خبرگزاری کار ایران

سنجش ظرفیت تهران در برابر حوادث طبیعی و انسانی یکی از چالش‌های جدی پایتخت است

asdasd
کد خبر : ۹۲۱۲۷۲

رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: سنجش ظرفیت تهران در برابر حوادث و رخدادهای طبیعی و انسانی یکی از چالش‌های جدی پایتخت است که باید به‌صورت دقیق به آن پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری مشترک محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران و زهرا صدراعظم نوری،‌ رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری تهران برگزار شد.

زهرا صدراعظم نوری در این نشست مشترک گفت: وقتی از شهر تهران صحبت می‌کنیم باید همه ذی‌نفعان شهر و همه عواملی که در آن موثر هستند را نیز در نظر بگیریم.

او ادامه داد: مدیریت شهری یک بخشی از این عوامل و ذی نفع در اداره شهر است و دستگاه‌ها و بخش‌های دیگری نیز وجود دارند و اگر هماهنگی انسجام بین همه دستگاه‌ها برقرار نشود،‌ طبیعتا اقدامات بین یک یا دو دستگاه با سازمان راه به جایی نخواهد رفت.

نوری در خصوص مدیریت بحران در تهران گفت: در برنامه سوم توسعه راجع به امدادرسانی و سرعت عمل امدادرسانی صحبت شده‌است و اعلام کردیم که باید کیفیت و کمیت تجهیزات خودرویی در ایستگاه‌‌های آتش‌نشانی مورد ارزیابی قرار گیرد و متناسب‌سازی شود. باید خود ایستگاه‌ها و ابنیه‌های ستادی مورد بازسازی و مقاوم‌سازی قرار گیرند و مکان‌یابی و شیوه استقرار امکانات و تجهیزات ایستگاه‌ها به روزرسانی شود.

رئیس کمیسیون سلامت،‌محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم اجرای طرح آبرسانی اضطراری در شهر تهران گفت: باید این اقدام برای اطفا راحت حریق در دستور کار قرار گیرد. همچنین طرحی که بتواند در 72 ساعت بتواند آب شرب را تامین کند از جمله بحث‌هایی است که در حوزه مدیریت بحران به آن پرداخته شود.

نوری تاکید کرد که همه شهروندان و نهادهای حاکمیتی باید در برابر قانون برابر باشند و گفت: کسی نسبت به دیگری برتری ندارد و مقام معظم رهبری همواره به آن تاکید دارند که باید ملاک ما اجرای قانون برای همه آحاد جامعه باشد. وقتی در شهر تهران برای ذی نفعانی که شخصیت حقیقی هستند هرگونه تخلفی انجام می‌دهند مکانیزم بازدارنده داریم و آنرا اجرا می‌کنیم،‌ در نتیجه باید برای ساحت و سازهای خلاف، برای هویت‌های حقوقی دستگاه‌ها و متولیان مختلف نیز این ملاحظات را در نظر بگیریم.

نوری در قسمت دیگری از صحبت‌های خود در مورد تاب آوری شهر تهران گفت: اساسا سنجش ظرفیت تهران در برابر حوادث و رخدادهای طبیعی و انسانی یکی از چالش‌های جدی تهران است که باید به‌صورت دقیق به آن پرداخته شود. تهران فراتر از یک کلانشهر است و با داشتن جمعیت روزانه ۱۳ میلیون نفر و جمعیت ساکن حدود ۹ میلیون نفر به یک ابر شهر تبدیل شده است.

او ادامه داد: تاب‌آوری یعنی ظرفیت مقابله با چالش و بازگشت از شرایط دشوار و ترمیم توانایی‌ها. برای این که بفهمیم تهران چقدر در مقابل حوادث و رخدادها تاب آور است باید بررسی دقیقی  داشته باشیم.

نوری با بیان این که شهر تهران با وجود داشتن جمعیت فراوان در زمینه‌هایی توانسته است، تاب آوری را افزایش دهد اما در برخی ابعاد تاب آوری هنوز افزایش پیدا نکرده است، گفت: به همین دلیل است که می‌بینیم در شهرهای اطراف تهران زمین لرزه‌ای رخ می‌دهد اما اساسا شهر تهران به هم می‌ریزد و اضطراب، تنش، ترافیک و ... ایجاد می‌کند و به عبارتی دیگر شهر را دچار چالش‌های جدی می‌کند و به همین دلیل باید مدیران و متولیان اقداماتی جدی‌تری برای افزایش تاب آوری شهر تهران داشته باشند.

محمد سالاری  رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران  نیز در این نشست با بیان این که تاب‌آوری مهمترین دغدغه و مسئله مدیریت‌های شهری کشور است، گفت: مهمترین اولویت ما در شورای شهر موضوع تاب آوری تهران است اما اساسا این موضوع دارای ابعاد مختلف، متعدد و گسترده است که باید به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه بخشی از تاب آوری مربوط به کالبد شهر ساختمان‌ها و تاسیسات شهری است تاکید کرد: اما نباید از ابعاد فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، روانی و غیره غافل شد و به همین دلیل است که معتقدیم مفهوم تاب آوری گسترده و جامع است و اگر دولت، حکومت و یا شورای شهر بتواند در زمینه افزایش تاب‌آوری اقدامات خوبی انجام دهد قطعا این اقدامات، همه کارنامه کاری آن‌ها را تحت تاثیر مثبت قرار می‌دهد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که مدیریت شهری در دوره پنجم توانسته اقدامات خوبی را انجام دهد، گفت: ما با موضوع بارگذاری‌های بی حساب و کتاب و بدون توجه به پیوست‌های مطالعاتی پدافند غیر عامل مواجه بودیم و ایمن‌سازی ساختمان‌های در حال ساخت و ساخته شده کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت.

سالاری ادامه داد: البته در دوره اخیر تحولات بسیار ارزشمندی در زمینه ایمن سازی کالبد شهر تهران شکل داده‌ایم. به گونه‌ای که در حال حاضر همه ساختمان‌های در حال ساخت ملزم به رعایت مقررات ملی ساختمان، مقررات ایمنی ساختمان‌ها در مقابل حریق هستند.

او افزود: حالا بسیاری از متخصصان شهری معتقدند سختگیری‌های شهرداری در زمینه ایمنی حتی از حد معمول هم بالاتر است و همه پروانه‌های صادره موظف به استعلام از آتش نشانی و دریافت پیوست‌های تخصصی هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز