خبرگزاری کار ایران

مدیر کل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

تشکیل کمیته سلامت برای شناسایی گلوگاه‌های فساد و صیانت از حق مردم/ گزارش ۱۹۴۸ مورد تخلف دریافت وجه

asdasd
کد خبر : ۹۲۹۹۸۱

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش از تشکیل کمیته سلامت برای شناسایی گلوگاه‌های فساد و صیانت از حق مردم خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری زهرا مظفر، مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: جایگاه نظارت و ارزیابی بسیار حایز اهمیت است. استقرار مدیریت عملکرد از جمله کارهای این بخش است. اقدامات و اهداف این اداره طبق برنامه ششم توسعه، سند تحول بنیادین و سیاست‌های رهبری برنامه‌های هر ساله به استان‌ها ابلاغ می‌شود. در این راستا یک سری وظایف بر عهده همه حوزه‌های ستادی و استانی محول شده است.

مظفر بیان کرد: در سال ۹۹ وظیفه ما رصد، ارزیابی و ارایه نتیجه نهایی به دولت است. با توجه به این که برای ما اهمیت دارد سطوح ارزیابی را افزایش دهیم، از این رو بر اساس برنامه‌های آموزش و پرورش در سطح مدرسه و منطقه مسئولیت‌هایی را تعریف کردیم،  اما اکنون  در سال ۹۸ بیش از یک میلیون و  ۸۰۰ هزار شاخص ارزیابی در سطح استانی، ملی و منطقه انجام شده تا عملکرد آموزش و پرورش مشخص شود، در نهایت، نتیجه این ارزیابی‌ها به سامانه "تسما" ارسال و سپس رتبه استان‌ها، مناطق و مدارس اعلام می‌شود.

وی افزود: نظارت و ارزیابی باید در نهایت منجر به رضایت مردم شود. ما دو ماموریت برنامه هفتم و صیانت از مردم و مبارزه با فساد و در برنامه دهم امر بازرسی را مد نظر داریم.  بر اساس مواد ۹۱ و ۹۲ خدمات کشوری برای مقابله با رشوه، بازرسان ویژه تعریف شدند که با صدور احکام توسط مقام وزارت به استان‌ها مراجعه و عاملان را  شناسایی می‌کنند. از طرفی کمیته سلامت برای مقابله با فساد با رویکرد شناسایی گلوگاه های فساد تعریف شده است.

مظفر بیان کرد: میزان تخلفات در سال گذشته کاهش پیدا کرده و در سال جاری مصمم هستیم که جلسات و بررسی ها را افزایش دهیم.

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:  نظارت و بازرسی بر همه بخش‌های آموزشی و پرورشی جزو وظایف اصلی این اداره است که در سال قبل تا پیش از شیوع کرونا و تعطیلی مدارس برای اولین بار بیش از ۳۹ هزار و ۴۸۶ کار نظارتی انجام شد. همچنین تیم‌های نظارتی هم تشکیل شدند که بیش از ۸ هزار نفر به عنوان کمیته‌های سلامت اداری و نظارت بر حقوق والدین در آن فعالیت کردند.

مظفر با بیان اینکه در سال گذشته ۲۸ هزار و ۵۳۴ بازدید حضوری صورت گرفت، اظهار کرد: تعداد ۱۹۴۸ تخلف دریافت وجه، ۷۸۷ تخلف محدوده ثبت‌نام، ۱۴۹ تخلف شرط معدل، ۱۱۱۱ تخلف عدم اطلاع‌رسانی ثبت شد که ۲۸۳۲ بازخورد مکتوب، ۴۸۶ استرداد وجوه، ۷۴ احاله پرونده، ۳۴ مورد لغو ابلاغ مدیر و ۶۱ ارجاع به شورای نظارت صورت گرفت.

وی با اشاره به سامانه ثبت شکایات گفت: ۱۴ هزار و ۳۰۱ گزارش تخلف و شکایت در این سامانه ثبت شده است که شامل ۵۷۸۲ شکایت مربوط به حوزه اداری، ۲۴۴۳ شکایت مربوط به حوزه آموزشی، ۵۴۸ شکایت مربوط به حوزه پرورشی، ۴۴۰ شکایت در حوزه ثبت‌نام، ۵۵۴ شکایت در حوزه حقوقی، ۸۵۸ شکایت در حوزه مالی و‌۳۷۰۶ شکایت غیرمالی است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش افزود: در ۴۴۰ شکایت مربوط به ثبت‌نام و اخذ وجه غیرمجاز شامل ۱۲۴ فقره اخذ وجه در فصل ثبت‌نام در مدارس دولتی، ۴۶  مربوط به اخذ وجه مازاد بر شهریه در مدارس غیردولتی، ۱۲ مورد اخذ وجه مازاد بر شهریه در مدارس استعدادهای درخشان، ۱۲ مورد اخذ وجه مازاد بر شهریه در مدارس شاهد، ۱۵ مورد هزینه سرویس مدارس و ۲۳۱ مورد مربوط به عدم رعایت محدوده‌بندی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از امروز تیم‌های نظارتی در کشور تشکیل و در مدارس رفتند. دو  تیم ۹ نفره در شهرستان تهران و البرز حاضر شدند که هم بر فرایند ثبت نام و هم بر اجرای بخش‌نامه‌های ابلاغی نظارت می‌کنند.

مظفر افزود: در حوزه نظارت بر حقوق والدین و دانش آموزان مشخصا در برنامه هفتم صیانت از حقوق مردم و شهروندان در اداره کل ما چند اقدام انجام شد که اولین جلسه ما در این زمینه بخش استراد وجه بابت فعالیت‌های فوق برنامه‌ای بوده که به علت شیوع کرونا و تعطیلی مدارس انجام نشده بوده است.سال گذشته یک  بخشنامه برای نظارت بر حقوق و ولدین در فرایند ثبت نام لحاظ کردیم که در پی آن به اسناد بالا دستی استناد کردیم که این بخشنامه به استان‌های سراسر کشور ابلاغ می‌شود و ناظران ما نیز برای این امر در مدارس حضور دارند.  ما نیز این گزارش‌ها را ماهی یکبار رصد می‌کنیم، البته والدین هم در امر ثبت نام به ما کمک کنند.

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت گفت: اقدام دیگر ما در سامانه پاسخگویی به شکایت طراحی دو لینک بود که یک لینک درباره گزارش‌های مردمی را طراحی کردیم و این برای همه استان‌ها فعال شده است. لینک دیگر درباره نظارت همگانی بر فرایند ثبت نام است.

وی افزود: مصوبات آموزش مجازی برای سال آینده اخذ خواهد شد، همچنین در ستاد مقابله با کرونا درباره دغدغه‌های معلمان  در بستر آموزش مجازی بررسی شد‌.

مظفر خاطرنشان کرد: اعتراض اولیا برای امتحان حضوری پایه نهم بیشتر بود و آنها خواستار برگزاری یک امتحان منجسم بودند. از طرفی مدیران موظف شدند تک تک دانش‌آموزان مدرسه که نتوانستند در شاد بیایند شناسایی کنند و به کار آنها رسیدگی شوند.بعد از تشکیل کمیته آموزش و پرورش در ستاد ملی مقابله با کرونا، ما ۴ فرم اطلاعاتی که مصوبه ستاد بود در سامانه نظارت برای ۱۰۷ هزار و ۳۱۰ مدارسه مستقل غیر از بزرگسال و پیش دبستان بارگذاری کردیم. در آنجا دو هدف داشتیم که به واسطه این فرم نوع نظارت بر رعایت پروتکل‌ها و فعالیت معلمان بوده است. بیش از ۹۵ مدرسه ما به این ۴ نوع فرم جواب دادند و طی بررسی‌ها دریافتیم که ۸۰  درصد معلمان و و دانش‌آموزان به آموزش مجازی دست یافتند.

وی در ادامه درباره موضوع تعارض منافع در آموزش و پرورش گفت: بخشنامه تعارض منافع اخیرا ابلاغ شده و یکی از ماموریت های ما در این خصوص است و در راستای آن اقدام به گزارش گیری از استان ها کرده‌ایم. فرصت دوماهه‌ای داریم تا افرادی که مشمول هستند و مسئولیتی دارند را اعلام کنیم که یا حکمشان لغو می‌شود و یا خودشان باید کنار بروند. تا آخر مرداد گزارش مربوط را به وزیر ارائه می دهیم.

او درباره چگونگی ثبت شکایت والدین در سامانه پاسخگویی به شکایات گفت: شاکی می‌تواند مشخص کند که منطقه پاسخگو باشد یا استان و یا ستاد. حتی اگر فرد، منطقه را هم انتخاب کند ما در ستاد آن را رویت می‌کنیم تا حتما پاسخگویی انجام شود.

مظفر گفت: در بهمن ماه سال ۹۸ در یکی از مدارس ما در تهران، ۶۰۰ میلیون تومان پول بابت برنامه‌هایی که انجام نشده به همه والدین برگرداندیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز