خبرگزاری کار ایران

در نشست پویش همدلی با مدافعات سلامت مطرح شد؛

شهادت ۱۳۸ نفر از کادر درمانی در نبرد با کرونا/ بیشترین شهدای سلامت از پزشکان عمومی بوده‌اند/ انتقاد از "عادی پنداری کرونا"

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۶۵۳

رییس روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: بیشترین شهدای سلامت در نبرد با کرونا از پزشکان عمومی بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین کرمانپور در نشست خبری پویش همدلی با مدافعان سلامت که در حال برگزاری است، گفت: من هم در ستاد هستم و هم با بیماران کرونایی ارتباط دارم و با صحنه‌های دلخراشی در بیمارستان رو به رو می‌شوم. این روزها مثل نبرد ۸ ساله است و حالا که این پویش را شروع کردیم همچنان دستمان خالی است و نمی‌دانیم این ویروس تا چه زمان وجود خواهد داشت و از کجا آمده است.

وی ادامه داد: احساس ما این است که این جنگ همچون جنگ ۸ ساله تحمیلی نقش بازی می کند و ادامه خواهد داشت.

کرمانپور با اشاره به اینکه بخش‌های دیگری از کادر درمان همچون نیروهای بخش سی‌تی اسکن، خدمات، آزمایشگاه و حتی افرادی که بیمار را با ویلچر در بیمارستان جابه جا می کنند همه در خطر کرونا هستند، گفت: در این شرایط دستمان را به سمت رسانه‌ها می‌بریم و احساس می‌کنم نیاز به روحیه داریم و به صورت جدا جدا درد درمان نمی‌شود و باید همه هم دل باشیم تا این درد درمان شود.

رییس روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه جامعه پزشکی اعم از عمومی و متخصص ۶۰ درصد از شهدا را به خود اختصاص دادند، گفت: از این تعداد ۲۸ درصد پزشکان عمومی هستند و ۳۲ درصد از تخصص های مختلف بوده اند.

وی تصریح کرد: تاکنون بیشترین شهید جدای از پزشکان عمومی، پزشکان داخلی با ۸.۴۵ درصد بیشترین شهدای سلامت را به خود اختصاص داده‌اند، گروه زنان و زایمان با ۵.۲۸ درصد و اطفال با ۴.۱۶  در رده‌های بعدی بوده‌اند.

کرمانپور تصریح کرد: رده‌های بعدی شهدای سلامت متعلق به گروه بیهوشی با ۳.۲۹ درصد، قلب و عروق، جراحی و مامایی حدود ۲.۵ درصد و گروه داروساز و دستیاران است که با کمترین حقوق خدمت ارائه می‌دهند و جان نثاری می‌کنند.

کرمانپور با تاکید براینکه شهیدان سلامت مظلومانه ترین شهدا هستند، بیان کرد: در مجموع تاکنون ۱۳۸ نفر از کادر درمانی شهید شده‌اند.

وی درباره آمار شهدای پرستاری خاطرنشان کرد: براساس آخرین آمار اعلام شده ۲۰.۳۷ درصد از شهدا در گروه پرستاری بودند. سایر پرسنل اعم از حوزه خدمات، تاسیسات، آزمایشگاهیان و... ۱۹.۱۹ درصد از شهدا را به خود اختصاص داده اند.

کرمانپور درباره استان‌هایی که بیشترین میزان ابتلا به کرونا در بین مدافعان سلامت را داشته است، گفت: در تهران با 65.26 درصد بیشترین ابتلای مدافعان سلامت اتفاق افتاده است. در رده بعدی گیلان است و رتبه سوم مربوط به مازندران است. همچنین خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، مرکزی، ایلام و خراسان جنوبی در رده بعدی قرار دارند. اصفهان، اردبیل و آذربایجان غربی در رده بعدی با دو درصد و خراسان رضوی، سمنان، گلستان، خوزستان، قم، البرز، کرمان و لرستان نیز با درصدهای کمتری در مقام‌های بعدی قرار دارند.

وی تاکید کرد: استان های همدان، بوشهر، زنجان، یزد و چهامحال بختیاری در رده بعدی هستند. در نهایت سیستان و بلوچستان، کردستان و کهگیلویه و بویر احمد کمترین میزان ابتلای مدافعان سلامت به کرونا را داشته اند. این موضوع نشان می دهد که دلیل نمی شود که در جایی که امکانات بیشتر است، گرفتاری کمتر باشد. اتفاقا در تهران به دلیل ازدحام جمعیت بیشتر بوده است. هرکجا جمعیت بالاتر رفته، میزان ابتلا نیز افزایش یافته است.

کرمانپور درباره استان‌هایی که بیشترین میزان ابتلا به کرونا در مدافعان سلامت در آن ها وجود داشته است، گفت: در تهران با 65.26 درصد بیشترین ابتلای مدافعان سلامت اتفاق افتاده است. در رده بعدی گیلان است و رتبه سوم مربوط به مازندران است. همچنین خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، مرکزی، ایلام و خراسان جنوبی در رده بعدی قرار دارند. اصفهان، اردبیل، آذربایجان غربی در رده بعدی با دو درصد و خراسان رضوی، سمنان، گلستان، خوزستان، قم، البرز، کرمان، لرستان نیز با درصدهای کمتری در مقام‌های بعدی قرار دارند.

وی تاکید کرد: استان های همدان، بوشهر، زنجان، یزد، چهارمحال بختیاری در رده بعدی هستند. در نهایت سیستان و بلوچستان، کردستان و کهگیلویه و بویر احمد کمترین میزان ابتلای مدافعان سلامت به کرونا را داشته اند. این موضوع نشان می دهد که دلیل نمی شود که در جایی که امکانات بیشتر است، گرفتاری کمتر باشد. اتفاقا در تهران به دلیل ازدحام جمعیت بیشتر بوده است. هرکجا جمعیت بالاتر رفته، میزان ابتلا نیز افزایش یافته است.

«محمد جهانگیری» معاون فنی و نظارت سازمان نظان پزشکی کشور در بخشی از این نشست گفت: بسیاری از پزشکان عمومی در مطب‌های خود درگیر کرونا شدند، این معاینه‌های که در اتاق مطب صورت می‌گیرد ریسک بالایی دارد.شما تصور کنید در یک اتاق هستید و بیماران کرونایی و یا مشکوک در آن اتاق فقط در رفت و آمد باشند، همین موضوع موجب خطر خواهد بود.از رهبر انقلاب تشکر ویژه داریم و درخواست داریم تا دستورات ایشان به صورت کامل رعایت شود. نکته‌ی بعد این است که هر وقت رسانه خوب عمل کرده مردم هم رعایت خوبی را انجام دادند.

او ادامه داد: ما واقعا باید ماسک بزنیم و نحوه‌ی ماسک زدن مهم است، بسیاری در زمان صحبت کردن ماسک را پایین می‌کشند در صورتی که برای کسی که حرف می زند ماسک زدن خیلی واجب است و حق نداریم موقع صحبت کردن ماسک را از صورت برداریم و در درجه اول از مسوولین محترم این درخواست را داریم.

وی گفت: تا پایان ۱۴۰۰ پروانه پزشکانی که نتوانستند باز آموزی انجام دهند تمدید خواهد شد و در جلسه‌ایی ۱۸۰ مجوز به پزشکان دادیم تا به کمک پزشکان دیگر در شهر و استان دیگر بروند و تاکید ما بر روند قانونی این موضوع است تا همکاران به صورت هماهنگ از شهرهای برخوردار به شهرهای کم برخوردار برای خدمت رسانی بروند.

«کیانوش جهانپور» رییس اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در ادامه گفت: بخشی از جامعه و مسئولان دچار عادی پنداری شده و بازگشایی‌ها نیز همزمان انجام شد و به این عادی نمایی کمک کرد. جامعه‌ای که به نوعی هوشیار شده بود و ترس از کرونا ایجاد شده بود، دچار عادی پنداری شد.

او افزود:  نیازمند این هستیم که این پیام را به جامعه منتقل کنیم که عادی پنداری ایجاد شده مشکل ساز بوده و حتی برای ماه‌های آتی هم مشکل ساز خواهد بود. پویش «من ماسک می‌زنم» که از ابتدای تیر ماه شکل گرفت و بعد در اواسط تیر ماه استفاده از ماسک اجباری شد، در روز‌های آتی نتیجه خود را نشان می‌دهد.

جهانپور گفت: اگر این پویش‌ها با مشارکت وسیع اجتماعی همراه نباشد ممکن است در ابتدای آبان با یک بحران انسانی مواجه شویم. این موارد، اقدامات پیشگیرانه است که به تفاهم و تعامل مردم با دستگاه‌های اطلاع رسانی برگردیم. انتظار داریم از میانه مرداد ماه روند کاهشی ابتلا را شاهد باشیم.

او گفت: شاید در مستندسازی ضعف‌هایی داشته باشیم، اما مدافعان سلامت واژه و مفهوم جدیدی نیست. در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و زمانی که شبکه بهداشت در کشور گسترش پیدا کرد، جنبه‌ها و جلوه‌های مدافعان سلامت را شاهد بودیم. امروز در بسیج ملی مقابله با کرونا نیز شاهد استمرار این تلاش‌ها هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز