیر:
محورهای اختصاصی
  • ارتقاء امنیت پایدار داخلی
  • توسعه مشارکت و نشاط سیاسی
  • هماهنگی امور اجتماعی و فرهنگی
  • توسعه  امور شهری و روستایی
  • هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای
  • مدیریت بحران
  • ثبت هویت ایرانیان
محورهای عمومی
  • مهندسی نقش و ساختار دولت
  • توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی اداری
  • خدمات عمومی در فضای رقابتی
  • مدیریت سرمایه انسانی
  • بهبود در نظام و فناوری های مدیریتی
  • توسعه فرهنگ سازمانی
  • صیانت از حقوق شهروندان در نظام اداری
  • ارتقاء پاسخگویی، شفافیت و مقابله با فساد در نظام اداری
  • مدیریت بهره وری نظام اداری و اجرای کشور
  • نظارت و ارزیابی
  1. پایش و ارزیابی سالانه عملکرد وزارت کشور، سازمان های تابعه و وابسته، استانداریها و فرمانداریهای سراسر کشور با فرایند زیر:
  • بازنگری و تدوین شاخصهای ارزیابی عملکرد واحد های سازمانی، استانداریها و فرمانداریها
  • تنظیم اهداف ملی ، استانی و شهرستانی با مشارکت ودحدهای تخصصی در قالب برنامه عملیاتی سه ساله اصلاح ساختار اداری و شاخصهای اختصاصی ارزیابی عملکرد
  • تدوین و ابلاغ دستورالعمل ارزیابی عملکرد و مستندارت قابل قبول برای هر شاخص
  • راهبری فرآیند ها خود ارزیابی  وکارشناسی به ترتیب توسط واحد ارزیابی شونده و واحد های تخصصی در سطوح استانی و ملی .
  • بررسی نهایی عملکرد و ارسال گزارش خود ارزیابی دستگاه به سازمان اداری و استخدامی  کشور
بر اساس نتایج اعلامی در جشنواره ملی شهید رجایی با حضور رییس جمهور محترم، وزارت کشور در سال ۱۳۹۴ در بین کل وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی به عنوان دستگاه ملی برتر معرفی شد و در سال های ۹۵ تا ۹۸ همواره بین ۴ تا ۷ دستگاه برتر قرار داشته است.
 
 
  1. عملکرد سال ۹۸ استانداری‌ها در حوزه‌ اختصاصی با ۷ محور و ۳۹ شاخص  و حوزه عمومی با ۶ محور و ۲۷ شاخص مورد ارزیابی قرار گرفته است.
  2. همچنین عملکرد سال ۹۸ فرمانداری‌ها در ۹ محور و با ۴۴ شاخص ارزیابی شده است.
فرایند ارزیابی  سال ۹۸ در اردیبهشت ماه سال جاری آغاز به شرح مراحل ذیل آغاز شد و نتایج پس از ایام سوگواری اباعبدالله اعلام خواهد شد:
  • مرحله خودارزیابی:
اولین مرحله در فرآیند ارزیابی عملکرد، خودارزیابی است توسط واحد های تخصصی استانداری‌ها و فرمانداری‌ها به مدت ۱۵ روز در نیمه اول اردیبهشت انجام پذیرفت. در این مرحله فرمانداری‌ها و دفاتر ستادی استانداری عملکرد و مستندات مورد نیاز (که طی شیوه‌نامه به آنها ابلاغ گردیده بود) در سامانه الکترونیکی مدیریت عملکرد وزارت کشور ثبت می کنند.
  • مرحله تأیید اولیه توسط واحد های تخصصی:
پس از مرحله خودارزیابی،  واحد تخصصی  عملکرد و مستندات الصاق شده توسط فرمانداری را بررسی و تأیید یا اصلاح می نماید. به همین ترتیب شاخص‌های استانداری پس از انجام خودارزیابی در کاربری حوزه مربوطه در وزارت کشور نمایش داده می‌شود تا مورد بررسی و تأیید قرار گیرند.
  • مرحله تأیید دوم توسط دفاتر مدیریت عملکرد استانداریها:
بعد از اتمام بررسی شاخص‌های فرمانداری توسط حوزه‌های ستادی در استانداری، دسترسی برای دفاتر مدیریت عملکرد در استانداری‌ها فراهم شده تا شاخص‌ها را بررسی نمایند. لازم به ذکر است که دفاتر مدیریت عملکرد در استانداری‌ها از شروع فرآیند (خودارزیابی) دسترسی رؤیت اطلاعات بارگزاری شده را دارند تا در هر لحظه میزان پیشرفت کار را رصد نمایند.
  • مرحله تأیید نهایی توسط سطح تخصی ملی و مرکز مدیریت عملکرد:
در ارزیابی عملکرد فرمانداری‌ها، مرحله نهایی توسط حوزه تخصصی هر شاخص در وزارت کشور انجام می‌شود. بعد از آن با جمعبندی اطلاعات توسط مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور گزارش نهایی به استحضار مقام عالی وزارت رسیده و همچنین امتیاز هر فرمانداری ابلاغ خواهد شد.
در ارزیابی عملکرد استانداری‌ها، مرحله نهایی توسط مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور انجام خواهد شد و گزارش نهایی به استحضار مقام عالی وزارت رسیده و برای تمامی استانداری‌ها ابلاغ خواهد شد.
ب) پایش توسعه یافتگی شهرستانهای کم برخوردار
حسب دستور مقام عالی وزارت، نظارت و ارزیابی عملکرد شهرستان‌های کمتر توسعه یافته در استان‌ها با هدف کنترل اقدامات صورت گرفته در راستای پیشرفت آن‌ها در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و عمرانی توسط مرکز مدیریت عملکرد و امور بازرسی و به همین نسبت در استانداری‌ها توسط دفاتر متناظر این مرکز صورت می‌پذیرد. برای این کار ابتدا می‌بایست وضعیت کنونی شهرستان‌ها مورد مطالعه قرار می‌گرفت لذا ابتدا طی قالب از پیش تعیین شده،لیست طرح‌های توسعه‌ای در حوزه اقتصادی(اشتغال و کارآفرینی)، آسیب‌های اجتماعی و عمرانی در سه محور
  • سه طرح در حال مطالعه و بازبینی
  •  حداقل سه طرح در حال اجرا و
  • حداقل سه طرح پیشنهادی براساس آمایش سرزمینی از استان‌ها استعلام و جمع‌آوری گردید. هدف از جمع‌آوری بانک اطلاعاتی مذکور تدوین شاخص‌های ارزیابی جهت سنجش میزان پیشرفت شهرستان‌ها است.
 پس از آن با حضور نمایندگان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، سازمان امور اجتماعی، معاونت هماهنگی امور اقتصادی و کارشناسان مربوطه در این مرکز جلسه هم‌اندیشی و تحلیل بانک اطلاعاتی موجود برگزار شده و شاخص‌های حوزه‌های مورد نظر تدوین گردیده است. بعد از تدوین شاخص‌ها وارد فاز اجرای فرآیند ارزیابی عملکرد شهرستان‌های معین شده‌ایم؛ به این ترتیب که ابتدا بستر اجرای فرآیند به صورت الکترونیکی فراهم گردید. تعداد ۱۰۰ شاخص تدوین شده وارد سامانه شده و در دوره‌ای از پیش تعیین شده به استان‌ها ابلاغ گردیده است. عملکرد شهرستان‌های کم برخوردار اعم از عملکرد فرمانداری و ادارات سطح شهرستان در بازه مشخص وارد سامانه مذکور شده  و در حال گزارش گیری از سامانه هستیم. با استفاده نتایج حاصل از این شاخص‌ها، وضعیت فعلی شهرستان‌های مذکور مشخص خواهد شد و در دوره‌های ارزیابی آتی میزان پیشرفت آن‌ها به صورت کمی محاسبه خواهد شد.
 
ج- ارتباطات مردمی و پاسخگویی به شکایات :
  1. راهبری سامانه ارتباط دولت و مردم (سامد) وزارت کشور واستانداریهای سراسر کشور و تهیه گزارشات عملکرد
در سال ۹۸ ، تعداد ۳۳۷ فقره نامه از طریق سامانه سامد ریاست جمهوری توسط این مرکزدریافت و باتوجه به ماهیت  نامه های دریافتی ، به معاونت ها ، مراکز ، سازمانهای وابسته واستانداریها ارجاع شده است . ۴۷% از کل نامه های دریافتی شکایت می باشد که عمدتا مربوط به عملکرد مدیران ، کمبود امکانات عمومی وعدم اجرای قانون و نارضایتی از نحوه ارائه خدمات عمومی است که بیشتر آنها به معاونت عمران ، توسعه امورشهری و روستایی، معاونت سیاسی و سایر واحدهای ذیربط جهت بررسی ،پیگیری وثبت خدمت در سامانه ارجاع شده است .
۴۸%  ازکل نامه های دریافتی درخواست می باشد که بیشتر آنها مربوط به تبدیل وضعیت استخدامی، حقوق و مزایا ، اشتغال و تقسیمات کشوری است که در موعد مقرر به حوزه های مربوطه ارجاع شده است.
۴% ازکل نامه های واصله هم مربوط به موارد متفرقه دیگر ازجمله انتقاد، گزارش و ..... می باشد.
  1. راهبری سامانه دریافت شکایات مردمی از طریق پورتال وزارت کشور و تهیه گزارشات عملکرد
درسال ۱۳۹۸ تعداد ۹۱۱  فقره نامه از طریق سامانه دریافت شکایت در میز خدمت الکترونیکی پرتال   وزارت کشور ، دریافت گردیده است. ۹۲ % از کل نامه های دریافتی در مدت مذکور ، راهنمایی،مشاوره و ثبت خدمت سیستمی انجام شده و حدود ۸ % از نامه ها هم در دست اقدام می باشد.
ماهیت و موضوع نامه ها وشکوائیه های دریافتی از سامانه دریافت شکایات (پورتال) در مدت ذکر شده بر اساس جدول ذیل می باشد :
تعداد شکایات دریافتی موضوع ردیف
   ۲۲۴     فقره استانداریها ۱
۳۷    " بخشداریها ۲
۱۵    " سازمان ثبت احوال ۳
۷۷    " سازمان شهردایها ۴
۲۴    "  مدیریت بحران ۵
۱۸۰   " ستاد وزارت کشور ۶
۷۷   " شهرداریها ۷
۸۳       " فرمانداریها ۸
۶۹     " ناجا ۹
۹۱۱    " جمع کل
 
 
  1. ارتقاء سامانه دریافت شکایات مردمی در پورتال وزارت کشور با همکاری مرکز توسعه دولت الکترونیک،فناوری اطلاعات و آمار و ارائه طرح ارتقاء به مرکز مذکور .
  2. نظارت و ارزیابی اجرای نظامنامه سامد درخصوص انجام ملاقاتهای مردمی توسط استانداران، معاونین ایشان ومدیران دستگاههای اجرایی و حضورایشان درسامد جهت گفتگوی مستقیم وپیگیری حل مشکلات مردم
  3. رصد سامانه اعلامات وشکایات سازمان بازرسی کل کشور
د- ارتقا ی سلامت نظام اداری و صیانت از حقوق شهروندان :
با توجه به وضعیت سلامت اداری فعلی کشور و ضرورت برخورد قاطع با مفاسد به عنوان خواست و مطالبه عمومی آحاد عموم مردم با اتخاذ راهبردهای زیر اقدامات ذیل معمول شده است:
  • توجه به آموزه های دینی در خصوص رعایت عدالت و لزوم برخورد با مفاسد
  • تاکیدات حضرت امام ره و مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور برای مبارزه با مفاسد
  • بهره گیری  از ظرفیت های بسیج و سلامت کاری مجموع بسیج ادارات
  • بهره گیری از ظرفیت های دینی و شرعی قالب در باورها و اعتقادات رایج در جامعه
  • پرهیز از جناحی کردن برخورد با مفاسد یا سایر تعلقات قومی، قبیله ای و ....
  • استفاده از منابع و ظرفیتهای قانونی موجود
  1. شناسایی فعالیت ها و گلوگاه های فسادخیز و ذینفعان آن در وزارت کشور به منظور پوشش نظارتی کامل
  2. تدوین شاخص های ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد ( ۲۹ شاخص  با محوریت وظایف محوله در قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و دستورالعمل اجرایی مواد ۹۱ و ۹۲ قانون مدیریت خدمات کشوری )
  3. پایش وضعیت سلامت نظام اداری و مقابله با فساد در استانداری ها و فرمانداری ها از طریق بازرسی توسط دفاتر متناظر استانی
  4. راهبری و آموزش دستورالعمل اجرایی مواد ۹۱ و ۹۲ قانون مدیریت خدمات کشوری به بازرسین(مبارزه با رشوه و سوء استفاده از  مقام اداری) استانداریها
  5. پیگیری و دریافت گزارشات ماهانه بازرسین مواد ۹۱ و ۹۲ ق م خ ک و ارزیابی سالانه و مستمر عملکرد  بازرسین سلامت اداری.
  6. تشکیل دبیرخانه کارگروه ارتقاء سلامت نظام اداری.  
  7. انتصاب ۴۵ نفر از بازرسین سلامت اداری برای دوره سه ساله در حوزه های ستاد و استانی موضوع دستورالعمل اجرایی مواد ۹۲ و۹۱ قانون مدیریت خدمات کشوری  .
  8. ارسال برنامه عملیاتی ارتقاء سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم برای ۳۱ استان در بردارنده گلوگاه های فساد خیز .
  9.   تشکیل کمیته الکترونیکی و هوشمند نمودن خدمات .
  10. تشکیل منظم  جلسات کارگروه ارتقاء سلامت نظام اداری  و انجام مصوبات
  11. راهبری وارزیابی مستمر شاخص های سنجش ارتقاء سلامت نظام اداری
  12. تشکیل هیأت بازرسی استانی در ستاد استانداری با محوریت شخص استاندار جهت بازدید از فرمانداریها ، بخشداریها ، دهیاریها و شهرداریها
  13. تشکیل هیأت بازرسی در مرکز بازرسی بمنظور بازرسی از ستاد استانداریهای سراسر کشور
  14. حسب گزارشات دریافتی و یا دستور مقام عالی وزارت بیش از یکصد(۱۰۰)  مورد بازرسی میدانی از استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها و سازمان های تابعه
  15. تهیه گزارشی از روند انتصاب نمایندگان وزارت کشور در کمیسیون‌های مواد (۹۹،۱۰۰ و ۷۷ ) موضوع قانون شهرداری‌ها  مصوب ۱۱/۴/۱۳۳۴ به منظور نظارت بر  عملکرد نمایندگان در کمیسیون های مذکور  و در راستای صیانت از بخشنامه شماره ۳۴/۳/۱/۱۱۸۳۸۶ مورخ ۱۴/۱۰/۹۲ مقام عالی وزارت و نظارت
  16. میز خدمت با کاهش ارتباط ارباب رجوع و کارمند اداره، ارتباط مستقیم با کاهش انواع مفاسد و رشوه و ....دارد. میز خدمت الکترونیکی امکان رصد دقیق فرایند ها و انجام بازرس یمتمرکز به منظور کاهش مفاسد را تقویت می نماید .
  • هدف از برگزاری میز خدمت کمک به کارآمدی نظام اداری کشور و موجبات افزایش رضایتمندی مردم است.
  1. ابلاغ شاخص های پایش حقوق  شهروندی در نظام اداری به استانداری ها (۴۰ عنوان شاخص با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی کشور )
  2. پایش شاخص های حقوق شهروندی در استانداری ها و فرمانداری ها از طریق بازرسی توسط دفاتر متناظر استانی
  3. جمع بندی و تحلیل نمرات اعلامی شاخص ها و اعزام بازرسین مرکز به منظور راستی آزمایی نتایج ابلاغ بخشنامه های مرتبط با میز خدمت و نظارت بر استقرار میز الکترونیکی و حضوری خدمت در سطح ستاد وزارت کشور ،استانداری ها ، فرمانداری ها و بخشداری ها
ه) برخورد و پیشگیری از ساخت و ساز های غیر مجاز:
  1. برنامه ریزی و بررسی راهکارهای اجرائی و اتخاذ تصمیم به منظور پیشگیری و مقابله با روند تخریب اراضی کشاورزی و منابع طبیعی
  2. تشکیل و اعزام تیم های نظارت و بازرسی به استانهای شمالی
  3. پیگیریهای ویژه و اقدامات قانونی در برخورد با پدیده شوم زمین خواری و ساخت و سازهای غیر قانونی در راستای جلوگیری از تبدیل بی رویه اراضی کشاورزی و منابع طبیعی
  4. اتخاذ تمهیدات لازم به منظور حفظ و بهره برداری اصولی کاربریهای اراضی و پیگیری تعیین برنامه مناسب و اقع گرایانه مبتنی بر نیاز سنجی واقعی استانها و کنترل هجوم جمعیت غیر ساکن به استانهای شمالی
  5. اتخاذ تدابیر لازم و مدیریت جامع و ساماندهی کنترل ساخت و سازها در تداوم نظارت مستمر بر عملکرد مراجع صدور پروانه ساختمان
  6. شناسایی و احصاء احکام و آرای صادره پیرامون تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیر مجاز که اجرایی نشده یا مسکوت مانده
  7. از ابتدای سال ۹۷ تا مرداد۹۹ در استان مازندران در مجموع ۱۵۵ جلسه کمیسیون ماده ۹۹ برگزار شده و ۸۷۸۹ پرونده مورد بررسی قرار گرفته که از این تعداد ۷۵۹۶ پرونده منجر به صدور رای ( ۷۴۰۸ پرونده دارای رای جریمه و ۱۸۸ پرونده دارای رای تخریب ) و ۱۱۹۳ پرونده برای اخذ استعلام های مورد نیاز به دستگاههای ذیربط ارجاع گردیده است.همچنین در این استان در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداریها از سال ۹۶ تا ۹۸ تعداد ۸۴۴۱۵ پرونده مورد رسیدگی واقع شده که ۷۷۷۰۴ رای جریمه و ۲۷۹۴ رای تصمیم گیری و ۳۹۱۷ رای قلع بنا صادر شده است.
  8. مقرر گردید جلسات کارگروه ویژه تخلفات ساختمانی با جدیت و بصورت ماهانه در استانها تشکیل گردیده و استانداران، فرمانداران را در سطح شهرستان مامور و مکلف به برگزاری منظم و موثر این جلسات نمایند.
  9. مقرر گردید اقدامات و رفتارهای دهیاران و شورای اسلامی خصوصاً در استانهای حساس به لحاظ ساخت و سازهای غیر مجاز بایستی مورد نظارت مستمر و دقیق بخشداران و نیز اقدامات بخشداران باید مورد نظارت جدی فرمانداران و معاونت عمرانی استانداریها قرار گیرد.
  10. موضوع سامانه های یکپارچه برای صدور پروانه ساختمانی مورد تاکید می باشد و باید مورد پیگیری قرار گیرد.
  11. بازرسی میدانی از تخلفات ساختمانی توسط استانداران و مقامات استانی مورد تاکید می باشد.
و) تشکیل کمیته های  نظارت و ارزیابی
(مراسم اربعین حضرت اباعبدالله (ع)، قرارگاه بازسازی سیل و مقابله با کرونا و ..)
  1. سازماندهی شبکه بازرسان و ارزیابان از مراسم اربعین حسینی در سطح کشور بویژه سه استان هدف ایلام، خوزستان و کرمانشاه
  2. اعزام تیم های بازرسی به استانهای هدف (خوزستان ،ایلام وکرمانشاه) و ارائه گزارش به ستاد اربعین و مقام عالی وزارت قبل و حین برگزاری مراسم
  3. آسیب شناسی عملکرد و وضعیت برگزاری مراسم در ادوار گذشته و ارائه پیشنهادات به منظور رفع نواقص و خدمت رسانی هرچه بیشتر و بهتر به زائران بویژه در زمینه های تردد، اسکان، تغذیه، استقرار مواکب،  فعالیتهای فرهنگی، بهداشت، درمان، پارکینگ ها و امنیت زائران
  4.  تشکیل کارگروه و  نظارت و بازرسی اجرای مصوبات کمیته امنیتی و انتظامی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا
  5. تشکیل کارگروه و  نظارت و بازرسی اجرای مصوبات قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیلزده در سطح ملی و استانهای درگیر بویژه گلستان، مازندران، خوزستان، لرستان وایلام
  • امور حقوقی
  • تهیه، تدوین و اظهارنظر نسبت به پیش‌ نویس طرحها و لوایح مرتبط با وظایف و ماموریت‌ های وزارت‌ کشور و سازمانهای تابعه از جمله:
  •  لایحه جامع قانون انتخابات
  • اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی
  •  اصلاح  قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران
  • تدوین پیش‌نویس لایحه توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی
  • تدوین پیش‌نویس اصلاح قانون سلاح و مهمات
  • اظهار نظر در مورد دستورالعمل ساماندهی و تقویت مدیریت مبادی ورودی وخروجی زمینی کشور
  • رفع اختلافات فی مابین دستگاههای اجرایی در استانها در اجرای آیین‌نامه و شیوه نامه اجرایی رفع اختلاف
  • تنقیح قوانین و مقررات مرتبط با وزارت کشور با همکاری معاونت امور حقوقی ریاست جمهوری و معاونت امور قوانین مجلس شورای اسلامی
  • راه اندازی کمیته حقوقی استعلامات با همکاری استانداریها و فرمانداریها و سایر دستگاههای اجرایی
  • تشکیل شورای هماهنگی حقوقی وزارت کشور و سازمانهای تابعه
  • جمع‌ آوری و تدوین کتابچه قوانین و مقررات کاربردی  وزارت کشور
  • جمع  ‌آوری و تدوین کتابچه قوانین و مقررات مربوط به تخلفات اداری
  • جمع‌ آوری و تدوین کتابچه قوانین و مقررات مربوط به کارکنان دولت
  • جمع‌ آوری و تدوین کتابچه آموزشی حقوق و تکالیف نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز