خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم:

تغییر رویکرد در آموزش عالی اصل اجتناب‌ناپذیر امروز است

asdasd
کد خبر : ۹۳۵۳۴۱

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در امور فناوری و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری تاکید کرد: تغییر رویکرد در نظام پژوهش و آموزش عالی، اصل اجتناب‌ناپذیر امروز است.

به گزارش ایلنا، مهدی کشمیری در حاشیه بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی، در نشستی با علیرضا خاوندی رئیس پژوهشگاه، معاونان، مدیران و اعضای هیئت علمی این پژوهشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این نشست اظهار داشت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان ایده‌پرداز مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور و مؤسس اولین مرکز رشد و پارک علم و فناوری در کشور شناخته می‌شود که پیشروترین، بزرگ‌ترین و یکی از شناخته‌ترین پارک‌های علم و فناوری در سطح ملی و بین‌المللی است و در مجاورت زمین‌های دانشگاه صنعتی اصفهان قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم افزود: این شهرک، امروز یک منطقه اقتصادی است که در آن بالغ بر ۷ هزار نفر تحصیل کرده دانشگاهی فعالیت می‌کنند و امروز یک منطقه اقتصادی است که ارزش اقتصادی آن بر بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان است؛ این شهرک نه با سرمایه دولت و نه با سرمایه صاحبان سرمایه ساخته شده است.

کشمیری همچنین با اشاره به کارکرد اقتصادی شهرک‌های علمی و تحقیقاتی از ابتدا تاکنون و خروجی دستاوردهای آن، توضیح داد: ایجاد شرایط لازم و تأمین خدمات و حمایت‌های مورد نیاز برای شکل‌گیری و رشد کسب وکارهای دانش‌بنیان، اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جلوگیری از مهاجرت نخبگان، تولید ثروت از علم و تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و مشارکت و ایفای نقش در توسعه منطقه‌ای و رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان از جمله مأموریت‌ها و اهداف شهرک‌های علمی و تحقیقاتی می‌باشد.

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در امور فناوری در ادامه شاخص‌های کلیدی رقابت بین دانشگاه‌ها را آموزش، پژوهش، نوآوری، فناوری، اشتغال‌پذیری و ارزش‌آفرینی دانش‌آموختگان، روابط بین‌الملل، امکانات و زیرساخت‌ها، آموزش از راه دور، فضای فرهنگی و مسئولیت اجتماعی، عنوان کرد.

کشمیری اظهار داشت: تغییر در نگاه ما به کارکرد مؤسسات پژوهشی و دانشگاه‌ها یک اصل اجتناب‌ناپذیر است و برای تغییر در کارکرد دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تاکید بر ارزش‌های اقتصادی، ارزش‌های اجتماعی، ارزش‌های فرهنگی و ارزش‌های فناوری است و این همان چیزی است که از آن با دانشگاه کارآفرین یا دانشگاه نسل سوم نام می‌بریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد پارک‌های علم و فناوری در مقابله با چالش کرونا اشاره کرد و گفت: پارک علم و فناوری خراسان رضوی، دانشگاه و پارک علم و فناوری شریف، پارک علم و فناوری گلستان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دانشگاه صنعتی امیرکبیر از جمله مراکزی هستند که در این خصوص بسیار خوب عمل کردند و به کشور کمک کردند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم همچنین نگاهی اجمالی به آمار و ارقام و عملکردها در پارک‌های علم و فناوری در مقابله با کرونا داشت و گفت: بیش از ۴۵۰ شرکت در حوزه کرونا به تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده و بیش از ۱۵۰ شرکت به تولید تجهیزاتی مانند کیت‌های تشخیص، مخازن اکسیژن، دماسنج. های غیرتماسی، لباس. های حفاظتی و ونتیلاتور پرداختند.

وی در پایان گفت: پژوهشگاه مواد و انرژی مجموعه‌ای بزرگ و دارای پژوهشگران فرهیخته‌ای است که می‌بایست در سکوی ارتقا بایستند و خود را به جایگاه بالاتری برسانند.

گفتنی است کشمیری از ساختمان سبز، نمایشگاه دائمی دستاوردها و تجهیزات فناورانه و همچنین پایلوت‌های پژوهشگاه مواد و انرژی بازدید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز