خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اختصاص ۲ گرمخانه برای قرنطینه مبتلایان احتمالی/تست ۲۶ مورد مشکوک منفی شد/ غربالگری کودکان کار در گودهای زباله‌گردی و کوره‌های آجرپزی

asdasd
کد خبر : ۸۸۲۲۴۲

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به افزایش جمعیت در گرمخانه‌ها پس از شیوع کرونا از اختصاص دو مرکز برای قرنطینه مبتلایان احتمالی به کرونا خبر داد.

«سید مالک حسینی» سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت گرمخانه‌های پایتخت پس از شیوع کرونا گفت: خوشبختانه شرایط بسیارخوبی در گرمخانه‌ها به نسبت سایر مراکز مراقبتی وجود دارد. پذیرش معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ متوقف شده است و بسیاری از ندامتگاه‌ها و زندان‌ها مرخصی داده‌اند تا افراد در مراکز جمعی نگهداری نشوند و عامل انتقال ویروس کرونا نباشند، اما وضعیت در گرمخانه‌ها متفاوت است، چرا که در این مراکز افرادی را نگهداری می‌کنیم که هیچ سرپناهی ندارند. به همین دلیل گرمخانه‌ها تعطیل نشدند و تلاش کردیم با تشدید مراقبت‌ها و خدمات‌دهی شرایط مناسبی را برای افراد بی‌سرپناه فراهم کنیم.

او با بیان اینکه این روزها شاهد افزایش جمعیت در گرمخانه‌ها هستیم، ادامه داد: چرا که برخی از معتادان متجاهر به گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند و هیچ ممانعتی نیز برای آنها وجود ندارد، اما به بهداشت و سلامتی آنها توجه ویژه‌ای می‌شود.

حسینی تصریح کرد: اکنون تمامی مراکز مجهز به تب سنج هستند و در همه مراکز با جمعیت بالاتر از ۸۰ نفر اتاق ایزوله در نظر گرفته شده است و اگر کسی به علائم اولیه کرونا مشکوک باشد در این اتاق‌ها نگهداری می‌شود.

او درباره مبتلایان احتمالی به کرونا در گرمخانه ها اظهار داشت: تا امروز بیش از ۲۶ مورد مشکوک در گرمخانه‌ها به مراکز اورژانس منتقل شدند، اما هیچ مورد مثبتی از ابتلا به کرونا گزارش نشد.

حسینی همچنین با اشاره به اقداماتی که برای مددکاران حاضر در گرمخانه‌ها انجام شده است، گفت: از مددکاران که در خط مقدم گرمخانه‌ها هستند نیز آزمایش پیش نشانگر کرونا گرفته می‌شود و تاکنون موردی از ابتلا به کرونا در بین مددکاران ثبت نشده است. در این مدت سعی کردیم ملزومات پزشکی را برای مددکاران تامین کنیم و اکنون از گان‌های معمولی در مراکز استفاده می‌شود، اما در تلاش هستیم گان و لباس باکیفیت برای آنها فراهم کنیم.

او با تاکید بر اینکه در گرمخانه‌های پایتخت جای نگرانی وجود ندارد با اشاره به تغییر برنامه غذایی افراد حاضر در گرمخانه‌ها گفت: تلاش کردیم غذای مقوی‌تری برای تقویت سیستم ایمنی آنها فراهم شود.

حسینی همچنین از آماده شدن دو گرمخانه بانوان و آقایان برای قرنطینه احتمالی افراد مبتلا به کرونا خبر داد و گفت: دو گرمخانه پایتخت به طور ویژه برای قرنطینه احتمالی در نظر گرفته شده و افراد حاضر در این گرمخانه‌ها را در سایر مراکز مستقر کرده‌ایم.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع کرونا محدودیت رفت و آمد برای افراد حاضر در گرمخانه‌ها در نظر گرفته شده یا خیر؟ گفت: به محض ورود افراد به گرمخانه‌ها معاینه اولیه روی آنها انجام می‌شود. اکنون یکی از مشکلات ما  در گرمخانه‌ها حضور افراد دارای اعتیاد است، چرا که این افراد برای مصرف مواد به بیرون مراجعه می‌کنند و به همین منظور از فرمانداری تهران درخواست کردیم تا اجازه ارائه خدمات مصرف کنترل شده با نظارت نیروی انتظامی و ستاد مبارزه بامواد مخدر را در طی مدتی که با شیوع کرونا مواجه هستیم به ما بدهند، آنها خودشان نیز این دغدغه را دارند، اما هنوز به ما اطلاع نداده‌اند.

او تاکید کرد: به هیچ وجه منع پذیرش نداریم، اما در حال بررسی میزان تردد هستیم تا آن را برطرف کنیم.

حسینی درباره آموزش‌های خودمراقبتی به افراد حاضر در گرمخانه‌ها با اشاره به برخورداری از سطح اندک امکانات و آموزش در این قشر جامعه گفت: در گرمخانه‌ها هر شب موضوعات آموزشی برای افراد به طور مستمر بیان می‌شود و براساس رفتارهایی که از مراکز منعکس می‌شود تاثیر آموزش‌ها در گرمخانه‌ها مثبت بوده و نمایان است.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران همچنین درباره وضعیت کودکان کار با توجه به دستور دادستانی مبنی بر ممنوع شدن فعالیت آنها در سطح شهر گفت: کودکان کار را در این شرایط باید به سه دسته تقسیم کرد که شامل کودکان کار، کودکان کار خیابانی و کودکان کار خیابانی زباله‌گرد است. اکنون دغدغه مردم فقط کودکان کار زباله گرد است، اما کودکانی را داریم که در کارهای سیاه مشغول و در گودهای زباله‌گردی در حال کار هستند و بیشترین آسیب متوجه آنها است، اما هیچ‌وقت هم دیده نمی شوند. با سازمان‌های مردم نهاد در این باره ورود کردیم و به دنبال این هستیم که چرخه حضور کودکان کار نه تنها در محیط دید ما بلکه در جایی که جلوی چشم ما نیست، هم حذف شود.

او با اشاره به اینکه جمعیت این کودکان سیال است و به صورت جمعی زندگی می‌کنند به خطری که آنها در این روزها با آن مواجه هستند، اشاره کرد و گفت: این کودکان در محیط‌هایی با جمعیت‌های بین ۱۰ تا ۱۰۰ نفری زندگی می‌کنند و به محض احساس خطر محل زندگی آنها تغییر داده می‌شود در نتیجه باید برای رفع مشکلات آنها دقت و زمان بیشتری صرف شود.

حسینی ادامه داد: همچنین توافقی با تشکل‌های غیردولتی داشتیم که در بحث آموزش و توزیع تجهیزات بهداشتی در محل‌هایی که تشکل‌های مردم نهاد امکان حضور دارند با ما همکاری کنند. همچنین از هفته آینده با مشارکت سمن‌ها در مراکز پرخطر از جمله گودهای زباله گردی و حتی گودهایی که در بیرون از تهران قرار دارند و کوره‌های آجرپزی حضور پیدا می‌کنیم و با کمک پزشکان داوطلب نسبت به غربالگری و معاینه این کودکان اقدام می‌کنیم.

 او با تاکید بر پرهیز از برخوردهای احساسی با کودکان کار در خصوص توزیع دستکش و ماسک بین آنها گفت: تجربه ثابت کرده است که دستکش و ماسک ممکن است به فروش برسد، از طرفی آنها در گودهایی کار می‌کنند که بعضا حتی در آنها سرویس بهداشتی هم وجود ندارد و درخواست داریم که مردم در این حوزه‌ها به طور جدی‌تر ورود کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز