خبرگزاری کار ایران

بررسی تغییر کاربری پایانه شرق جدید /معاونت حمل‌و‌نقل در دو سال گذشته یک اتوبوس هم نخریده است

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۸۱۲

در نشست مشترک کمیسیون عمران و حمل و نقل و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و معاونان فرهنگی و هنری، فنی و عمرانی و سرپرست معاونت حمل و نقل درباره تغییر کاربری پایانه شرق بحث و گفتگو شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه مشترک کمیسیون عمران و حمل و نقل و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با حضور معاونان شهردار تهران به منظور بررسی تغییر کاربری پایانه شرق برگزار شد.

صفا صبوری (معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران) درباره ضرورت تغییر پایانه شرق گفت: ترمینال شرق فعلی در زمینی به مساحت ۴ هکتار تاسیس شد و در شلوغ‌ترین زمان در روز ۱۵ هزار نفر را پوشش می‌دهد. در سال ۹۳ به طور متوسط در ترمینال شرق ۱۸ هزار و ۶۵۵ نفر مسافر در روز رفت‌وآمد داشت که در سال ۹۷ به ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر رسید و این نشان می‌دهد ۱۷۰ دستگاه اتوبوس در روز در آن سرویس‌دهی می‌کنند و در طی این سال ها ۳۷ درصد کاهش مسافر داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر تقاضای سفر با خودروی شخصی زیادتر است، افزود: در این ترمینال ۱۵درصد تقاضای سفر داریم،‌ در حالی که سرویس دهی آن ۲۰ درصد است  و تقاضای سفر از سطح سرویس پایین‌تر است.

صبوری با اشاره به اینکه ترمینال قدیم سرویس‌دهی مناسبی دارد به دلایل تثبیت مکان فعلی اشاره کرد و گفت: چرا که این کار به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. از طرفی ترمینال شرق موجود به دو خط اتوبوسرانی،‌۱۴ خط تاکسیرانی، سامانه بی.آر.تی و یک هتل دسترسی دارد که از مزایای حضور این ترمینال در مکان فعلی است و  نیازی به خرید زمینی ۲۵ هکتاری وساخت ترمینال جدید نیست.

وی با بیان اینکه زمین ترمینال شرق متعلق به شهرداری تهران نیست ادامه داد: تصور بر این بود از منافع این ترمینال می‌توانیم مترو را گسترش دهیم،‌ اما زمین متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است و اگر این‌جا را تخلیه کنیم، ایده قبلی ما برای کسب درآمد ۴۰۰میلیاردی و توسعه مترو امکان‌پذیر نیست.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره اشکالات جابجایی ترمینال شرق به پایانه جدید گفت: دو ترمینال به فاصله ۸ کیلومتر از هم قرار دارند، اما ترمینال جدید در بالاترین نقطه جنگل‌ سرخه حصار پیش‌بینی شده است و مردم برای رسیدن به آن باید بنزین بیشتری مصرف کنند و کرایه بیشتری پرداخت کنند که آلودگی هوا را تشدید می‌کند، به علاوه کاربری جدید در کنار بیمارستان قرار دارد و از طرفی هیچگونه بافت خدماتی و اتصال به خیابان‌های اصلی برای آن وجود ندارد و معلوم نیست مسافران چگونه باید از پایانه جدید به سمت شهر حرکت کنند.

صبوری افزود: اشکال اصلی آن است که دروازه تهران را با این کار آشفته می‌کنیم. جایگاه سوخت پارکینگ شرکت واحد در این مکان قرار دارد و تاسیس یک جایگاه سوخت گازوئیل با توجه به نزدیکی به پارک ملی مضر است. همچنین ساختمان جدید روی کانال سرخه حصار قرار دارد و با وقوع باران شدید و سیل در معرض خطر است و تاسیسات آن تقریبا به صورت جدی طراحی نشده است.

وی گفت: مکان جدید نیازمند ۴.۲ کیلومتر مترو و ۸ کیلومتر توسعه خطوط بی.آر.تی است.

صبوری با اشاره به هزینه‌هایی که تاکنون برای پایانه جدید صرف شده گفت: ۱۳ هکتار زمین به مبلغ ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد خریداری شده ونیازمند حدود ۲هزار میلیارد تومان دیگر زمین باید خریداری شود، ۲هزار میلیارد تومان توسعه مترو هزینه دارد، ۴۰۰ میلیارد تومان نیز تاکنون هزینه شده و ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه عمرانی برای تکمیل باقیمانده پایانه نیاز است و برای هر دستگاه اتوبوس ۴۴ میلیارد تومان هزینه می‌شود.

معاون شهردار تهران افزود: پیشنهاد ما تبدیل این مکان به یک مجموعه تفریحی، گردشگری، توریستی، پارکینگ، مجموعه رستوران‌ها و اماکن ورزشی است و همچنین مبدا ورود به پارک سرخه حصار نیز باید باشد.

در ادامه یوسف حجت (سرپرست معاونت حمل‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران) گفت: تقاضا برای حمل‌ونقل عمومی به شدت در دهه‌های اخیر کاهش یافته و در دهه اخیر سفر با اتوبوس و قطار از ۶۰ درصد به زیر ۲۰ درصد کاهش یافته است. در شهر صندلی فروشی نمی‌کنیم، اما در بیرون شهر همیشه صندلی فروشی کردیم و در دنیا این روش منسوخ ‌شده است.

او معتقد است: ایجاد ترمینال‌های بزرگ بیرون شهر باید کنار گذاشته شود و به جای آن پارکینگ‌هایی در مرکز شهر وجود داشته باشد که به صورت ایستگاهی و با رزور قبلی مسافران بیرون شهری را سوار و جابجا کند.

حجت ادامه داد: ترمینال جدید عیب‌های زیادی دارد اما بسیار مدرن ساخته شده و قسمت مسافران از مردم عادی جدا است،‌ اما معایبی که مهندس صبوری به آن اشاره کردند را تایید می‌کنم، بعلاوه اتوبوس‌ها به اجبار به مکان جدید می‌روند و مردم تشویق به استفاده بیشتر از تاکسی‌های بین شهری می‌شوند.

حجت با اشاره به اینکه براساس قانون ساخت ترمینال بر عهده شهرداری است به سهم دولت در تامین اعتبار اشاره کرد و گفت: ساخت ترمینال با اعتبارات شهرداری برای وزارت راه منطقی نیست چرا که اعتباری به ما اختصاص نداده‌اند و از طرفی وزارت راه در زمینه ساخت ترمینال با شهرداری همکاری ندارد.

در ادامه جلسه محمد علیخانی (رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شهرداری تهران) اظهار داشت: قانون می‌گوید شهرداری یک ترمینال بهره‌برداری کند و در شرق و غرب و شمال بسازد و پول آن را سازمان برنامه و بودجه پرداخت کند که تاکنون ریالی پرداخت نشده و این از طلب‌های شهرداری است. از طرفی باید ارزش زمین تملک شده در زمان فعلی و ارزش زمینی که قصد تملک آن را داریم مشخص شود.

محسن هاشمی (عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران) نیز در ادامه گفت: یک زمانی خودروهای داخلی را با قیمت پایین و وام خودرو عرضه کردند و همه مناطقی که با اتوبوس رفت‌و آمد می‌کردند با ورود خودروی شخصی رقابت پذیر شدند. خوشبختانه ما در کشور شغل هم ایجاد نمی‌کنیم و بسیاری از مردم مسافرکش شدند. اکنون بخش عمده ای از جابجایی مسافر توسط تاکسی‌ها است و زمانی هم که تصمیم می‌گیریم سوخت را گران کنیم‌، حواسمان به تاکسی‌ها است و به حمل‌و‌نقل عمومی پول نمی‌دهیم. 

وی ادامه داد: معاونت حمل‌و‌نقل نباید سیاست جا افتاده مبنی بر کاهش استفاده از اتوبوس و قطار را به عنوان سیاست مثبت در نظر بگیرد و به سمت آن برود. نباید براساس این پیش فرض که مسافر کم شده و دیگر ترمینال نمی‌خواهیم حرکت کنیم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه براساس طرح جامع قرار بر ساخت پایانه جدید گرفته شد اظهار داشت: اینجا جایی نیست که بدون هیچ مطالعه قبلی آن را درنظر گرفته باشیم، چرا که ساخت آن سی سال طول کشیده است.

وی با اشاره به اتصال خط مترو به پایانه جدید گفت: نصف تونل مورد نیاز برای مترو ساخته شده و هزینه‌ای که حدود ۲ میلیارد ذکر شد، کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه با احتساب توسعه یک ایستگاه به دماوند است و این عدد که ذکر شد کاملا غیرکارشناسی است. 

هاشمی درمورد اشاره صبوری مبنی بر مالک نبودن شهرداری در این مکان نیز گفت: هر اقدام دیگری نیز در این مکان انجام شود ما مالک آن نیستیم و به عنوان معایب این مکان مطرح نیست.

هاشمی تصریح کرد: نباید بحث ما برای تغییر کاربری پایانه باشد،‌ بلکه باید درباره اینکه می‌خواهیم چه امکانات و اهداف دیگری به آن اضافه شود بحث کنیم. باید اهداف فرهنگی مد نظر را در کنار این پایانه تعریف کنیم. اینجا آنقدری جا دارد که می‌توانید همه فعالیت‌های فرهنگی خود را در آن تعریف کنید. 

در ادامه این جلسه محمدجوادحق‌شناس (رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران) در دفاع از ایجاد مکانی فرهنگی در پایانه شرق اظهار داشت: برای تهران سه ترمینال غرب،‌ جنوب و شرق تعریف شده است. ترمینال غرب ۱۲ استان را هدایت می‌کند،‌ ترمینال جنوب، ۱۴ استان را تحت پوشش می‌دهد و دو استان دیگر می‌ماند و برای استان گلستان و مازندران  می‌خواهیم ترمینال تاسیس کنیم. جاده هراز اساسا مسیر اتوبوس نیست و مردم با خودرو شخصی و سواری رفت‌و‌آمد کنند و از مسیر فیروزکوه استفاده می‌شود که دو استان گلستان و بخشی از مازندران را پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: اکنون سرمایه شهر در آن مکان است و باید فکر کنیم که چه کار کنیم تا با آن فضا حال شهر بهتر شود. 

حق‌شناس با اشاره به مصوبه توسعه پارک جنگلی سرخه حصار به عنوان قطب گردشگری شمال شرق تهران گفت: تهران از عدم توازن شمال، جنوب و شرق، غرب رنج می‌برد و متاسفانه باید بگوییم که در حوزه شرق تهران برای رسیدن خانواده‌ای به یک پارک بازی باید یک ساعت و نیم به سمت غرب سفر کنند تا از امکانات تفریحی استفاده کنند. پرجمعیت ترین منطقه تهران، منطقه ۴ با یک میلیون جمعیت که در این منطقه قرار دارد یک سینما هم ندارد و با این مصوبه می‌توانیم بخش مهم گردشگری و تاریخی تهران را توسعه دهیم.  با اجرای طرح‌ فرهنگی ۵۰ رویکرد برای آن تعریف شده که مورد اجرا قرار می‌گیرد. 

در ادامه سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک اظهار داشت: در هر کشور پیشرفته‌ای که نگاه کنید ایده ترمینال جمع شده و برای ۵۰ سال پیش است و باید تعداد زیادی ایستگاه پراکنده در سطح شهر برای دسترسی مردم فراهم شود. 

هاشمی در پاسخ گفت: نمی‌توانیم تا ابد مسافران را با پژو به شمال جابجا کنیم، حمل و نقل عمومی یعنی مترو و اتوبوس، اما در سازمان، حمل ونقل عمومی را به تاکسی خلاصه کرده‌اید و همه وقت شما صرف خودرو می‌شود. اصلا از مترو هم دفاع نمی‌کنیم از اتوبوس هم دفاع نمی‌کنیم در این مدت دو ساله معاونت حمل‌و‌نقل نه یک اتوبوس و نه یک واگن مترو خریده است. 

 در ادامه رحمان زاده شهردار منطقه ۱۳ اظهار داشت: پایانه شرق از ظرفیت کافی برای حمل و نقل برخوردار است و دلیل جابجایی آن را نمی‌دانم. بعلاوه منابع طبیعی بر اثرات محیط‌زیستی پایانه شرق جدید تاکید دارد. ما ۵۴ پروژه مصوب از منابع طبیعی در منطقه داریم،‌اما منابع طبیعی می‌گوید به شرطی همکاری می‌کنیم که مساله پایانه در آن مطرح نباشد.

افشین حبیب زاده (رئیس کمیته عمران شورای شهر) اظهار داشت: پیشنهاد من ترکیب استفاده از این مکان به عنوان ترمینال و فضای سبز است و با توجه به اینکه هنوز برای این مساله فکری نشده باید بر روی بحث تلفیق بیشتر فکر کرد. به سرعت برای این مساله تصمیم‌گیری نمی‌کنیم و بعد از مطالعه کارشناسی در شهرداری و کمیسیون‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم. 

در پایان این جلسه مقرر شد تا پایان سال برای پیمانکار تعیین تکلیف شود و با بررسی‌های کارشناسی فی‌مابین ذی‌نفعان بازنگری در نظرات و طرح‌های پیشنهادی مطرح شده صورت گیرد.

همچنین محمدجواد حق‌شناس مطرح کرد که  با توجه به طرح گردشگری ۶۴۰ هکتاری، نیازمند تعریف ناحیه جدید شهری در این محل هستیم تا شهردار ناحیه جدید آن را هدایت کند، همچنین پیشنهاد عوارض ورودی برای پارکینگ در نظر گرفته شود، بعلاوه دو ساختمان در منطقه پایانه شرق جدید که در اختیار واحدهای دیگر شهرداری هستند به خود منطقه بازگردد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز