خبرگزاری کار ایران

پیام تبریک معاون درمان وزارت بهداشت به مناسبت روز ملی مددکاری اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۸۸۲۸۴۴

جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در پیامی روز ملی مددکاری اجتماعی را که مصادف با ولادت حضرت علی (ع) است را تبریک گفت.

به گزارش ایلنا، بنا بر اعلام وبدا، متن  این پیام به شرح زیر است:


امروزه در سراسر دنیا سلامت به‌عنوان کانون تمام برنامه‌های توسعه از جمله شاخصهای توسعه انسانی موردتوجه قرار می گیرد. مفهوم سلامت تنها مباحث درمانی را در بر نمی گیرد، بلکه تمام عرصه های اجتماعی، روانی و معنوی را در می نوردد و در تمام ابعاد زندگی انسان مصداق و معنا پیدا می کند. نگاه همه جانبه به موضوع سلامت یک ضرورت انکارناپذیر و دارای اولویت است. در سال‌های اخیر پارادایم های سلامت از تاکید بر بیماری به سمت ارتقاء سلامت روانی اجتماعی، بهزیستی و آسایش تغییرکرده است.

سال‌هاست که سیاستگذاران حوزه بهداشت و درمان درکشورهای توسعه یافته ضمن اشراف به تاثیر و تاثر عناصر اجتماعی و جسمی سلامت بر روی یکدیگر، به این مهم پی برده اند که مددکاران اجتماعی بهترین گزینه برای ایجاد ارتباط بین ارکان  سیستم بهداشت و درمان و سایر نهادهای رفاهی اجتماعی در سطوح مختلف جامعه هستند. در سنوات اخیر نیز با تنظیم و اجرای پروتکل‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف مددکاری اجتماعی در بیمارستانها گام موثری در نهادینه سازی جایگاه این حرفه برداشته شده است. مددکاران اجتماعی در مراکز درمانی خدمات تخصصی خود را به بیماران و خانواده آنان از زمان بستری تا بازگشت دوباره به محیط کار و اجتماع  ارائه نموده و با  مدیریت مورد ، فراهم نمودن بسترهای ترخیص ایمن بیماران و نیز با پیگیری های پس از ترخیص نقش مهمی در پیشگیری از بستری مجدد و افزایش تداوم سلامت را ایفا می کنند.
به‌طور ویژه مداخلات مددکاران اجتماعی بیمارستانی، مبتنی بر رویکرد زیستی- روانی- اجتماعی می باشد. مطابق این رویکرد مددکار اجتماعی کلیت فرد را در محیطش در نظر می‌گیرد و نیازهای بیمار را از منظر چند بعدی بررسی و ارزیابی می کند لذا با بهره گیری از این رویکرد نقش مددکاران اجتماعی فراتر از حمایت اقتصادی می باشد. آنها ضمن تقویت مسئولیت اجتماعی، حمایتهای روانی اجتماعی را در اولویت مداخلات تخصصی قرار می دهند که از جمله خدمات اثربخش مددکاران اجتماعی می توان به کاهش استرس و تقویت آرامش بیماران و خانواده آنان، پیشگیری از بستری مجدد بیماران، کاهش هزینه های تحمیلی به نظام سلامت، افزایش نرخ رضایتمندی خدمت گیرندگان و افزایش توانمندیها و استقلال نسبی بیماران اشاره کرد. در شرایط فعلی مددکاران اجتماعی برای مقابله با ویروس کرونا در مراکز درمانی از طریق پشیتیبانی از کادر درمان و خانواده های بیماران مشکوک و مبتلا به این بیماری خدمات روانی و اجتماعی موثری به منظور آرام سازی جو روانی و ارتقا سطح آگاهی مراجعین ارائه نمودند.
 
در این راستا ضمن تبریک به مناسبت خجسته سالروز میلاد مولای متقیان حضرت علی (ع)، که در کشور ما روز مددکاری اجتماعی نام گرفته است به اطلاع عزیزان می رسانم وزارت بهداشت براین باور است که با توسعه و تقویت حرفه ی مددکاری اجتماعی به عنوان متولیان امر سلامت اجتماعی، می توان بار هزینه‎ای نظام سلامت و مشکلات اجتماعی کشور را کاهش  داد. از این رو ضرورت دارد روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، معاونین درمان و روسای بیمارستانها، ضمن بهره مندی مؤثر از خدمات مددکاری اجتماعی در مراکز درمانی، بسترهای توسعه‌ی همه جانبه این حرفه را  تسهیل نمایند.
در پایان برای یکایک مددکاران اجتماعی پرتلاش در حوزه بهداشت و درمان از خداوند متعال توفیق و سربلندی خواستارم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز