خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

تامین گوشی‌های هوشمند برای دانش‌آموزان مناطق محروم توسط خیرین/ کامپیوترهای انبارشده را به دست نیازمندان برسانیم

asdasd
کد خبر : ۹۱۹۱۷۷

عدم توانایی برای تهیه گوشی و تبلت در برخی موارد موجب ناراحتی و اختلافات خانوادگی شده و همین حاشیه‌ها یعنی پیش از هر اقدامی ابتدا باید زیر ساخت‌های آموزش مجازی را فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از ممنوعیت حضور دانش‌آموزان در کلاس درس و مدرسه،‌ در پی شروع کرونا در کشور آموزش در بستر فضای مجازی با طراحی اپلیکشین شاد دنبال شد.با شروع فعالیت آموزشی با  این نرم‌افزار، اغلب دانش‌آموزانی که به اینترنت پرسرعت، گوشی هوشمند، ‌تبلت و لپتاب دسترسی داشتند به این اپلیشین متصل شدند و متاسفانه برخی دانش‌آموزان که این امکانات را در اختیار نداشتند، در امر آموزش با مشکل مواجه شدند و برای این مشکل خیرین مدرسه‌ساز در کنار ساخت‌وساز مدارس با بررسی کمبودهای دانش‌آموزان مناطق کمتر برخوردار و متناسب با فراخور نیازهای آموزشی این برهه، به سمت جمع‌آوری گوشی‌های هوشمند و تبلت رفتند. به گفته این خیرین شاید در جمع‌آوری گوشی‌های هوشمند و تبلت استقبال چندانی از سوی مردم صورت نگرفت، اما مبالغ قابل توجهی جمع آوری شد که این هزینه‌ها همگی صرف خرید ابزارهای آموزش مجازی شدند.

تامین گوشی‌های هوشمند برای دانش‌آموزان مناطق محروم توسط خیرین/ کامپیوترهای انبارشده را به دست نیازمندان برسانیم

«زهرا گیتی‌نژاد» مدیر موسسه خیریه مهرگیتی و خیر مدرسه‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اینکه آیا با گسترش شبکه شاد امکان توسعه آموزش مجازی در مناطق کمتر برخوردار وجود دارد تا بتوان به نوعی دشواری‌های حاصل از رفت و آمد در مناطق صعب‌العبور و گذراندن کلاس درس در کپرها را کاهش داد؟ گفت: کارشناسان تعلیم و تربیت سال‌هاست که روی این موضوع کار می‌کنند، این برنامه در دنیا نیز از پیش انجام شده و حتی در برخی از مناطق آفریقا و روستاهای آنان آموزش از طریق شبکه‌های مجازی شکل گرفته است، اما اینکه در کشور ما به اجرا در بیاید یا نه، ‌جزو آرمان‌ها است و من امیدوارم که انجام شود.

وی در ادامه توضیح داد: باید به این نکته توجه داشت، مدرسه تنها برای درس خواندن نیست، بلکه محیطی برای آموزشِ نظم، انضباط، رفتار با همنوع، ارتباط اجتماعی و... است. در برخی مواقع مانند آلودگی هوا ممکن است، دانش آموزان نتوانند در مدت طولانی به مدرسه بروند و در این بازه‌های زمانی ضرورت استفاده از فضای مجازی احساس می‌شود.

کرونا، شبکه‌های آموزشی را فعال کرد

هر زمان که قرار بود، روند آموزشی به سمت آموزش الکترونیکی برود، مخالفت‌ها و انتقادهای زیادی مطرح شد با این استدال که آموزش الکترونیکی دانش آموزان را به سمت فضای نامطلوب مجازی می‌برد.

گیتی‌نژاد خاطرنشان کرد: من با آقای آذری جهرمی جلسه‌ای داشتم که طی آن به مدارس ما اینترنت رایگان تعلق گرفت و در آن جلسه من درخواست کردم، اینترنت رایگان به تمام دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار اختصاص یابد. آقای جهرمی به ما گفتند که ۸۰ درصد روستاهای کشور اینترنت دارند و تا آخر سال ۹۹ این آمار به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

وی افزود: اینکه شبکه شاد بتواند نیازهای دانش‌آموزان را برطرف کند، جای سوال است و البته هنوز نتوانسته این کار را انجام دهد. این نرم‌افزار خوب است، اما یک سری مشکلات هم دارد. هر زمان که قرار بود، روند آموزشی به سمت آموزش الکترونیکی برود، مخالفت‌ها و انتقادهای زیادی مطرح شد، با این استدال که آموزش الکترونیکی دانش آموزان را به سمت فضای نامطلوب مجازی می‌برد. حال شاهدیم، کرونا بالاترین نعمتی که برای دانش‌آموزان کشور ما داشته این بوده که شبکه‌های آموزشی راه‌اندازی شدند. حتی بخش خصوصی هم در این زمینه خیلی فعال شد.

مدیر موسسه خیریه مهرگیتی و خیر مدرسه‌ساز ادامه داد: من امیدوارم مشکلات پروژه شاد حل شود و همه دانش آموزان ایرانی بتوانند از آن استفاده کنند، اما پیشرفت نرم‌افزار مستلزم آن است که تمام دانش‌آموزان گوشی هوشمند و تبلت داشته باشند. یک مشکل اساسی این است که ما به زیرساخت‌ها توجه نمی‌کنیم، ولی بلافاصله وارد بخش‌های بالاتر می‌شویم. به عنوان مثال دانش‌آموزان پایه ششم دبستان درسی به نام فناوری دارند اما هنوز زیرساخت آموزش این درس فراهم نشده است. در مدارس باید حداقل یک سیستم کامپیوتر وجود داشته باشند تا دانش‌آموزان بتوانند از طریق آن درس فناوری را فرا بگیرند‌، ولی در همه مدارس چنین امکاناتی وجود ندارد.

گریه یک چوپان به خاطر عدم توانایی‌ در تهیه گوشی برای فرزندانش

عدم توانایی برای تهیه گوشی و تبلت در برخی موارد موجب ناراحتی و اختلافات خانوادگی شده و همین حاشیه‌ها یعنی پیش از هر اقدامی ابتدا باید زیر ساخت‌های آموزش مجازی را فراهم کنیم.

گیتی نژاد گفت: اپلیکشین شاد طراحی شده، اما پیش از آن دانش‌آموز می‌بایست گوشی و تبلت داشته باشد، نه اینکه پدر یک دانش‌آموز که چوپان است و سه فرزند دانش‌آموز دارد به اداره آموزش و پرورش مراجعه کند و با گریه بگوید فرزندانم از من گوشی موبایل مطالبه کردند و من توانایی تهیه آن را ندارم. عدم توانایی برای تهیه گوشی و تبلت در برخی موارد موجب ناراحتی و اختلافات خانوادگی شده و همین حاشیه‌ها یعنی پیش از هر اقدامی ابتدا باید زیر ساخت‌های آموزش مجازی را فراهم کنیم.

تامین گوشی‌های هوشمند برای دانش‌آموزان مناطق محروم توسط خیرین/ کامپیوترهای انبارشده را به دست نیازمندان برسانیم

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد دانش‌آموزان به شاد دسترسی ندارند، گفت: ۳۰ درصد از دانش‌‎آموزان ما به اپلیکشن شاد دسترسی ندارند و ما برای آن ۳۰ درصد چه کاری انجام داده‌ایم؟ این اپلیکشین ایرادهای زیادی دارد و اغلب معلمان برای حضور و غیاب و یا برای ارائه گزارش از آن استفاده می‌کنند. شاد مشکلاتی دارد که شاید طی یک دو سال آینده ‌برطرف شود.

این خیر مدرسه‌ساز در ادامه بیان کرد: آموزش و پرورش طرح اپلیکشین شاد را ارائه داد و از مردم خواست تا فرزندانشان را به سامانه شاد متصل کنند اما رفتن به برنامه شاد مستلزم این بوده که دانش آموزان حتما تلفن هوشمند یا تبلت داشته باشند. البته برای تامین ابزار دانش‌آموزان کم برخوردار اغلب خیرین یا خانواده‌ها اقدام کردند.

تحویل حدود ۱۰۰۰ تبلت و گوشی به استان کهگیلویه و بویراحمد

وزارت ارتباطات حدود ۱۰۰۰ تبلت و گوشی به استان کهگیلویه و بویراحمد داده و ۱۵۰ ابزار هم به ما دادند که ما نیز آنها را به سیستان و بلوچستان ارسال کردیم.

گیتی‌نژاد گفت: ما در رصدهایمان متوجه شدیم، خیرین چندان که انتظار می‌رفت، وارد این کار نشدند، ولی طبق آماری که بدست آوردیم، وزارت ارتباطات حدود ۱۰۰۰ تبلت و گوشی به استان کهگیلویه و بویراحمد داده و ۱۵۰ ابزار هم به ما دادند که ما نیز آنها را به سیستان و بلوچستان ارسال کردیم، اما تا کنون آموزش و پرورش به ما ابزاری ارائه نکرده است.

مدیر موسسه خیریه مهرگیتی توضیح داد: ما تبلیغات زیادی کردیم، اما تعداد انگشت‌شماری از تبلت‌ها و گوشی‌های دست دوم به ما رسید که آنها نیز عمدتا خراب بودند. بیشتر پول واریز شده که توانستیم با آنها تبلت و گوشی خریداری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از ارسال گوشی‌های اندروید استقبال چندانی به عمل نیامد؟ گفت:‌ شاید آنهایی که گوشی دست دوم دارند به این فکر می‌کنند که معلوم نیست وضع چه شود به همین دلیل ترجیح می‌دهند که آن را نگهدارند، ولی ما خیرینی داشتیم که مبالغ خوبی  کمک کردند تا توسط آن بتوانیم خرید کنیم. همچنین قرار است ۵۰ دستگاه تبلت و گوشی هوشمند دیگر به سیستان و بلوچستان ارسال شود. جامعه هدف ما برای ارائه این ابزارها،‌ دانش آموزان کنکوری موفق بوده و این ابزارها را به عنوان هدیه به آنها دادیم.

گیتی نژاد گفت: این تبلت‌ها به عنوان هدیه با حفظ کرامت انسانی به دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار داده شده است. بعد از این مرحله دانش آموزان سال یازدهم که در مدارس نمونه دولتی بوده و موفق هستند، در لیست بعدی ما قرار دارند.

وی افزود: من به آینده خوشبینم، اما ما نباید برای این کار از خیرین انتظار داشته باشیم. در وهله اول باید اهمیت این موضوع را اطلاع‌رسانی کنیم، تبلت و گوشی مثل نان شب برای دانش‌آموزان واجب است، اما تهیه آن نباید صرفا به خیرین واگذار شود، خیرین وظیفه خود را می‌دانند. تقویت آموزش مجازی در مناطق کمتر برخوردار به عهده دولتمردان است و این باید به شکل مطالبه از طرف مردم، والدین، آموزگاران و آموزش و پرورش باشد.

تامین گوشی‌های هوشمند برای دانش‌آموزان مناطق محروم توسط خیرین/ کامپیوترهای انبارشده را به دست نیازمندان برسانیم

مدیر موسسه خیریه مهرگیتی ادامه داد: قرار نیست خیرین همه مشکلات را حل کنند و این مساله باید جزو مطالبات مردم از وزارت ارتباطات، وزارت آموزش و پرورش و دولت باشد. وزارت ارتباطات قانون دارد که باید مدارس را هوشمند کند، اما آموزش و پرورش شرایط آن را ندارد و اکنون نیاز به این بستر بیشتر از قبل حس شده است.

کامپیوترهای در انبارها را به دست دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار برسانیم

برخی از افراد اغلب از تحریم‌ها گلایه می‌کنند، اما این مساله ربطی به تحریم‌ها ندارد، بلکه تنها لازم است هرچه که در انبارهایشان دارند، خارج کنند تا دیگران از آن بهره ببرند.

این خیر مدرسه‌ساز با اشاره به تعامل وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات گفت: در انبار وزارت ارتباطات کامپیوترهایی وجود دارد و ‌بهتر است اینها را در اختیار آموزش و پرورش بگذارند. ما به مدیرکل وزارت ارتباطات نامه زدیم که کامپیوترها را به ما بدهند تا پس از به روز رسانی آنها را به دست دانش آموزان مناطق کم برخوردار برسانیم.

وی ادامه داد: باید یک حلقه ارتباطی بین موسسات خیریه، وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود تا بتوان به دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار در جهت استفاده از آموزش مجازی و الکترونیکی کمک کرد. برخی از افراد اغلب از تحریم‌ها گلایه می‌کنند، اما این مساله ربطی به تحریم‌ها ندارد، بلکه تنها لازم است هرچه که در انبارهایشان دارند،خارج کنند تا دیگران از آن بهره ببرند.

گیتی‌نژاد افزود: ما مواردی داشتیم که یک کارمند بازنشسته به اداره ما آمده و به خاطر عدم توانایی در تهیه گوشی و تبلت ابراز ناراحتی کرده و خدا می‌داند او چقدر درخودش شکسته و یا چه رفتاری با فرزند خود داشته است. ممکن است، حتی برخی از این دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده و از روز بعد با پدرانشان کار کنند، زیرا توان تهیه گوشی را ندارند. البته آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و این مساله مستلزم تحقیق وسیع است.

وی اضافه کرد: ما مکررا تماس‌هایی داریم که والدین، دانش آموزان و معلمان و حتی روسای آموزش و پرورش از ما تبلت و گوشی هوشمند می‌خواهند و چندی پیش سری دوم گوشی‌ها به دست یک سری از دانش آموزان مناطق کم برخوردار رسید.

تامین گوشی‌های هوشمند برای دانش‌آموزان مناطق محروم توسط خیرین/ کامپیوترهای انبارشده را به دست نیازمندان برسانیم

«سید هادی موجانی» رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه‎ساز شهرستان‎های استان تهران و خیر مدرسه‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره فعالیت خیرین پس از مدرسه‌سازی به توزیع و تهیه گوشی و تبلت برای دانش آموزانی که امکانات کافی ندارند، گفت:‌ این کار به تازگی آغاز شده و تا کار به چرخه کاملی تبدیل شود و نتیجه دهد، زمان می‌برد، در حال حاضر این برنامه انجام می‌شود، اما خیرین ما در کنار این برنامه دنبال مدرسه‌سازی هم هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آموزش و پرورش چنین ظرفیتی دارد که آموزش در مناطق کمتر برخوردار را به سمت مجازی شدن ببرد تا دانش آموزان این مناطق دشواری‌های کمتری اعم از مشکل حمل و نقل و آموزش در کپرها را متحمل شوند؟ گفت: در حال حاضر خیرین به دنبال کار مدرسه‌سازی هستند و از طرفی تهیه و توزیع گوشی هوشمند و تبلت زمانبر است.اگر وزارت آموزش و پرورش در کنار خیرین این کار انجام دهد، بهتر پیش خواهد رفت.

موجانی گفت: مدرسه‌سازی دینی به گردن هر انسانی است و به نظر من خداوند اگر به کسی عمری می‌دهد، او قطعا وظایفی دارد که باید آنها را شناسایی کند. در عین اینکه انسان باید خوب زندگی کند باید مراعات کمبودهای داخل کشورش را هم داشته باشد و تا حدی که در توان دارد کمک کند.

 رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه‎ساز شهرستان‎های استان تهران گفت: خوشبختانه مردم کشور ما از این نظر بسیار سخاوتمندانه وارد شدند و در گوشه و کنار کشور مدارس زیادی ساختند. بعد از جنگ تحمیلی برخی از مدارس در کشور  سه شیفت بوده‌اند، اما حالا اکثر مدارس ما در کشور یک شیفت و در برخی از مناطق دو شیفته‌اند.البته ما هنوز در مدرسه‌سازی کمبود داریم و نیازمند کمک بیشترین خیرین هستیم.

این خیر مدرسه‌ساز اضافه کرد: خیرین همیشه با پیشرفت زمانه جلو می‌روند و آن چیزی که مورد نیاز است را برطرف می‌کنند. طی چهار، پنج ساله گذشته اکثر مدارس ما مجهز به سیستم کامپیوتری شدند و دانش آموزان از آن بهره بردند، از این رو می‌توان مدارس را به این سمت سوق داند. این طرح ابتدای کار است و امیدواریم خیرین کمک کنند و بتوانیم پیشرفت بیشتری در آموزش مجازی داشته باشیم تا همان یک یا دو دانش‌آموز مناطق کم برخوردار هم بتوانند از این مزایا استفاده کند.

رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه‎ساز شهرستان‎های استان تهران و خیر مدرسه ساز گفت: به طور کلی انسان به امید زنده است و ما امیدوار هستیم هرچه زودتر این کار انجام شود، ولی باید ببینیم که در روزهای آتی چه پیش خواهد آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز