خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بهزیستی کشور:

هیچ مشکلی بابت بیمه مددجویان وجود ندارد/ افزایش یارانه مراکز شبه خانواده

asdasd
کد خبر : ۸۶۹۹۵۹

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: هیچ مشکلی برای بیمه مددجویان وجود ندارد، چرا که سی درصد ظرفیت ما خالی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وحید قبادی دانا، رییس سازمان بهزیستی کشور در مراسم تجلیل از پیشکسوتان و منتخبان حوزه شبه خانواده گفت: مراکز شبه خانواده یکی از مولودهای انقلاب اسلامی است در گذشته سرپرستی فرزندان غیرموثر در اختیار نوانخانه‌ها بوده است.

وی ادامه داد: دوستی تعریف می‌کرد در یکی از این مکانها که حدود هزار کودک نگهداری می شد کودکان با مفهوم مالکیت بیگانه بودند و ما تلاش کردیم در ابتدا مفهوم مالکیت را به این کودکان بیاموزیم. امروز می بینیم که در مرکز شبه خانواده امروز کودکان با مفهوم مالکیت آشنا هستند و در وجود آنها نهادینه شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به یکی از مراکز شبه خانواده در استان سیستان و بلوچستان گفت: وقتی از این بچه ها اسمشان را می پرسیدیم همه بچه ها اسم خود را می دانستند و شغلی را برای خودشان در آینده متصور بودند و به این معنی است که این کودکان به آینده امیدوار بودند و از اعتماد به نفس قابل قبولی برخوردار بودند و توانایی این را داشتند که در جمع صحبت کرده و شعر بخوانند و موضوعات خود را مطرح کنند.

قبادی دانا تصریح کرد: تقریبا مجموعه شبه خانواده جای آسایشگاه و پرورشگاه ها را گرفته‌اند و وجود ۶۶۰ مرکز موید این صحبت است. مطلوب ما در مراکز شبه خانواده این است که ۷ نفر باشند در حال حاضر نیز میانگین حضور در مراکز شبه خانواده ۱۳.۵ نفر است اما این موضوع که مددکار در مدت زمان کوتاهی تغییر کند مطلوب نیست بلکه بچه ها و مددکار باید مانند خانواده در کنار هم باشند مدرسه بروند تا وقتی در آینده از این مرکز شبه خانواده جدا شدند یک تعلق خاطر نسبت به این مرکز داشته باشند.  

وی ادامه داد: هدف‌گذاری ما این است که هر فرزندی در درون خانواده مراحل رشد و نمو خود را طی می‌کند کودکانی که والدین موثر ندارند باید تلاش کنیم تا این کودکان به خانواده واگذار شوند تعداد فرزندان در مراکز شبه خانواده در طی بیست سال گذشته تقریبا ثابت و حدود ده هزار نفر است و این نشان از این است که موضوع فرزندخواندگی در این مراکز خوب توجه شده است.

وی با اشاره به سامانه ملی فرزندخواندگی گفت: مطلوب ما این است که هیچ کودکی در مرکز شبه خانواده نباشد و امیدوارم با راه اندازی این سیستم فرایند فرزندخواندگی تسهیل شوند موضوع بعدی خانواده های جایگزین هستند مطلوب ما این است که کودکان چنانچه اقوامی دارند در کنار خانواده باشند و ما تلاش می کنیم خانواده جایگزین پشت نوبت نداشته باشیم و تلاش می‌کنیم هر فرزندی که خانواده جایگزین دارد یارانه امداد به آنها پرداخت شود.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که باید برای مراکز شبه خانواده مهیا کنیم مسائل مالی است البته همه ‌مسائل این نیست بلکه مهارت آموزی نیز نقش مهمی در آینده آنها ایفا خواهد کرد و ضمن ارتقای دانش فرزندان به ارتقای مهارت آنها فکر کنیم که بخشی از آن مربوط به اشتغال آنها است که در حال حاضر همکاری خوبی بین مراکز شبه خانواده و مراکز فنی و حرفه ای وجود دارد و چنانچه نیاز باشد می توانیم در این موضوع هماهنگی بیشتری نیز در استانها ایجاد کنیم. امروز مهارت زندگی یک دانش است و بسیاری از این مهارت‌ها تربیتی است ما فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی داریم و سوال این است چقدر از آن بهره می بریم و چقدر از این آموزه ها در تربیت فرزندان در مراکز شبه خانواده استفاده می کنیم ؟استفاده از این موارد می تواند به توانمند شدن بچه ها کمک کنند البته بسیاری از این اقدامات در حال انجام است.

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: اما بحث مستقل شدن یکی از مواردی است که با آن روبرو هستیم در گذشته سن ۲۹ سال پایان جوانی بود اما در حال حاضر تا ۳۵ سالگی سن جوانی است تعیین سن جوانی براین اساس است که فرد تا چه زمانی می تواند اشتغال داشته و دارای استقلال شود اینکه ما یک مرز تعیین کنیم که بچه ها در مراکز به سن ۱۸ سال رسیده‌اند و باید از مرکز بروند و مستقل شوند درست نیست البته می دانم اینگونه نیست باید بتوانیم حمایتهایمان را تا ۲۵ سالگی برای این بچه ها فراهم کنیم و باید اقداماتی را انجام دهیم تا آنها آرام آرام به سمت استقلال بروند.

قبادی دانا تصریح کرد: موضوع آینده شغلی و زندگی اجتماعی برای ما بسیار مهم است. همچنین درخصوص بحث ازدواج نیز تهیه جهیزیه برای ما مهمترین اولویت است و نباید پشت نوبتی داشته باشیم. همچنین در خصوص بیمه اینگونه است که هیچ مشکلی برای بیمه مددجویان وجود ندارد و سی درصد ظرفیت ما خالی است و آمادگی به طور کامل برای بیمه همه مددجویان وجود دارد.

وی درباره یارانه مراکز شبه خانواده گفت: مبلغ یارانه مراکز به ازای هر نفر از ۴۲۰ هزار تومان به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافت یعنی ۵۵ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین برای مرکز شبه خانواده که از کودکان دارای معلولیت نگهداری می کنند مبلغ یارانه آنها از ۵۷۰ هزار تومان به ۹۲۴ هزار تومان یعنی ۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است همچنین مبلغ یارانه مراکز شبه خانواده که از کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال نگهداری می کنند از ۴۲۰ هزار تومان به ۷۵۰ هزار تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: همچنین مبلغ ۳۷۰ هزار تومان امداد که به خانواده‌های جایگزین پرداخت می شد با توجه به اینکه سیاست ما توسعه خانواده های جایگزین است به مبلغ ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافت.

او افزود: باتوجه به اینکه سالانه ۷۵۰ نفر از این کودکان به سن ۱۸ سال رسیده و به عبارتی به سن اشتغال می رسند قطعا ایجاد اشتغال برای آنها کار سختی نیست.

وی درباره مرکز مثبت زندگی گفت: این مراکز که در محلات شکل می گیرد مرکز خدمات بهزیستی است و هدفش ایجاد زیست بهتر برای آحاد جامعه است. در صورت شکل گیری مرکز مثبت زندگی مددکاران در محلات به خانواده های که تاکنون نتوانسته اند به بهزیستی مراجعه کند رسیدگی می کنند و تشکیل پرونده از فرد به تشکیل پرونده خانوار تغییر شکل می باید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز