خبرگزاری کار ایران

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر:

حداقل زمان نگهداری معتادان متجاهر باید ۲ سال باشد

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۲۸۰

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: حداقل زمان نگهداری و درمان معتادان متجاهر ۲ سال باید باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست سراسری روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر صبح امروز با حضور اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.

مومنی در این نشست بیان کرد: گزارشی که سردار اشتری، سردار زاهدایان، سردار رضایی دادند، حاکی از جهاد بسیار بزرگی است‌. مقام معظم رهبری عرضه مبارزه موادمخدر را به یک جهاد بزرگ تعبیر کرده‌اند زیرا مواد مخدر دشمن بشریت است. مواد مخدر در راس آسیب‌های اجتماعی قرار دارد، ضمن این که این آسیب منشا دیگر آسیب‌ها مانند سرقت، طلاق، قتل و...است. پس تعبیری که رهبری فرموند به این دلیل است.

او افزود: ما اولویت‌هایی را  در ستاد مبارزه بامواد مخدر در نظر گرفتیم که همه دستگا‌ه‌ها می‌توانند آن را اجرا کنند. یکی از اولویت‌های که به صورت کوتاه مدت بوده ساماندهی معتادین متجاهر است که با تلاش جمعی به یک مرحله قابل توجه رسیدیم. در کلان شهر‌ها به ویژه در تهران این مساله کاملا مشهود است. در غرب تهران، مرکز و مناطق مرکزی در تصرف فروشندگان و مصرف کنندگان مواد و معتادین متجاهر بود و اگر کسی می‌خواست از این مناطق عبور کند باید از لا به لای این افرا بگذرد. حالا با جمع آوری هایی که انجام شد امید به آن منطقه برگشت و کسب و کار رونق گرفت.

مومنی گفت: روزهای اول تصور بر این بود که این اتفاقات مقطعی است ولی بسیاری از مناطق که در تصرف مصرف کنندگان و فرشندگان مواد مخدر  بود پاکسازی شد و امید در آنجا جاری شد و انشالله همین وضعیت تثبیت خواهد شد. این کار جزو اولویت‌های ماست که در آینده هم ادامه یابد. پایتخت ما چند دهه درگیر این مساله بود که اکنون ساماندهی شده است.اقدامات دیگری که در یک سال گذشته انجام شد، مبارزه جهادگونه با همه ابعاد مواد مخدر در زمینه توزیع و ترانزیت بود. بالاترین کشفیات مواد مخدر مربوط به سال جاری است و ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در این سال‌ها ضربه به باندهای  بزرگ، مصادره، توقیف و شناسایی اموال آنها  بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته، کشفیات سلاح بیش از ۲۰ درصد افزاش داشته که ۷۵ درصد در شرق کشور و ۲۵ درصد در اقصی نقاط کشور بوده است‌.  ۷۰ درصد این عملیات‌ها توسط اقدمات اطلاعاتی انجام شده است‌، در مجموع ۵۱ درصد از عملیات‌ها و درگیری ها نسبت به سال گدشته افزایش یافته است.

وی اشاره کرد: اینها نشان می‌دهد ما می‌توانیم اقدامات را گسترش دهیم و ساماندهی بهتری داشته باشیم. افزایش تولیدات مواد مخدر در افغانستان هر سال روند افزایشی دارد اگر در گذشته تردیدی بود حالا دیگر تردیدی نیست که آمریکا از این مساله حمایت می‌کند طوری که تولید مواد مخدر در افغانستان از ۲۰۰ تن  به دو هزار تن رسید. آنها با غیر انسانی‌ترین روش‌ها تلاش می‌کنند حضورشان را در منطقه تثبیت کنند که یکی از این روش ها تولید و گسترش مواد مخدر است تا به هدفشان جهت ناامن کردن منطقه برسند این مساله مطمئنا دامن خودشان را هم خواهد گرفت زیرا این مواد سنتی در حال تبدیل شدن به مواد صنعتی است.جمهوری اسلامی ایران در این زمینه قطعا محکم ایستاده و مقاومت می‌کند.

مومنی افزود: در حوزه درمان، کاهش آسیب و پیشگیری اقدامات خوبی صورت گرفته است‌. طرح یاریگران زندگی تصویب و شروع شده است. انتظار ما این است که مواد مخدری در دسترس نباشد و کسی از آن استفاده نکند این حق همه مردم است ما همه تلاشمان را می‌کنیم اما باید کاهش تقاضا هم داشته باشیم که در این زمینه مردم باید کمک کنند. در زمینه اقدامات پیشگیرانه باید تلاش بیشتری شود و همه نهادهاد فرهنگی و مردم باید تلاش کنند  تا صیانت و بازدارندگی صورت بگیرد. کاهش تقاضا و عرضه در کنار هم جواب خواهد داد.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در پرسش‌هایی که انجام شده است، بیش از ۳۰ درصد جوانان و نوجوانان که مبتلا به اعتیاد شده‌اند گفتند ما فکر نمی‌کردیم با چند بار مصرف معتاد شویم. بیش از ۳۲ درصد گفته‌اند ما می‌نمی‌دانستیم ولی در مقابل اصرار همسالانمان شروع به مصرف کردیم و نمی‌توانستیم نه بگوییم. ما باید در این زمینه بیشتر کار کنیم و اعتماد به نفس و قدرت نه گفتن افراد را بالا ببریم. باید تلاش کنیم معتاد جدیدی به چرخه اعتیاد اضافه نشود.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر توضیح داد: نقطه قوت این است که این اجماع داخلی ایجاد شده و همه ارکان حاکمیت و هر سه قوه این اراده را دارند که باید مبارزه همه جانبه صورت بگیرد اما ما یک چالشی هم در این زمینه داریم که اگر رفع نشود دیگر موضوعات را تحت شعاع قرار می‌دهد و آن چالش "همراه نبودن تمام قوانین و روز آمد نبود قانون" است، همه تلاش‌ها انجام می‌شود که  قوانین اصلاح شود.

وی افزود: قانون باید برای مجرمان بازدارنده باشد ما در سه بخش نیاز ضروری داریم که قانون اصلاح شود، یکی از این موارد در حوزه ضربه به بنیان‌های بازدارنده است، مجازات باید به گونه‌ای باشد که فرد دوباره مرتکب آن جرم نشود. دوم ضربه به بنیان‌های اقتصادی است و اصل این است که همه اموال آن فرد باید مصادره شود. در مرحله سوم نیاز به اصلاح قانون در زمینه برخورد با معتاد متجاهر است. حداقل زمان برای نگهداری و درمان از معتادان متجاهر دو سال باید باشد. روش نگهداری یک تا سه ماه معتادان متجاهر جزو هدر رفت منابع نیست، زیرا بارها یک کار را تا نیمه پیش می‌بریم و بعد رها می‌کنیم.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان اظهار داشت: توزیع کننده‌ها و فروشندگان باید به صورت یکپارچه با هم ساماندهی و جمع بندی شوند، در این مواردی که عرض شد باید قانون اصلاح شود البته پیش نویس‌های این امر صورت گرفته است. ما همچنین تلاش داریم که تمرکزمان بر روی اطراف مدارس باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز