خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

ضرورت حفظ منابع انسانی کارآمد در کشور/ افزایش رتبه علمی ایران با وجود محدودیت‌های تحمیل شده

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۴۱۹

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم بر ضرورت حفظ منابع انسانی کارآمد در کشور تاکید کرد.

«محمدنقی نظرپور» معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تلاش دستگاه‌ها به ویژه وزارت علوم برای حفظ منابع انسانی کارآمد در کشور گفت: رفت و آمد نخبگان در ادوار گذشته نیز وجود داشته است. خیلی از افراد به کشورهای مختلف سفر می‌کنند و سفرشان صرفا این نیست که دانش خود را در اختیار دیگران بگذارند؛ ضمن این که در سفرهای اینچنینی از دانش روز دیگران هم استفاده می‌کنند و در داخل کشور آن را ارائه می‌‌دهند؛ بنابراین روندی طبیعی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای دانشجویان دکتری فرصت‌های مطالعاتی قرار می‌دهیم که شش یا نه ماهه و یا حداکثر یک ساله بروند و از دانش روز و امکانات و ظرفیت‌هایی که در سایر کشورها وجود دارد استفاده کنند و آن را به داخل کشور بیاورند تا مورد استفاده جامعه قرار بگیرد.

او در ادامه با اشاره به آمار ورودی و خروجی نخبگان گفت: این که بگوییم خروجی و ورودی چقدر است، آمار دقیقی ندارم، اما به هر حال استفاده از ظرفیت‌های علمی جهان اتفاق خوبی است.همچنین اعضای هیئت علمی که سفر می‌کنند، باید بتوانند از ظرفیت علمی کشورهای دیگر استفاده کرده و تجربه آنها را به داخل انتقال دهند و ما هم از آن ظرفیت‌های موجود حداکثر استفاده را ببریم. 

نظرپور گفت: همیشه احتمال دارد مسائلی در کشورها پیش بیاید و رفت و آمدها را کم و زیاد کند، اما به صورت مقطعی است و نمی‌‌تواند چندان تاثیرگذار باشد، چون اگر قصد داریم دانش و علم را در کشور گسترش دهیم، باید درصدد گسترش روابط باشیم. نمی‌توانیم یک چهار دیواری خیلی مشخص داشته باشیم و خواهان استفاده از  ظرفیت‌‌های بیرونی هم نباشیم، دانش مرز خاصی ندارد. باید تلاش کنیم با ورود دانشجویان و محققان خارجی به داخل کشور و رایزنی و ارتباط اعضای هیئت علمی از داخل به خارج این ظرفیت علمی را گسترش دهیم. 

معاون وزیر علوم گفت: اگر افرادی در یک مقطع زمانی برایشان فرصتی ایجاد می‌شود تا از کشور بروند و از ظرفیت‌های بیرون استفاده کنند، مطمئنا با دلبستگی که به کشور دارند، مجددا بر می‌گردند. 

وی درباره تلاش برای ایجاد انگیزه در نیروهای انسانی نخبه و حفظ آنها در کشور گفت: همه انگیزه‌ها منابع مالی نیست که بگوییم صرفا با منابع مالی ایجاد انگیزه می‌کنیم. عضو هیئت علمی امکانات دیگری می‌خواهد تا بتواند آزمایش، تحقیق و پژوهش انجام دهد، بنابراین باید همه اینها را در کنار هم قرار داد. کشوری که دیگران ظالمانه مشکلاتی را بر آن تحمیل می‌کنند، ممکن است چنین برون رفتی داشته باشد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اظهار داشت: ما چندین سال است که مشکلاتی داریم و برای حل آنها تلاش می‌کنیم تا ظرفیت‌های خودمان را ارتقاء دهیم. با توجه به همه محدودیت‌هایی که برای کشور ما ایجاد کردند در حال حاضر به لحاظ رتبه علمی در رده شانزدهم هستیم و این رتبه کمی نیست. این که رتبه علمی ما در حال بالا رفتن است، بدین معنا نیست که دیگر کشورها ایستاده‌اند تا ما ارتقاء یابیم، آنها هم تلاش می‌کنند. ما باید تلاش بیشتری کنیم تا بتوانیم جایگاهمان را حفظ کنیم و ارتقاء بخشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز