خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا:

درمان بیماران کرونا از تزریق پلاسمای خون بهبودیافتگان باید به تایید کمیته علمی برسد/پزشکان بدون مرز از ایران اخراج نشدند

asdasd
کد خبر : ۸۹۰۹۱۱

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: مطالعاتی که در رابطه با تزریق پلاسمای خون بهبودیافتگان به بیماران کرونا انجام شده است، همچنان در مرحله آزمایش است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «کیانوش جهانپور» سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: مطالعاتی که در رابطه با تزریق پلاسمای خون بهبودیافتگان به بیماران انجام شده است، همچنان در مرحله آزمایش است. این مورد و موارد مشابه با‌ آن باید به تایید کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا برسند. با تمام احترامی که برای این تحقیقات و هر نوع تحقیقات کوچک و بزرگی در این زمینه قائل هستیم، باید اذعان کنیم که هیچ کدام از این تلاش‌ها به مرحله نهائی نرسیده است، اما هر صفحه تحقیقی حتی اگر به نتیجه نهایی نرسد هم برای ما مهم است. به محض اینکه کمیته علمی اثربخشی این مطالعات را تایید کند، در پروتکل درمانی مقابله با کرونا قرار خواهند گرفت.

وی افزود: بیماری کووید 19 به طور کلی در کشور تحت کنترل است که این به سبب شناسائی زودهنگام تیم‌های درمانی و بهداشتی ما و البته همکاری مردم در طرح غربالگری است. رسیدن به مهار و کنترل بیماری مستلزم ادامه همکاری مردم است. افرادی که در این غربالگری شرکت کرده‌اند دوباره به ثبت اطلاعات اقدام کنند و اگر تاکنون مراجعه نکرده‌اند نیز اقدام کنند.  

جهانپور در ارتباط با هانتا ویروس، گفت: حتی در خود چین هم گزارشی از اپیدمی این بیماری دیده نشده است. این ویروس پیشتر هم وجود داشته و موضوع جدید محسوب نمی‌شود. در حال حاضر یک نگرانی نیست بلکه ابزار مانور ژورنالیست‌ها است. هشدارها در رابطه با این ویروس در حد هشدارهای عادی همیشگی بوده است.

جهانپور در رابطه با اظهارات پمپئو مبنی بر اینکه حکومت ایران با اخراج پزشکان بدون مرز نشان داده است که نگرانی در قبال جان شهروندان خود ندارد، تشریح کرد: انتظار دارید مقامات آمریکا آن هم در این دولت صادقانه صحبت کنند. ما هرگز چنین انتظاری نداشته‌ایم. این کشور در چند ماه گذشته در قبال بیماران ایرانی جنایات حقوق بشری بسیاری مرتکب شده است. اتفاقاتی که با تحریم داروها برای مردم ما رخ داد.

وی افزود: پزشکان بدون مرز از کشور اخراج نشده‌اند. این افراد با ویزا وارد کشور شده‌اند، با کمال سپاسگذاری کمک‌های آن‌ها را نپذیرفتیم. ولی اخراج افرادی که ویزای کشور را دارند حرف ابلهانه‌ و دروغ آمریکائیان است. این تیم شامل یک پزشک و 48 تخت بیمارستانی برای اصفهان بود. ما در اصفهان ده‌ها برابر این امکانات را داریم و هیچ نیازی به این امکانات نداشتیم که قائل به پروتکل‌های نظام درمانی ما نبودند. ما به عنوان میزبان حق داریم نیازهای خود را عنوان کنیم. اگر به اینگونه یاری ها در مراکز محروم احتیاج شد، از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در ارتباط با مشکلاتی که به دلیل انحراف معیار اظهارات بیماران ممکن است در طرح غربالگری ایجاد شود، گفت: هر‌گونه ارزیابی این مشکل را دارد و البته راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل هم وجود دارد. ممکن است افراد به علت نگرانی علائم خود را خفیف گزارش کنند یا به دلیل ترس علائمشان را اغراق‌آمیز شرح دهند. این هنر کادر درمانی ما است که انحراف معیار اظهارات را در این شرایط درک کند و بتواند اظهارات را راستی‌آزمائی کند. خوشبختانه در 90 درصد موارد این تلاش موفقیت‌آمیز است.

جهانپور در رابطه با اتباع خارجی که در ایران دچار کرونا می‌شوند و شرایط و هزینه رسیدگی به آن‌ها تشریح کرد: روند درمان برای تمام بیماران اتباع که از قبل در کشور بوده‌اند، مانند هم‌وطنان ما است. تمام تست‌ها و معاینات اولیه رایگان است. افرادی که بیمه هستند پس از ترخیص باید 10 درصد فرانشیز درمان خود را بپردازند و هیچ مبلغی بابت هتلینگ از آن‌ها اخذ نمی‌شود. افرادی که بیمه ندارند، مانند ایرانیان تست و معاینات رایگان دریافت می‌کنند و هنگام ترخیص باید هتلینگ خود را بپردازند.

وی در ادامه افزود: اما در رابطه با افرادی که تصمیم دارند به کشور وارد شوند، محدودیت داریم. درخواست هیچ یک از اتباع خارجی که تقاضای ویزا از ایران کنند، پذیرفته نمی‌شود. ما ده‌ها درخواست برای اخذ ویزا به دلیل درمان کرونا، از کشورهایی داشتیم که آمارشان را زیر ده نفر اعلام می‌کردند متاسفانه امکان پذیرش آن‌ها در شرایط کنونی کشور وجود ندارد. همچنین هیچ خدمتی به افرادی که بطور قاچاق وارد کشور شوند ارائه نمی‌شود.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، در ارتباط با سناریوهای درمان وزارت بهداشت توضیح داد: برای بیماری کرونا سناریوهای سه‌گانه بنا به روند بیماری در آینده تدوین شده است. این منوط به شرایطی است که ویروس برای ما ایجاد می‌کند. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که بی‌هیچ ملاحظه سیاسی آمار را ارائه می‌دهیم و با یک مدیریت تدریجی و غیر هیجانی مدیریت بحران را پیش برده‌ایم.

وی افزود: اینکه وارد موج دوم اپیدمی شویم، بسیار بر عملکرد و زمان پاندمی ویروس در کشورهای مجاور وابسته است.  از نگرانی‌های امروز چین این است که ورود اتباع کشورهای درگیر یک اپیدمی در شهرهای دیگر این کشور ایجاد کند. اگر شیوع ویروس در کشور ما با کشور‌های همسایه همزمان نباشد این نگرانی برای ما هم وجود دارد. بنابراین باید سناریو وضعیت وخیم و طولانی مدت را هم تبیین می‌کردیم.

جهانپور گفت: موضوع مدیریت اپیدمی کرونا یا هر اپیدمی دیگری، موضوعی چند بعدی است. زوایای سیاسی، اجتماعی و امنیتی آن باید در نظر گرفته شود و بدون کنش‌های احساسی و هیجانی در رابطه با مدیریت و گذار از بیماری تصمیماتی اخذ شود.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درپاسخ به این پرسش که آیا تدابیری برای زمانی که ویروس بومی خواهد شد لازم است؟ بیان کرد: ما با یک ویروس جدید روبرو هستیم. دانش پزشکی در سطح جهان در ارتباط با این ویروس بسیار اندک است. ما نمی‌دانیم این ویروس مانند سارس تضعیف می‌شود، یا مانند مرس با تغییرات اقلیمی از بین می‌رود، یا آنکه مانند آنفولانزا جزوی از حیات بشری می‌شود. اینکه می‌بینیم نظرات مقامات کشور در برهه‌های کوتاه تغییر می‌کند به دلیل آن است که مطالعه این ویروس اطلاعات جدیدی را به ما می‌رساند که گاها متناقض هستند.

وی در پایان گفت: باید صبر کنیم تا مطالعات بیشتری انجام شود. همچنین این مطالعات مبتنی بر رفتار ویروس خواهد بود که آن هنوز رفتار کامل خود را به ما نشان نداده است. برای مطالعات بیشتر نیاز به زمان حداقل، چند هفته تا چند ماه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز