خبرگزاری کار ایران

جزییات ثبت‌نام واحدهای صنفی برای دریافت مجوز در راستای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی/ممنوعیت دریافت وجه نقد در نانوایی‌ها

asdasd
کد خبر : ۸۹۶۹۷۵

معاون سلامت محیط کاری وزارت بهداشت درباره اجرای گام دوم مقابله با کرونا و الزامات سلامت محیط کار در واحدهای صنفی توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست ویدیو کنفرانس محسن فرهادی معاون سلامت محیط کار وزارت بهداشت با موضوع اجرای گام دوم مقابله با کرونا فاصله گذاری اجتماعی ، الزامات سلامت محیط کار در واحد های صنفی برگزار شد. 

فرهادی (معاون سلامت محیط کاری وزارت بهداشت) در این نشست اظهار داشت: از فردا صبح کلیه مالکان و متصدیان واحدهای صنفی و صنعتی نه کسانی که شاغل هستند بلکه به عنوان مثال مسئولین تراشکاری یا یک صنعت باید به سایت سلامت وزارت بهداشت مراجعه کرده و در آنجا ثبت نام کنند. آنها باید در این سامانه اعلام کنند که با رعایت بهداشتی فعالیت واحد صنعتی خود را ادامه می‌دهیم و خودمان را با رعایت نکات بهداشتی منطبق خواهیم کرد.

وی افزود: واحدهای صنفی و سلامتی هم باید سلامت خود و هم مشتریان را تامین و هم به رشد اقتصادی کمک کنند. طرح گام دوم فاصله گذاری اجتماعی زمانی موفق خواهد شد که ذی نفعان با کل مردم مشارکت داشته باشند. در صورت مشارکت می‌توانیم به ریشه کنی کرونا کمک کنیم. 

فرهادی افزود: در این برنامه کلیه برنامه‌های دولتی و خصوصی با هم تعامل خوبی داشتند. هیچ جای دنیا بدون مشارکت نمی‌تواند موفق باشند و نمی‌توان ۲۴ ساعته بر همه امور نظارت کرد مگر اینکه ما خودمان ناظر خودمان باشیم. این طرح خوشبختانه با مشارکت اتاق اصناف ایران و تمام استان‌ها برگزار می‌شود. سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی و سامازن دامپزشکی در این برنامه مشارکت دارند ولی شرط اساسی در گرو واحد های صنفی و صنعتی است .

وی اشاره کرد: کسانی که مشخصات خودرا درسامانه salamat.gov.ir ثبت نام نکنند، نمی‌توانند مراحل اخذ مجوز در این شرایط را کسب کنند.

معاون سلامت محیط کار وزارت بهداشت گفت: مصوبه به ما می‌گوید اگر کسی مشارکت نکرد از ادامه کار آن ممانعت به عمل بیاید اما به طور کل ما امیدواریم که منجر به پلمپ و تعطیلی جایی نشویم. 

وی با تاکید بر تصفیه آب گفت: امکان ورود کرونا در آب و پساب خروجی هست بنابراین ما باید در پروتکل های مان به این مساله توجه کنیم  و در تمام پروتکل‌های ما بحث تصفیه آب و دفع بهداشتی فاضلاب دیده شده است.

فرهادی درباره وضعیت نانوایی‌ها برای دریافت پول از مشریان گفت: تمام اصولی که در رعایت فاصله گذاری اجتماعی بیان شده همه مواردی است که حتی پیش از کرونا نیز ضرورت داشته مانند شستن مرتب دست‌ها. ما در یکی از بندهای مهم فاصله گذاری اجتماعی در باره نانوایی‌ها گفته‌ایم که دریافت هر گونه وجه نقد ممنوع است یعنی باید از دستگاه پوز یا اپ استفاده کنند. گذاشتن یک میز در ورودی نانوایی‌ها ضروری است همچنین کسی که نان را تحویل می‌دهد باید حتما ماسک و دستکش استفاده کند و از الکل و یا آب ژاول 5 درصد استفاده کنند.در نانوایی‌های بربری یا سنگک یک میز را در خیابان گذاشتند که باید این میز هم حذف شود. 

معاون سلامت محیط کار وزارت بهداشت درباره مشاغل اینترنتی گفت: ما یک تعامل با بخش الکترونیک وزارت صمت داشتیم و ضوابط آن را اعلام کردیم و وزارت صنعت نیزبررسی‌های خود را در این زمینه انجام داده است.

وی درباره اینکه آیا زباله گردها هم ناقل هستند گفت: ما در همان ابتدای شیوع  کرونا در کشور نامه مکتوبی را به شهردار تهران و محیط زدیم و گفتیم که از زباله گردها جلوگیری کنند طبیعتا خطر ویروس آنها را تهدید می‌کند و مسئولیت به گردن کسانی که این افراد را مدیریت می‌کنند. زباله گردی باید متوقف شود. زباله‌های ما همه عفونی تلقی می‌شود و ما به آنها مشکوک هستیم به عنوان مثال زباله‌های بیمارستانی پسماند عفونی دارند.

معاون سلامت محیط کار وزارت بهداشت درباره ضدعفونی کردن محل کار گفت: تا زمانی که گندزدایی انجام نشده ویروس را خواهیم داشت بنابراین گند زدایی ضرورت دارد اگر سیستم تهویه خوبی وجود دارد از آب ژاول 5 درصد که بی خطرتر و در دسترس تر است می توان استفاده کرد. 

فرهادی  درباره فعالیت سازمان دامپزشکی در گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی گفت: سازمان دامپزشکی در کنار وزارت بهداشت برای اینکار کمک خواهند کرد. یکی از راهنماهایمان  الزمات سلامت کار در کیلینیک‌ها و مراکز بهداشتی دامپزشکی است و مدیر آنها باید در سامانه ثبت نام کنند زیرا آنها نیز پسماند تولید می‌کنند. 

وی درباره آمار تخلف اصناف یا پلمپ محل کارها گفت: در حال حاضر آمار تخلفات را ندارم و دکتر رییسی و جهانپور این آمار را می‌دهند. ما یک جمله ثابت داریم که باید کلیه مقررات رعایت شود. باید با اهرم هایی که دیروز داشتیم امروز را مدیریت و به قانون‌ها عمل کنیم. یک قانون نظام صنفی داریم که در ماده 17آن نوشته شده فرد صنفی موظف به رعایت نکات بهداشتی است و الزمات ما اکنون همان مواردی است که در سایت نوشته شده مانند خرید مواد گند زدا، ماسک و دستکش.

وی درباره سگ‌هایی که مشکوک به کرونا هستند گفت: اینها مشکوک هستند و تا مورد قطعی پیش نیاید نمی‌توان چیزی درباره آن گفت اما خوشبختانه  مورد انتقال از طرف حیوان داشته‌ایم.

فرهادی درباره برپایی برنامه‌های ماه رمضان گفت: ما تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. اما رهبری تاکید داشتند که مردم در ماه رمضان در خانه‌های خود به دعا و مناجات بپردازند. اما اگر مراکز مذهبی بسته باشند ما یکی از بندهایمان را به این کار اختصاص خواهیم داد در حالی که فاصله گذرای اجتماعی در این گونه مراکز بسیار سخت تر از جاهای دیگر است.

معاون سلامت محیط کار وزارت بهداشت در پایان درباره فعالیت رستوران‌ها و تالارها گفت: ما حتی برای دانشگاه‌ها هم راهنمای فعالیت و مراجعه  گذاشتیم ولی درباره مدارس چون حساس تر هستند فعلا راهنمایی نداریم. اما قرار نیست رستوران‌ها و تالارها راه اندازی شوند و فقط  می‌توانند غذای بیرون بر داشته باشند مگر اینکه شرایط در حالت عادی باشد. غذای بیرون بر از نظر ما با رعایت راهنما مشکلی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز