خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

بی‌عدالتی در پیله پروانه/حجم بالای خطا در توزیع کارت‌های هدیه بین دستفروشان

asdasd
کد خبر : ۸۹۹۸۸۳

یک پیرزن را می شناسم که سرپرست خانوار است و با چرخ دستی رفت و آمد می کند، به او کارت هدیه تعلق نگرفته، به مسئول غرفه دارها می گویم، چرا به فلانی کارت داده نشده، می گوید او را نمی شناسم!

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفته ای یک بار بساط خود را در راهروهای پارکینگ پهن می کنند و کالاهای لوکس، نیمه لوکس و دم دستی می فروشند. از سکه های دوران قاجار گرفته تا ظروف مسی و عتیقه جات و لیف و صابون و دستبندهای دست ساز. سقفی بالای سرشان هست، اما دستفروش محسوب می شوند!

در پارکینگ پروانه تیپ و استایل بسیاری از فروشنده ها با فروشنده های خیابان ها و زیرزمین های مترو متفاوت است، و خیلی ها معتقدند فروشنده هایش مرفه هستند و از درآمدهای خوبی برخوردارند، اما در اینجا بیش از هزار نفر مشغول به فعالیت هستند که پردرآمد و کم درآمد؛ در یک اقدام مشترکند، بساط گستری برای امرار معاش!

بسیاری آنها را در گروه افراد نیازمند نمی بینند، این را از محصولاتی که بساط آنها روزهای جمعه در پارکینگ پهن می شود می گویند. چطور ممکن است صاحب یک بشقاب کریستال یک میلیونی نیازمند باشد؟! یا صاحب مانتوهای ترکمن که قیمت دسته دوم آن یک میلیون تومان است؟! اما بین آنها زنان خانه دار و دانشجویانی هم هستند که برای امرار معاش هر جمعه وسایل خود را در چمدانی جمع می کنند و راهی خیابان جمهوری می شوند.

 اما کرونا دوماهی می شود که دستفروشان پارکینگ پروانه را از کار بیکار کرده و آنها جزو اولین گروه هایی بودند که بساطشان را جمع کردند و از چرخه کسب درآمد حذف شدند. در این بین اقدامی حمایتی برای کمک به معیشت از دست رفته آنها صورت گرفت. بنیاد مستضعفان کمک های مالی را برای دستفروشان پایتخت در نظر گرفت که قسمتی از آن سهم پروانه ای ها شد و مقرر شد بنیاد به کمک شهرداری تهران افراد را شناسایی و این کمک های حمایتی را در اختیارشان قرار دهد، اما توزیع ناعادلانه کارت ها صدای خیلی از آنها را بلند کرده است.

کارت های هدیه یک میلیون تومانی چگونه بین دستفروشان توزیع می شود؟

«علی محمد سعادتی» شهردار منطقه ۱۲ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص شیوه شناسایی بساط گستران و پرداخت کمک ها به دستفروشان پارکینگ پروانه می گوید: بنیاد مستضعفان برای دستفروشان سطح شهر کمکی را در نظر گرفت و در اختیار شهرداری تهران گذاشت و شهرداری تهران نیز به نسبت منابع و حضور دستفروشان آنها را در بین مناطق توزیع کرد. در منطقه ۱۲ نیز مقرر شد درصدی از منابع به بخشی از افرادی که در پارکینگ پروانه حضور می یابند و به نوعی کم بضاعت هستند پرداخت شود.

او به گرفتن مشورت از هیات امنای پارکینگ برای شناسایی افراد نیازمند اشاره کرد و ادامه می دهد: از آنجایی که اطلاع دقیقی از وضعیت زندگی افرادی که در پارکینگ مشغول به فعالیت هستند نداشتیم، با کمک هیات امنای پارکینگ اقدام به شناسایی افراد کردیم. ضمن اینکه بسیاری از افرادی که اقدام به دستفروشی می کنند، از نوع جنس کالا و اقلامی که عرضه می کردند می توان تخمین زد که نیازمند است یا خیر. در نتیجه با مشورت هیات امنای مجموعه و اطلاعات میدانی که داشتیم و نوع کالا و وسیله نقلیه و شناخت عمومی موجود، از بین هزار نفر، حدود ۱۶۰ نفر برای پرداخت کمک ها تشخیص داده شدند.

سعادتی معتقد است این به معنای آن نیست که بقیه افراد نیاز نداشته باشند، با توجه به سهمی که به شهرداری اختصاص یافت و با توجه به حضور دستفروشان در این منطقه با معرفی نیازمندترها توانستیم به آنها کمک کنیم.

شهردار منطقه ۱۲  با بیان اینکه اسامی افرادی که به آنها کمک شده روشن است تاکید می کند که انتخاب و شناسایی افراد با مشارکت و معرفی اولیه هیات امنای مجموعه صورت گرفته است.او می گوید: برخی از افراد را نیز هیات امنا معرفی کردند و شواهد و قرائن نشان داد که شاید نیازمند واقعی نباشند و شاید هم موردی بوده که قبول نکرده باشیم به آنها هدیه ای تعلق گیرد. در مجموع کمک های حمایتی که از طرف بنیاد مستضعفان در اختیار شهرداری قرار گرفت را به این ترتیب توزیع کردیم.

بی عدالتی در شناسایی درست دستفروشان نیازمند

اما دستفروشان معتقدند، فرایند شناسایی به درستی انجام نشده و کمک های حمایتی به دست افراد نیازمندتر نرسیده است.آنها از شیوه توزیع کمک های حمایتی دل خوشی ندارند."قول پرداخت کمک حمایتی به خیلی ها را دادند، بعد گفتند، فقط ۱۰۰ نفر، بعضی ها هم می گویند ۱۵۰ نفر کارت هدیه دریافت کرده اند."این را یکی از زنان شاغل در پارکینگ پروانه می گوید. دانشجو است و خرج زندگی اش را خودش می دهد.  درآمدش از دستفروشی در پارکینگ تامین می شود و مانتوهای تولیدی خودش می فروشد. ابتدا به مشکلاتی که قبل از شیوع کرونا درخصوص تخلیه پارکنیگ رخ داده بود، اشاره می کند و می گوید:" قرار بود تا یک سال پروانه حضور در پارکینگ تمدید شود، اما تمدید همانا و کرونا آمدن همانا"

به مشکلاتی که در حین حضور در پارکینگ پروانه داشت هم اشاره می کند، به شیوه حضور در جایگاه ها و پارتی بازی هایی که برای اجاره در پارکینگ مرسوم بود و اینطور ادامه می دهد:" اجاره جا را هفتگی پرداخت می کردیم. جاهای گرانتر را به ما داده اند."

می ترسم برایم دردسر شود، اسمم را ننویسید

او می گوید:" تاکنون هیچ کمکی به من نشده و هیچ درآمدی هم در این مدت نداشته ام. حداقل می توانند برای ما تسهیلات فروش آنلاین راه اندازی کنند که این کار را هم نکرده اند. ما اعتراضی نداریم، برای سلامتی این اتفاق لازم بود، اما آیا مسئولان نباید به این فکر باشند که دستفروشان که در گروه آسیب پذیرترین افراد جامعه هستند چگونه در این شرایط به کسب درآمد برسند؟ آیا حداقل نمی شد که امکان فروش اینترنتی را برای ما فراهم کنند؟"

خانم دیگری هم به واسطه یکی از شاغلان در پارکینگ برای گفت و گو معرفی می شود، همکارش می گوید" او حتی امکان پرداخت اجاره هفتگی خود را هم ندارد، اما باز هم در این لیست جایی نداشته است."

از معرفی نام خانوادگی خود ابا دارند، ابتدای مکالمه می گوید: "می ترسم برایم دردسر شود و دیگر به من جا ندهند، لطفا اسمم را ننویسید." پیش بند و دم کنی و وسائل آشپزخانه را خودش درست می کرد و صبح های جمعه با یک چمدان از کرج عازم خیابان جمهوری می شد.

کارت های هدیه را به نیازمندان ندادند!

او می افزاید: "همکاران لاین های کناری می گفتند، مگر زن ها سالی چندتا دستکش و پیشند می خرند که هر هفته اینها را می فروشی؛ دیدم راست می گویند، هفته هایی بود که حتی اجاره پارکنیگ را هم در نمی آوردم، به پیشنهاد دوستان محصولاتم را تغییر دادم. پارکینگ که تعطیل شد، اعلام کردند قرار است کمک های نقدی به ما داده شود، دلم خوش بود که حداقل چیزی دستم را می گیرد. کرایه خانه ام هم جور شود، من راضی هستم.  به من که بعضی هفته ها پول اجاره هم ندارم کمکی نشده و به بعضی ها که سرمایه آنها در پارکینگ قابل توجه است، کارت هدیه داده اند و به ما نه!"

آقای دیگری هم معرفی شده است، فروشنده صنایع دستی است و محصولاتش را خودش تولید می کند؛" اول فکر می کردیم می خواهند به تعداد بیشتری کارت هدیه دهند، اما با روابط عمومی پارکینگ که صحبت کردم  گفت چون تعداد کارت ها خیلی کم بوده، اعلام نکردیم؛ شهرداری به پیمانکار سپرده، آنها هم به نماینده ها اعلام کردند و نماینده ها هم کسانی را که خودشان می خواستند گفتند. یعنی اینجوری نبود که بانک اطلاعاتی داشته باشند و مشخص شود چه کسانی نیازمندتر بودند."

شفاف سازی کنید

خواهان شفاف سازی بیشتری در توزیع کارت های هدیه است و ادامه می دهد: "هر بار یک عدد اعلام می کنند و می گویند به این تعداد کارت توزیع شده، اگر تعداد محدود است و تنها به عده محدودی می رسد، همان اول بگویند. اگر مرحله ای و در نوبت های جداگانه پرداخت می شود، همان را هم بگویند. بعید می دانم عدالتی درنظر گرفته باشند و به نظر می رسد می خواستند با کمترین انرژی کارت ها را تقسیم کنند. آدمی را می شناسم که به من گفت کسی که مسئول نوشتن اسامی بوده به من زنگ زده و گفته فلانی بیا و رفتم کارت را گرفتم."

می گوید یکسری در پارکینگ مغازه دار هستند، یکسری کارمند هستند و بعضی شغل دوم و سومشان است، اما تعدادی هستند که فقط و فقط درآمدشان از جمعه بازار است، اما اسمشان در لیست دریافت کنندگان لحاظ نشده است؛ "یک پیرزن را می شناسم که سرپرست خانوار است و با چرخ دستی رفت و آمد می کند، به او کارت تعلق نگرفته، به مسئول غرفه دارها می گویم، چرا به فلانی ندادی، می گوید او را نمی شناسم! من خودم هم شغل دوم ندارم و تنها شغلم همان بوده است. اندوخته بانکی هم ندارم، هر سال بیشترین درآمدم قبل از عید به دست می آمد. هرچه پس انداز داشتم وسیله خریدم و محصولاتم را تولید کردم تا قبل از عید بفروشم.

صدقه نمی خواهیم، راهکار بدهید

با پیمانکار هم صحبت کردم و می گوید تعدادی را پیمانکاران معرفی کرده اند و تعدادی را شهرداری گفته و اهدا شده است. اصلا می توانستند جنس های بعضی ها را بخرند و به مهمان های خارجی خود بدهند و یا سایتی برای فروش آنلاین راه اندازی کنند. هیچ کدام از این کارها که نشده، در توزیع کمک های مالی هم دقت نظر نداشتند. ما صدقه نمی خواهیم، فقط می خواهیم چاره ای شود و خودمان به درآمد برسیم!"می گوید: با سخنگوی شورای شهر موارد را مطرح کرده ایم و در حال پیگیری ماجرا هستند. صحبت هایشان را به سخنگوی شورای شهر انتقال می دهم.

علی اعطا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره توزیع ناعادلانه کمک های معیشتی بنیاد بین دستفروشان پارکینگ پروانه می گوید: این کمک های اهدائی بنیاد مستضعفان است و شهرداری به عنوان متولی اجرای این کار در شناسایی و توزیع هدایا همکاری داشته است و عملا دو دستگاه بنیاد و شهرداری به اتفاق این اقدام را انجام دادند و یکی از همکاران در شورای شهر نیز پیگیری ها را انجام می دهند.

او با اشاره به آسیبی که در طی مدت شیوع کرونا به دستفروشان پایتخت از جمله پارکینگ پروانه وارد شده است و ضرورت اقدامات حمایتی از آنها می گوید: این اقدامات باید اشکال مختلفی داشته باشد و خود این مساله که آیا روش توزیع پول کار مناسبی است یا خیر مساله ای است که باید به آن پرداخته شود، اما نفس کمک مالی در این شرایط اقدام خوبی است و انجام دادن آن بهتر از انجام ندادن آن است.

گزارش ها نشان می دهد حجم خطا بالاست

سخنگوی شورای شهر تهران درباره نبود مبنای دقیق در توزیع کارت ها می گوید: بررسی های اولیه ای انجام دادم و اعلام شد که این کار درصدی خطا دارد و قابل چشم پوشی است. اما اخیرا گزارش های دیگری دریافت کردم که براساس آنها به نظر می رسد حجم خطا بالا است.مکاتبه ای شده است و لیستی از افراد به من ارائه شد و جهت بررسی به همکارانم ارسال کردم.

نظارت بر حسن توزیع کارت های هدیه بین دستفروشان

اعطا ادامه می دهد: باید اقدامات نظارتی صورت گیرد و ببینیم در اجرای این اقدام توسط شهرداری با چه میزان خطا انجام شده تا اگر اشکالی است مشخص شود در کجا بوده  و آسیب شناسی شود که اگر قرار به تداوم آن است در دفعات بعد با درصد خطای کمتری انجام شود. باید مشخص شود اگر اشکالاتی در آنجا بوده در چه سطحی  است و علت آن چیست و متناسب با آن تصمیم گیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز