خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

وزارت علوم موظف به حمایت از پژوهشگران و محققان است

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۰۵۹

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: مهمترین راهکار برای حفظ استقلال دانشگاه‌ها و مراکز علمی به ویژه در شرایط خطیر زمان حاضر تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی و گسترش تعاملات علمی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز  نشست خبری یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی به صورت مجازی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور منصور غلامی وزیر علوم برگزار شد. 

 غلامی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری در این نشست اظهار داشت: این جشنواره فرصتی است تا از عالمان و اساتید کشورمان تقدیر و تجلیل به عمل آوریم. حوزه تخصصی علوم انسانی در جشنواره فارابی ایجاب می‌کند تا ما در همه زمینه‌های متعلق به علوم انسانی به شناخت و معرفی اساتید و محققین همت بگماریم و این توفیقی است که در این یازده دوره برگزاری جشنواره فارابی نصیب ما و همکاران ما شده است.

وی ادامه داد: راه اندازی و حمایت از تداوم برگزاری رویدادی با نام جشنواره بین المللی فارابی برای تحقق هدف‌های مهمی چون شناسایی و تقدیر از پژوهشگران برتر حوزه علوم انسانی، ترغیب، تشویق و هدایت استعدادهای جوان به تحصیل و تحقیق بوده است. همچنین از جمله اهداف این جشنواره تبیین کارکرد و نقش موثر حوزه علوم انسانی در فرآیند سیاستگذاری ملی و  شناخت مسائل و نیازهای جامعه ایران است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:  این انتظار وجود دارد که با عرضه تصویر حقیقی از حوزه علوم انسانی در کشورمان به زمینه سازی برای رشد کیفی این رویداد علمی بیش از پیش نصیب ما گردد.

غلامی بیان کرد: خوشبختانه تعداد زیادی از استادان و پژوهشگران برجسته کشور و نیز انجمن های علمی معتبر در فرآیندهای مختلف علمی و اجرایی همکاری نزدیکی داشتند و دست اندرکاران جشنواره را در مراحل مختلف این حرکت گرانقدر یاری رسانده‌اند. ما همیشه خودمان را موظف به حمایت از هرگونه برنامه و فعالیتی دانستیم که موجب دلگرمی و نشاط جامعه علمی کشور و ایجاد فضای مناسب در کشور و حضور فعالانه عالمان و محققان علوم انسانی می‌شود.

وی اضافه کرد: ضمن تقدیر از همه کسانی که دل در گرو پیشرفت ایران عزیز دارند چند نکته را تاکید می‌کنم اول اینکه تحقق اهدافی که جامعه معاصر ایرانی مهم می‌داند و به دنبال آن است این بوده که نیازمند نظریه‌پردازی و راهنمایی محققان علوم انسانی و اسلامی است. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: هرگاه شکوفایی و پیشرفت صورت گرفت، پیش از آن اندیشمندان و نویسندگانی بودند که با تفکر مستقل و توجه ظریف به رویدادهای اطراف خود دلسوزانه اندیشیده و قلم زده‌اند. بنابراین هرگونه اظهار نظر و یا فعالیتی بدون نگاه در محدودیت‌های القایی باید امکان بروز و ظهور پیدا کند و یا عدم مداخله در حیات فکری محققان توانمند و صاحب نظر می‌تواند اثرات شکوفایی گرانقدر به دنبال داشته باشد. 

غلامی بیان کرد: جشنواره فارابی تمام تلاش خود را به کار برده است تا پیشتاز حفظ استقلال علمی بماند و سهم خود را در معرفی اساتید و نخبگان و دانشمندان در این حوزه به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد : نکته دوم بررسی نتایج جشنواره یازدهم است که برآوردی از وضعیت ایران به شمار می‌رود و بیانگر آن است که باید به کیفیت آثار علمی در همه حوزه‌ها به خصوص علوم انسانی توجه بیشتری داشته باشیم. برنامه‌ریزی برای حل مشکلات باید بر اساس تدوین و تنظیم بسته‌های سیاستی دقیق از جمله در زمینه پاسداشت زبان فارسی، تقویت احساس مسئولیت اجتماعی، رعایت اخلاق در پژوهش و موارد مواردی از این دست باشد که همه اینها در حفظ استقلال علمی دانشگاه ریشه دارد.

وزیر علوم یادآور شد: نکته سوم این است که مهمترین راهکار برای حفظ استقلال دانشگاه‌ها و مراکز علمی به ویژه در شرایط خطیر زمان حاضر تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی و گسترش تعاملات علمی است. برای تحقق این امر در جشنواره فارابی باید منعکس کننده صداهای علوم انسانی باشد. جشنواره فارابی باید فضای مناسبی را برای گفتگوها پدید آورد و به حل دغدغه‌های اجتماعی کمک کند. نکته آخر اینکه ماه‌های گذشته شیوع بیماری ناشی از انتشار ویروس کووید ۱۹ جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی را متاثر ساخته است.

غلامی تصریح کرد: همه جهان به نوعی درگیر این آسیب و مشکل شده‌اند و لذا بیش از گذشته به نقش مهم علوم انسانی و اسلامی برای گذر از این دوره حساس احساس نیاز می‌شود. مسائل جسمی، کاهش نگرانی عمومی، تحولات سبک زندگی، حفاظت از محیط زیست، ابعاد گوناگون توسعه آموزش‌های مجازی و سیاستگذاری علمی از جمله مسائل و موضوعاتی است که پژوهشگران این حوزه با تمرکز و تجربیات ملی و جهانی می‌توانند حوزه علوم، تحقیقات و فناوری کشور را مساعدت و راهنمایی کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان اظهار داشت: با آرزوی اینکه این نوع از جشنواره‌ها هر سال زمینه ارتباط بیشتر و گسترده‌تری بین جامعه علمی کشور ما با محققین اساتید و صاحب نظران علوم انسانی در دنیا باشد از همه کسانی که به برگزاری این جشنواره کمک کرده‌اند تشکر و قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز