خبرگزاری کار ایران

وزارت بهداشت باید توجه بیشتری به بودجه تحقیقات داشته باشد/ نیماد سعی دارد تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی را زیر چتر حمایتی قرار دهد

asdasd
کد خبر : ۸۵۹۲۳۸

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در موسسه نیماد گرندهای بین‌المللی ایجاد کردیم. نیماد از ۶۷۷۷ متخصص ایرانی، خارجی و ایرانیان مقیم خارج حمایت تحقیقاتی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیست و پنجمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی گفت: پیش از هر چیز تسلیت خود را بابت سقوط هواپیمای مسافربری اعلام می‌کنم. هواپیمایی که در آن ۲۳ نفر از فوت‌شدگان از نخبگان کشور بودند اما باید تلاش کنیم که جامعه به سمت یأس سوق داده نشود و امیدواری در این سرزمین زنده بماند. برگزاری این جشنواره در این شرایط برای ما بسیار سخت است.

وی در ادامه گفت: ما در کشور ۷۰ دانشگاه و ۷۰۰ مرکز تحقیقات علوم پزشکی داریم. این مراکز دانشگاهی نماد واقعی علم و عمل در دانش کشور هستند. در این مراکز برای اعطلای آموزش، پژوهش، نوآوری و ارائه خدمات درمانی تلاش می‌کنیم. باید توجه شود که تمام دستاوردهای ما در محدودیت بودجه و تلاش مضاعف نیروی انسانی ما صورت گرفته است. ما توانستیم به ۲۰ هزار مقاله در سال برسیم گاهاً طعنه‌هایی به ما زده می‌شود و درک نمی‌کنند که یک مقاله ممکن است نیاز به ۱۰ سال زحمت داشته باشد.

ملک‌زاده گفت: مقالات ما در بهترین مجلات دنیا چاپ می‌شوند. ۲۷ درصد از مقالات کشور در مجلات سطح بالای علمی منتشر می‌شود و در سال ۲۰۱۸ رتبه شانزدهم جهان را در تولید مستندات علمی کسب کردیم. تولیدات علمی ما حتی از برخی از کشورهای مانند فرانسه بیشتر بوده است. ۳۰ درصد کل مقالات علمی کشور در حوزه پزشکی بوده و مقام اول منطقه در تولید استنادات و مقالات را دارا هستیم. در سال ۲۰۱۹ یک نوع رتبه در رتبه‌بندی جهانی ارتقاء داشتیم و مقام پانزدهم را در تولید استنادات به دست آوردیم. این اتفاقات در بودجه‌های بسیار کم و در شرایط تحریم اقتصادی به دست آمده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ۴۵ دانشگاه ما در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند و ۳۵۴ نفر از پژوهشگران ما جزو برترین پژوهشگران دنیا هستند. ما توانستیم نوعی مرجعیت علمی را در دنیا به وجود بیاوریم در کشورهای مختلف دنیا مقالات ما دانلود شده‌اند یا به استنادات ما ارجاع داده شده است. در برخی از مهمترین خدمات درمانی در دنیا جزو برترین‌های جهان هستیم که نمونه‌های آنها سلول‌های بنیادین و پژوهش‌های ما در حوزه‌های مغز و استخوان است.

ملک‌زاده گفت: در موسسه نیماد توانستیم گرندهای بین‌المللی ایجاد کنیم. نیماد توانست ۶۷۷۷ متخصص ایرانی، خارجی و ایرانیان خارج از کشور را به همکاری دعوت کند و به آنها امکانات تحقیقاتی بدهد. سعی شده است همه دانشگاه‌های ما از طرف موسسه نیماد حمایت شوند. فعال‌ترین بخش تولیدات فناوری کشور مربوط به حوزه داروسازی است. فناوری و نوآوری ما نیاز به سرمایه‌گذاری و زمان دارد. ما آن را ارتقاء داده‌ایم اما باید توجه شود که ثمره تحقیقات در چند سال آینده به بار می‌نشیند. این امری بدهی است که تحقیقات امروز تولیدات آن را رغم بزند. ما یک صندوق نوآوری ایجاد کردیم تا کارخانجات داروسازی بتوانند با اتکا به سرمایه و کمک آن اقدام به تولیدات برتر دارویی و تجهیزات پزشکی کند.

وی در پایان گفت: ما نیاز داریم وزارت بهداشت توجه بیشتری به بودجه تحقیقات بکند. در بهترین شرایط ۰.۳ درصد از تولید ناخالص ملی به ما تعلق می‌گیرد. ما به اتکا نیروی انسانی است که رشد کرده‌ایم. بودجه همین فعالیت‌ها در ترکیه یک درصد از تولیدنا خالص ملی آنها است. کل بودجه تحقیقات ما در حوزه بهداشت ۰.۰۳ درصد از تولید ناخالص ملی بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز