خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس راهور ناجا:

هر نیم ساعت یک نفر در کشور بر اثر تصادف فوت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۶۰۸

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه هر نیم ساعت یک نفر بر اثر تصادفات در کشور فوت می‌کند، بیان کرد: متاسفانه روزانه در کشور ۴۵ الی ۶۰ نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست می دهند.

به گزارش ایلنا، سردار سیدکمال هادیانفر در سمینار حوادث ترافیکی در شیراز با بیان اینکه در طول سال خسارت مالی ناشی از هر فوتی در تصادفات رانندگی، ۵.۲ میلیارد تومان است، گفت: اگر هزینه‌هایی که از بدو تولد صرف رشد و آموزش یک فرد می‌شود را بررسی کنیم می‌توانیم بگوییم سالانه ۳۴ میلیارد دلار ناشی از تصادفات به کشور متحمل می‌شود.

سردار هادیانفر افزود: در ۹ماهه اول سال ۹۸، حدود ۳۶درصد تصادفات فوتی ناشی از تخلف نداشتن توجه به جلو بوده که یکی از مصادیق مهم آن، استفاده از تلفن همراه است که میزان بروز خطر تصادف را تا ۴ برابر افزایش می دهد.

ایشان با بیان اینکه مدیریت، قوانین و مقررات، راه و جاده، انسان و وسایل نقلیه، مولفه‌های اصلی در ایمنی ترافیک و تسهیل در عبور و مرور هستند، گفت: ایمن سازی محل تصادف، درخواست کمک از نیروهای امدادی، سازماندهی افراد و تجهیزات در راستای کنترل و روان سازی ترافیک و ساماندهی موارد درگیر در تصادف به عهده پلیس می باشد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه در ۹ ماهه اول سال جاری حدود ۱۳ هزار و ۷۱۱ نفر از شهروندان بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده‌اند، خاطر نشان کرد: متاسفانه آمار نشان می دهد که ۱.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

سردار هادیانفر افزود: بار سوانح ترافیکی کاهش نمی یابد مگر اینکه عوامل خطرساز را به درستی بشناسیم و به جامعه معرفی کنیم و با برنامه، جلب مشارکت عمومی، عزم ملی و آموزش همگانی از عوامل خطرساز اجتناب کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۵۱درصد از افرادی که دچار تصادفات می شوند در صحنه جان خود را از دست می دهند، عنوان داشت: حدود ۶درصد در حین انتقال و ۴۳ درصد در بیمارستان نیز فوت می کنند.

رئیس پلیس راهور کشور اظهار داشت: نقش خانواده در نهادینه کردن فرهنگ ترافیک از همان اوایل کودکی از طریق کارکردهای آموزشی و فرهنگ سازی بسیار موثر است.

۱۲ درصد از جان باختگان حوادث جاده‌ای، کودکان هستند

سردار هادیانفر در شورای هماهنگی ترافیک و راهبردی تصادفات استان فارس نیز با بیان اینکه ۱۲ درصد از تصادفات در کشور مربوط به راه های روستایی است، گفت: این مسیرها به دلیل تردد موتورسیکلت، تراکتور و دیگر وسایل نقلیه کشاورزی، زمینه بروز خطر تصادف در آنها به شدت بالاست.

وی افزود: ۸۲درصد از تصادفات در کشور تحت تاثیر سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، نداشتن توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی است.

وی ، ۱۵درصد از تصادفات کشور به دلیل سرعت غیر مجاز است، گفت: متاسفانه در استان فارس این میانگین به ۱۶ درصد رسیده است.

سردار هادیانفر با اشاره به اینکه طول جاده‌های کشور ۲۱۷هزار کیلومتر است، گفت: ۳۰درصد از تصادفاتی که رخ می دهد مربوط به نقاط حادثه خیز است.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه کاهش تلفات و جان باختگان حوادث رانندگی یک اصل مهم و هدف اصلی پلیس است، گفت: طرح نامحسوس با وسایل کنترلی نظیر پهباد و نظایر آن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، استفاده از گشت‌های نامحسوس  به منظور برخورد با تخلفات از جمله سرعت و سبقت غیر مجاز و علی الخصوص صحبت کردن با تلفن همراه می‌باشد.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه بستن کمربند ایمنی در جاده‌های برون شهری برای همه سرنشینان الزامی است، عنوان کرد: ۱۲ درصد از جان باختگان حوادث جاده‌ای، کودکان هستند که هیچ نقشی در تصادف نداشته‌اند.

رییس پلیس راهور ناجا در ادامه این سفر که هفته گذشته صورت گرفت، در جلسه قرارگاه کاهش تصادفات فرماندهی انتظامی استان فارس نیز با اشاره به اینکه هیچ دستگاهی در کشور به اندازه نیروی انتظامی با مردم ارتباط ندارد، اظهار داشت: امروز حدود ۸۵ میلیون شهروند داریم که یا راننده، یا سرنشین و یا عابر پیاده هستند، بنابراین به نحوی با پلیس راهنمایی و رانندگی ارتباط دارند.

وی با بیان اینکه امروز نیروی انتظامی با گذشته بسیار متفاوت شده است، افزود: تنها با نگاه سلبی نمی توان کارها را پیش برد، بلکه باید با مهربانی، درایت و مدیریت قوی اقدامات لازم را انجام داد.

رییس پلیس راهور ناجا چهار وظیفه اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی را مدیریت ترافیک، تأثیر در ترددها، ایمنی در تردد و خدمات راهور عنوان کرد و گفت: در بخش ایمنی ترددها، ۳۳ سازمان در کشور نقش دارند که سهم پلیس ۲۰ درصد است.

سردار هادیانفر تأکید کرد: یکی از نشانه های توسعه یافتگی کشورها نظم و انضباط ترافیکی است و در کشور ما نیز پیشرفت های زیادی در این خصوص حاصل شده است.

وی به نقش ۱۸درصدی همیاران پلیس در کاهش تخلفات رانندگی اشاره کرد و افزود: این طرح که از چند سال پیش آغاز شد، بسیار تأثیر گذار بود به نحوی که کودکان آن زمان، امروز در جامعه تأثیر گذار هستند.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه سال گذشته، ۱۷هزار و ۱۸۳نفر بر اثر تصادفات رانندگی در جاده های کشور کشته شده اند، گفت: ۳هزار راننده از این آمار عامل مرگ افراد و مقصر حادثه بوده اند.

سردار هادیانفر با اشاره به اینکه تصادفات رانندگی ۷درصد به تولید ناخالص ملی زیان وارد می کنند، خاطر نشان کرد: از مجموع تصادفات رانندگی، ۵۱درصد در صحنه، ۶درصد در طول انتقال و ۴۳درصد نیز در مراکز درمانی و یا بعد از ترخیص جان خود را از دست می دهند.

وی تصریح کرد: ۹۲ درصد علت وقوع حوادث رانندگی عامل انسانی است که نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است.

رییس پلیس راهور ناجا چهارعامل سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز ( به ویژه در جاده های دوطرفه)، عدم توجه به جلو ( با محوریت استفاده از تلفن همراه) و خستگی و خواب آلودگی را عامل وقوع ۸۲درصد تصادفات رانندگی در کشور اعلام کرد و گفت: متوسط سرعت در جاده های کشور ۷۸/۵ کیلومتر و در استان فارس ۸۲/۵ کیلومتر در ساعت است که در این خصوص باید در سطح استان فارس سرعت کنترل گردد.

سردار هادیانفر بر لزوم استفاده کلیه سرنشینان خودرو از کمربند ایمنی تأکید کرد و گفت: استفاده از کمربند برای کلیه سرنشینان خودرو الزامی است و با متخلفان برخورد قانونی صورت می پذیرد.

براساس گزارش سایت پلیس راهور، وی با اشاره به وجود ۱۵هزار اتوبوس و ۶۰۰هزار کامیون در کشور، افزود: رانندگان اتوبوس نباید بیشتر از ۹ ساعت رانندگی کنند، ولی به دلیل در آمد پایین و مشکلات اقتصادی مجبور به کار اضافی می شوند که در عین حال این موضوع تخلف محسوب می شود و به شدت با آن برخورد خواهد شد.

رییس پلیس راهور ناجا در پایان گفت: کلیه مسئولان در بخش های مختلف استان فارس باید برای کاهش و پیشگیری از تصادفات رانندگی اقدامات لازم را انجام دهند تا همچنان استان فارس را در کاهش تصادفات رانندگی در کشور سرآمد ببینیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز