خبرگزاری کار ایران

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

فعلا مصوبه‌‎ای برای بازگشایی تالارهای پذیرایی نداریم/تعطیلی بیش از ۲۵۰ هزار واحد صنفی و صنعتی

asdasd
کد خبر : ۹۲۵۰۹۴

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به بازگشایی سینماها، تئاترها و مراکز فرهنگی از ابتدای تیرماه گفت: متاسفانه رعایت پروتکل‌ها در شهر تهران کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به مصوبات ستادملی مقابله با کرونا گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبات بسیار مهمی داشت از جمله یک سری بازگشایی‌ها نیز مجاز شد و مصوب شد شروع گردشگری و تورهای سیاحتی و زیارتی و همچنین فعالیت مهدهای کودک از تاریخ ۲۴ خرداد از سر گرفته شود و همچنین برای فعالیت‌های فرهنگی از جمله سینماها، تئاتر و کنسرت‌ها و برنامه‌های فرهنگی از ۱ تیر اجازه صادر شده است.

وی ادامه داد: البته ستاد ملی مقابله با کرونا دو  مصوبه بسیار مهم است که شاید از بازگشایی‌ها نیز مهمتر باشد. اولین مصوبه این بود که تمام دستگاه‌های اجرایی کشور باید بدانند که باید با کرونا زندگی کنند یعنی تمام برنامه‌‌های عملیاتی تا پایان سال و برنامه‌های آتی کشور را با حضور کرونا تصویب و عملیاتی کنند و مصوبه مهم دیگر تشدید کنترل ها بر روی اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در فضای کسب و کار و صنعت و الزامات سلامت محیط است.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تا تاریخ ۲۷ اردیبهشت پروتکل‌ها به خوبی اجرا می‌شد و حدود ۷۷.۵۷ درصد مردم و کسب و کار و صنعت پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند. در استان تهران نیز این میزان در همین حدود بود و در شهر تهران نیز اجرای پروتکل‌ها به ۵۶ درصد در شهر تهران می‌رسید. تا هفته گذشته تا قبل از مصوبات میانگین کل کشور ۲۲.۶۶ دهم درصد نزول کرد و متاسفانه شهر تهران که گلوگاه اصلی مراودات در کل کشور است به ۱۰.۵۴ درصد نزول کرد که این زنگ خطری را برای ما بوجود می‌آورد.

بیش از ۲۵۰ هزار واحد صنفی و صنعتی در کل کشور تعطیل شدند

فرهادی تاکید کرد: ما عملا زمانی می‌توانیم بازگشایی را ادامه دهیم و با بیماری کرونا همزیستی پیدا کنیم و بتوانیم با سلامت کار و تلاش خود را انجام دهیم که این پروتکل‌ها را رعایت کنیم. ما با توجه به شرایط مترو از همه مردم و متولیان می خواهیم این پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره کاهش رعایت پروتکل‌ها گفت: باید نظارت‌ها در رابطه با بازگشایی‌ها تشدید شود و ما باید این روند را قانونی انجام دهیم. نکته دیگر این است که خدمت دهنده و خدمت‌گیرنده باید به هم کمک کنند. ما هم دو شیوه را انتخاب کردیم بدین شکل که اولا پروتکل‌‌ها به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است و خواهشمان این است که برخورد‌های قانونی با کسانی که رعایت نمی‌کنند لحاظ شود، همچنین با همکاری دستگاه‌ها و رسانه‌ها باید این پروتکل‌ها را ابلاغ کنیم.

وی افزود: بیش از 250 هزار واحد صنفی و صنعتی در کل کشور تعطیل شدند که عمده علت آن عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده است. اجرای پروتکل تنها توسط خدمت دهنده نیست بلکه خدمت گیرنده‌ها نیز باید پروتکل‌ها را رعایت کنند. اگر بخواهیم بیمار نشویم باید پروتکل ها را رعایت کنیم.

فرهادی در خصوص کسب و کار پاساژها خاطرنشان کرد: پاساژ‌های تهران کسب و کار دیگر استان‌ها را هم مدیریت می‌کنند از این رو شرایط آنها در تهران یک مقدار نگران کننده‌تر است. به همین خاطر باید نظارت بیشتر و برخوردهای قضایی تشدید شود.

وی بیان کرد: در همه گیری ویروس کرونا استفاده از دخانیات به ویژه قلیان بسیار حساس‌تر است زیرا استفاده از شلنگ قلیان می‌تواند انتقال کرونا را در پی داشته باشد.

فعلا مصوبه‌‎ای برای بازگشایی تالارهای پذیرایی نداریم

فرهادی درباره بازگشایی تالارها و سالن‌های عروسی گفت: تا الان مصوبه‌‎ای برای بازگشایی تالارهای پذیرایی نداشتیم، اما رسیدگی به این مساله در دستور کار قرار دارد و  امکان دارد بازگشایی‌ها به شکل پلکانی صورت بگیرد. شاید تالارهایی که روباز هستند بتوانند فعالیت خود را زودتر از دیگر تالارها آغاز کنند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: برخی از تالارها اصطلاحا به شکل زیرزمینی خدمت دهی می‌کنند که این کار غیرقانونی است، اتاق اصناف ایران  مطابق ماده 17 قانون نظام صنفی باید نظارت‌های خود در این زمینه را تشدید کند.

مهدکودک‌ها باید در سامانه وزارت بهداشت خوداظهاری کنند

وی در خصوص بازگشایی مهدکودک‌ها گفت: مهدکودک‌ها درشرایط های عادی از حساسیت‌های زیادی برخوردار هستند، پروتکل‌های مهدکودک‌ها در حال بررسی است و مهدکودک‌ها باید در قسمت غربالگری salamat.gov.ir وارد شوند و خوداظهار خود را اعلام و در آنجا ثبت نام کنند تا نظارت‌ کامل بر آنها انجام شود.مدیران مهدکودک‌ها باید پیش از هر چیزی سلامت کودکان را مد نظر خود داشته باشند.

فرهادی گفت: تهویه در مهدکودک‌ها بسیار مهم است، از این رو آنها باید کولرهای گازی و تهویه مطبوع را جدی بگیرند.همچنین باید دریچه‌های کولر به شکل مستقیم به سمت افراد نباشد و باید غیرمستقیم باشد، ضمن کار کردن کولرها باید درب‌ها را هم باز بگذارند، تا هوا جریان داشته باشد. علاوه بر اینها باید از مواد ضدعفونی کننده و گندزدا مطابق دُوز‌هایی که ما اعلام کردیم استفاده کنند در غیراینصورت به ریه کودکان آسیب خواهند زد.

مردم فقط برای سرکار رفتن و تهیه ارزاق تردد کنند

وی درباره دیگر پروتکل‌های لازم برای بازگشایی مهدکودک‌ها گفت: پیش از ورود کودکان به مهد باید فضا ضدعفونی شود.

فرهادی افزود: اجرای طرح ترافیک و بازگشایی مراکز کسب و کار و ادارات حجم ترددها را افزایش داده و متاسفانه امکانات شهرداری‌ها برای تردد محدود است. به همین خاطر لازم است ناوگان عمومی تقویت شود. ما حتی اگر ماسک بزنیم اما در اتوبوس و مترو تراکم بیش از حد جمعیت را داشته باشیم، بدانید که آن ماسک بی فایده است.حمل و نقل عمومی باید تقویت شود و مردم از تردد غیرضروری اجتناب کنند، مردم باید فقط برای سرکار رفتن و تهیه ارزاق تردد کنند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آن 250 هزار واحد صنفی که تعطیل شدند شامل چه مواردی بوده‌اند؟ گفت: حجم بسیاری از آن 250 هزار صنف همان سفره‌ خانه‌هایی بودند که بدون در نظر گرفتن پروتکل‌ها اقدام به استفاده از قلیان و دخانیات کردند، بخش دیگر این آمار متعلق به تالارهایی بوده که عروسی و ختم به شکل تجمعی و بدون رعایت پروتکل‌ها را برگزار کردند، این دو گروه بیشتر از مابقی اصناف شامل آمار 250 هزار مورد بوده‌اند. همچنین یک سری از رستوران‌های بین راهی که پروتکل‌ها را رعایت نکردند بسته شدند.

وی درباره آب تنی کردن برخی از مردم در آب رودخانه‌ها و احتمال انتقال کرونا از طریق آن گفت: ویروس کرونا به وسیله آب منتقل نمی‌شود ولی می‌تواند در آب هم حضور داشته باشد. خوشبختانه میزان کلر آزاد باقی مانده که در آب شرب و استخر‌ها است به راحتی ویروس کرونا را از بین می‌برد.اما معلوم نیست که آب‌های محیط‌های آزاد تحت کنترل بوده‌اند یا نه؟

فرهادی گفت: در استخرهای شنا ما از بابت آب استخر دغدغه و نگرانی نداریم زیرا کلر می‌تواند ویروس کرونا را در داخل آب از بین ببرد. فقط فضای‌های مشترک در استخر مانند قسمت ورودی، راهروها، حمام، دوش حمام، سرویش بهداشتی، رختکن‌ها و ... می‌توانند ناقل باشند.در شهرها و مناطق زرد استخرهای روباز و باشگاه‌ها می‌توانند فعالیت کنند البته این اقدام منوط به تائیدیه بهداشت محیط و وزارت ورزش است.

وی بیان کرد: در مناطق زرد کلیه ورزش‌ها مثل کشتی، کاراته، جودو که ورزشکاران با هم تماس دارند، فعلا ممنوعیت دارند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره رعایت پروتکل‌ها در حرم‌های مطهر گفت: براساس آخرین مصوبه ستاد کرونا محدودیت زمان حرم‌های مطهر برداشته شد و تولیت‌ها موظف شدند نظارت‌ها را انجام دهند. بر اساس آخرین گزارش، آنها به وظیقه خود عمل کردند و حرم‌های مطهر فاصله گذاری مطلوبی دارند.

فرهادی درباره برپایی نمازجمعه در تهران گفت: نماز جمعه علاوه بر مناطق سفید در مناطق زرد هم با توجه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی آزاد شد که البته بحث برگزاری نماز جمعه در شهر تهران هم در دستور کار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز