خبرگزاری کار ایران

مناظره‌های دانشجویی در سراسر کشور برگزار می‌شود/ مسئولین باید ظرفیت شنیدن حرف‌های مخالف را بالا ببرند/حضور سخنگوی دولت در مناظرات دانشجویی

asdasd
کد خبر : ۸۴۷۸۳۵

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: اساس مناظره این است که شخص نباید خود و طرف مقابلش را حق مطلق یا باطل مطلق بداند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری مرحله کشوری هشمتین دوره مسابقات طرح ملی مناظره دانشجویان ایران صبح امروز در جهاد دانشگاه برگزار شد.

عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ابتدای این برنامه با اشاره به اهمیت امر گفت‌وگو گفت: ما در برخی از دانشگاه‌های دنیا مناظرات بین‌المللی داریم اما مناظرات در کشور ما به شکل بومی است. اساس مناظره این است که شخص نباید خود و طرف مقابلش را حق مطلق یا باطل مطلق بداند. نقطه مقابل مناظره خشونت و جذب اندیشی است.

وی ادامه داد: مناظرات دانشجویی هم جنبه مهارتی و هم جنبه یک کار مشارکتی و اجتماعی دارد. موضوعات مناظرات تک بعدی نیست و دانشجویان خودشان موضوع را انتخاب می‌کنند اما ما در داوری‌ها فقط شیوه مناظره را مد نظر قرار می‌دهیم تا بدانیم دانشجویان از ابزارهای مناظره چه کاربردهایی داشته‌اند. دانشجویان باید با هم اخلاقی گفتگو کنند و مسئولین هم باید ظرفیت شنیدن حرف‌های مخالف را بالا ببرند.

علیزاده بیان کرد: اگر ما بخاطر شرایط بد معیشتی یک سری مسایل فرهنگی را مورد غفلت قرار دهیم قطعا لطمه خواهیم خورد و متولیان حوزه فرهنگ نباید از آن غفلت کنند. ما باید بتوانیم بر اساس مناظره یک سری محتوا تولید کنیم و مناظره‌ها صرفا در حد گفتگو نباشند.

انجام گفت‌وگوی صحیح نیازمند فضایی آرام و عقلانی است

مهدی کاظمی رییس سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی در این نشست در خصوص نقش مناظره در آزادی بیان گفت: ما شاید بخواهیم که افراد وارد این فضا شوند اما نحوه ورود به این فضا را آموزش نداده‌ایم از این رو آموزش را اولیت قرار دادیم تا دانشجویان برای یک گفتگوی سالم تربیت کنیم. از این رو یک سرس کتاب در این خصوص تهیه و همچنین کارگاه‌های در نظر گرفته شده است. این کارگاه‌ها کمک می‌کند دانشجویان در مناظره توانایی و ممارست داشته باشند.

وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم گفت‌وگوی صحیحی داشته باشیم نیازمند یک فضای آرام و عقلانی داشته باشیم از این رو برای این کار فضای علمی دانشگاه‌ها را در نظر گرفتیم زیرا اگر فضایی غیر از این باشد می‌تواند در جو مناظره تاثیر بگذارد. همچنین تیم‌ها باید اخلاق حرفه‌ای و مناظره را رعایت کنند، همچنین دانشجویان بر مبنای موضع خود مناظره کنند. این گفتگو ها موجب ارتباط بهتر بین نسلی می‌شود.

کاظمی بیان کرد: در این مناظرات ۲۸ استان و در ۱۲ دانشگاه با حضور ۶۲۵ تیم شرکت کردند. این دانشجویان حتی به عنوان نماینده جوانان می‌توانند در رسانه‌ها نیز حضور داشته باشتد. از این ۶۲۵ تیم ۵۴ تیم به مرحله منطقه‌ای راه یافتند که ۱۲ تیم وارد مرحله کشوری شدند و در نهایت تیم نهایی نشان خواجه نصیر را در دوره هشتم این جشنواره خواهد برد.

حضور سخنگوی دولت در مناظرات دانشجویی

مهدی عباسی دبیر هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران خاطر نشان کرد: تاکنون ۱۲ تیم از دانشگاه‌های علم و فرهنگ، خواجه نصیر، دانشگاه علامه طباطبایی و از استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، یزد، خراسان شمالی، کردستان، مرکزی، خراسان رضوی و هرمزگان به مرحله کشوری راه پیدا کردند.

وی اضافه کرد: حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و علی ربیعی سخنگوی دولت در اختتامیه مناظره دانشجویی تا این لحظه قطعی شده است. ضمن اینکه برنامه‌های مناظره در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران واقع در خیابان ۱۶ آذر برگزار خواهد شد.

به گزارش ایلنا، مناظره دانشجویی سراسر کشور روز شنبه ۳۰ آذرماه آغاز و روز دوشنبه دوم دیماه ۹۸ پایان می‌پذیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز