خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

انتقاد دانشجویان از کمبود ظرفیتِ خوابگاه‌ها تا پولی‌سازی دانشگاه برای جبران وضعیت بد مالی

asdasd
کد خبر : ۸۴۲۷۹۰

به گفته دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف مشکلات مالی باعث تغییر رویکرد دانشگاه به سمت پولی‌سازی آموزش شده‌است که نمونه آن راه‌اندازی دوباره پردیس در سال تحصیلی جاری است.

«سید احمد معتمدی» رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره مطالبات دانشجویان گفت: طبیعتا دانشجویان سلیقه‌های متفاوتی دارند. مثل سلیقه‌های سیاسی که مطالباتشان در این زمینه بیشتر به این صورت است که اگر مثلا مراسمی دارند، برای حضور سخنران موردنظرشان خواهان مجوز هستند که ما نیز مجوز می‌دهیم و هیچ مانعی ایجاد نمی‌کنیم.اعتقاد ما این است که در این زمینه نباید سخت‌گیری کنیم، اما باید ضوابط دانشگاه رعایت شود.

وی با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در روز دانشجو توضیح داد: برای هفته دانشجو سعی داریم، بیشتر خود دانشجویان فعال باشند. پیش‌تر دانشگاه نیز مراسم‌هایی را نیز تدارک می‌دید، اما درخواست دانشجویان این بوده که بهتر است، تشکل‌های دانشجویی برنامه‌های روز دانشجو را برعهده بگیرند و ما نیز پذیرفتیم.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر: سخت گیری برای برنامه‌های روز دانشجو وجود ندارد

پیش‌تر دانشگاه مراسم‌هایی را تدارک می‌دید، اما درخواست دانشجویان این بوده که بهتر است، تشکل‌های دانشجویی برنامه‌های روز دانشجو را برعهده بگیرند و ما نیز پذیرفتیم.

معتمدی ادامه داد: هفته دانشجو برای ما هفته پرکاری است، زیرا همه تشکل‌ها درخواست برگزاری برنامه داشتند و ما هم سعی کردیم تا جایی که ضوابط اجازه می‌دهند با اجرای برنامه‌های تشکل‌ها موافقت کنیم. روز دانشجو فقط یک روز نیست و دانشجویان طی یک هفته برنامه‌های خاص خودشان را برگزار می‌کنند. دانشجویان در این روزها برنامه‌های خوبی اعم از سخنرانی، تریبون آزاد و... طبق سلیقه‌شان اجرا می‌کنند. تشکل‌های دانشگاه امیرکبیر در این هفته برنامه‌های خوبی دارند که امیدواریم دانشجویان فعالیت خوبی داشته باشند.

موافقت با ۹۰ درصد برنامه‌های دانشجویی در ۱۶ آذر

دانشجویان در تشکل‌های فرهنگی درخواست‌ها و مطالباتی دارند که در راستای بهتر شدن فضای فرهنگی دانشگاه است، اما در این میان برخی نیز برعکس این درخواست را مطرح کرده و خواهان آزادی بیشتری هستند.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد: با ۹۰ درصد برنامه‌های تشکل‌ها موافقت شده، ولی مواردی هم وجود دارد که منع شده‌اند. علاوه بر اینها تشکل‌های صنفی که منعکس کننده نظرات صنفی دانشجویان هستند، درباره مسائل خوابگاه، ثبت‌نام‌ها و... درخواست‌هایی را دارند که مطرح می‌کنند. به عنوان مثال ما در روزهای پنجشنبه برنامه تغذیه را داشتیم که قطع شده بود؛ این برنامه جزو وظایف دانشگاه نبوده، اما با پیگیری و درخواست شورای صنفی مجددا برنامه تغذیه‌ای اجرا شد.

انتقاد دانشجویان از کمبود ظرفیتِ خوابگاه‌ها تا پولی‌سازی دانشگاه برای جبران وضعیت بد مالی

وی در خصوص درخواست‌های دانشجویان در حوزه‌های فرهنگی گفت: علاوه بر اینها دانشجویان در تشکل‌های فرهنگی درخواست‌ها و مطالباتی دارند که در راستای بهتر شدن فضای فرهنگی دانشگاه است. در این میان برخی نیز برعکس این درخواست را مطرح کرده و خواهان آزادی بیشتری هستند. طبیعتا تنوع سلیقه‌ها و تفکرات را در دانشگاه داریم، اما سعی می‌کنیم با توجه به ضوابط، به همه درخواست‌ها پاسخ دهیم.

دانشگاه امیرکبیر دانشجوی بازداشتی در اعتراضات اخیر نداشته است

وی در ادامه با اشاره به اهمیت قشر دانشجو در جامعه گفت: مهمترین دوران جوانی، دوران دانشجویی است، زیرا شخصیت افراد بیشتر در این دوره شکل می‌گیرد. دانشجویی که از دبیرستان وارد دانشگاه می‌شود، تجربه زیادی ندارد و متکی به خانواده است، ولی وقتی دانشجویی بعد از چند سال فارغ‌التحصیل می‌شود و حتی در دوران دانشجویی ممکن است، توان اداره یک خانواده را داشته باشد یا بعد از فارغ‌التحصیلی مشغول کار می‌شود. اینها بدان معناست که او می‌تواند یک مسئولیت مهم را بر عهده بگیرد. بنابراین دوره دانشجویی دوره مهمی است که اگر خوب به آن پرداخته شود و دانشگاه بتواند در کنار افزایش معلومات افراد به شکل‌دهی مناسب شخصیت آنها کمک کند، قطعا می‌تواند برای دانشجو و هم برای جامعه خیلی مفید باشد.

وی افزود: از همین روی حضرت امام این جمله معروف را دارند که دانشگاه مرکز انسان‌سازی است. ما می‌بینیم دانشجو وقتی وارد دانشگاه شده و تا زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شود به لحاظ شخصیتی تفاوت کرده است. بنابراین نقش دانشگاه در تربیت نسل جوان خیلی کلیدی است.

رئیس دانشگاه امیرکبیر در پاسخ به این سوال که آیا در میان دانشجویان بازداشتی در اعتراضات اخیر، از این دانشگاه نیز دانشجویی بازداشت شده است؟ گفت: خیر، ما موردی نداشتیم و یا لااقل به ما منعکس نشده است.البته اگر هم بوده باشد به ما اطلاع داده می‌شود.

دبیر شورای صنفی دانشگاه شریف:‌ ناامنی در محله دانشگاه شریف موجب اعتراض دانشجویان شد

ناامنی در محله دانشگاه شریف در سال گذشته به اوج خود رسیده بود که با همکاری دانشگاه و نیروی انتظامی تهران بزرگ اقدامات مناسبی شروع شد و میزان این موارد تا حد خوبی کاهش یافت.

«محمد شهیدی» دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با انتقاد از وضعیت منطقه‌ای که دانشگاه صنعتی شریف در آن واقع است، گفت: دانشگاه ما در محله‌ای از تهران قرار دارد که متاسفانه دزدی و زورگیری در آن وجود دارد. این مسئله در سال گذشته به اوج خود رسیده بود و دانشجویان در قالب کمپین «امنیت نداریم» اعتراض خود به وضع موجود را به همه اعلام کردند. در آن سال با همکاری دانشگاه و نیروی انتظامی تهران بزرگ اقدامات مناسبی شروع شد و میزان این موارد تا حد خوبی کاهش یافت، ولی این مسئله همچنان برای دانشجویان و شورای صنفی در اولویت است.

وی در خصوص امکانات دانشگاه شریف توضیح داد: با وجود تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته در جهت بازسازی خوابگاه‌های دانشجویی انجام شده‌است، این خوابگاه‌ها مشکلات تاسیساتی و ساختمانی دارند و عمده این مشکلات به دلیل بافت قدیمی خوابگاه است. همچنین مسئله کمبود ظرفیت در خوابگاه‌ها در سال اخیر باعث بروز مشکلاتی برای دانشجویان شده بود و در سال‌های آینده نیز در صورت عدم اتخاذ راه‌حل مناسب این مشکل ادامه خواهد داشت. جدیدترین مطالبه در زمینه رفاهی و خوابگاه، تلاش برای اصلاح قانون ورود و خروج دختران خوابگاهی است. این پویش حدود یک ماه است که شروع شده و در حال پیگیری می‌باشد.

پولی‌سازی دانشگاه برای جبران وضعیت بد مالی

مشکلات مالی باعث تغییر رویکرد دانشگاه به سمت پولی‌سازی آموزش شده‌است که نمونه آن راه‌اندازی دوباره پردیس در سال تحصیلی جاری است.

 دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف که در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل می‌کند، درباره خواسته‌های دانشجویان در زمینه‌های رفاهی و آموزشی گفت: در دانشگاه شریف، مطالبات دانشجویان غالبا در سه موضوع کلی امنیت، رفاهی و آموزش دسته‌بندی می‌شوند. مسئله آموزش در دانشگاه ما تا حدودی به مشکلات مالی دانشگاه و کشور برمی‌گردد. عدم توانایی در جذب اساتید دانشگاه بعضا ریشه مالی داشته و این مستقیما باعث تضعیف قوه آموزشی دانشگاه می‌شود که نتیجه آن کاهش میزان ارائه دروس در دانشکده‌هاست. همچنین این مشکلات مالی باعث تغییر رویکرد دانشگاه به سمت پولی‌سازی آموزش شده‌است که نمونه آن راه‌اندازی دوباره پردیس در سال تحصیلی جاری است.

وی همچنین درباره منطقی‌ترین راه بیان مطالبات دانشجویی گفت:‌ در مواردی که طرف مقابل، دلسوز و پیگیر مطالبه است، صرفا بیان موضوع و ارائه پیشنهاد در صورت وجود کفایت می‌کند، اما مسئله این است که گاهی از اوقات با کسانی مواجه هستیم که به دلایلی وظایف خود را درست انجام نمی‌دهند. در این موقعیت با حمایت دانشجویان برای بیان مسئله و نشان دادن اولویت آن باید از طریقی حمایت دانشجو و پشتیبانی آنها به طرف مقابل نمایش داده شود.

ارتباط مسئولان در دانشگاه با شورای صنفی، ارتباطی سازنده است

شهیدی درباره واکنش دانشگاه به اعتراضات دانشجویان گفت: واکنش‌ها بسته به موضوع مطالبه و شکل اعتراض متفاوت است. در بیش از نیمی از موارد در برابر اعتراض یا مشکل حل می‌شود یا دلایلی قانع‌کننده ارائه می‌شود. در بقیه موارد به دلایل مختلف که معمولا ریشه مالی دارند، پاسخ مناسبی دریافت نمی‌شود و به طبع آن شکل اعتراض تغییر می‌کند. در مجموع ارتباط مسئولان دانشگاه با شورای صنفی، ارتباطی سازنده است.

دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این سوال که دانشگاه تا چه اندازه به درخواست‌ها، اعتراضات و مطالبات دانشجویان پاسخ می‌دهد؟ گفت: خواسته‌هایی که برطبق قانون باشند، اغلب به نتیجه می‌رسند، از جمله مسائل مرتبط می‌توان به هزینه اسکان و خوابگاه و همچنین سنوات رفاهی و آموزشی اشاره کرد. بقیه درخواست‌ها که یا قانون در مورد آنها صحبتی نکرده‌است و یا تغییر قانون مدنظر است، در صورت منطقی بودن درخواست و وجود منابع مالی تایید می‌شوند. درخواست‌هایی نیز وجود دارند که هنوز در حال پیگیری هستند و عمدتا به منابع مالی مرتبطند.

انتقاد دانشجویان از کمبود ظرفیتِ خوابگاه‌ها تا پولی‌سازی دانشگاه برای جبران وضعیت بد مالی

دبیر کل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران:‌ جامعه دانشگاهی سطح مطالبه‌گری بالایی دارد

دانشگاه‌ها در زمینه فرهنگی تا حدی ضعیف عمل کرده‌اند و معتقدیم دانشگاه‌ها باید در زمینه فرهنگی خیلی پررنگ ظاهر شوند.

«ایزد محمد خواجه» دبیر حقوقی شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت و دبیر کل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، به مناسب روز دانشجو درباره مطالبات دانشجویان اظهار داشت: من معتقدم دانشگاه نیز مانند جامعه است، اما کوچکتر. مسئولان دانشگاه نیز مانند زمامداران کشور هستند و مسئولیت مدیریت جامعه دانشجویی را به عهده دارند. دانشجویان هم با توجه اینکه دانش‌آموخته آموزش عالی کشور هستند، مطالباتشان گاها سطح بهتری دارد.

وی اضافه کرد:‌ دانشجویان عمدتا مطالبات مختلفی در زمینه آموزشی، فرهنگی،‌ رفاهی و... دارند. من معتقدم که دانشگاه‌ها در زمینه فرهنگی تا حدی ضعیف عمل کردند و معتقدیم باید در این زمینه خیلی پررنگ ظاهر شوند. دانشجوهای پزشکی و زیرشاخه‎های وزارت بهداشت زمان زیادی از زندگی‎شان را در بیمارستان‌‎ها و کلینیک‌ها می‌گذرانند و طبیعی است که نیازهای فرهنگی و رفاهی در اینجا بیشتر احساس ‌شود. بیشتر از همه اینها مطالبات آموزشی دانشجویان است که همواره مطرح می‌شود. یکی از درخواست‌های همیشگی دانشجویان درخواست برای کیفیت بهتر آموزش بوده است.

اعتراض، کلید حل مشکلات است

دانشجویان باید پیگیر خواسته‌هایشان باشند و برای آن راه‌حل پیدا کنند و حتی پای کار بیایند.

دبیر حقوقی شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت گفت: ‌مطمئن‌ترین و منطقی‌ترین راه بیان مطالبات از نظر ما این است که دانشجویان راه‌حل ارائه کنند. ما معتقدیم که دانشجو نباید فقط معترض باشد. البته بیان اعتراض خودش کلید حل مشکلات است، ولی دانشجویان باید بیشتر از اعتراض، مطالبه‌گر باشند. در واقع دانشجویان باید پیگیر خواسته‌هایشان باشند و برای آن راه‌حل پیدا کنند و حتی پای کار بیایند.

وی افزود:‌ دانشگاه‌های موفق، دانشگاهایی هستند که دانشجویان را پای کار آوردند و این را پذیرفته‌اند که اگر دانشجو به مساله‌ای اعتراض دارد، در راه مطالبه آن را‌ه‌حل دهد و پای کار بیاید و در امور اجرایی سهیم باشد.

خواجه گفت: ‌در مورد دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقدم که دانشگاه ما رویه نسبتا خوبی در مور اعتراضات دارد و اعتراضات را با دید امنیتی پیگیری نمی‌کند و اصولا دید امنیتی ندارد. مطالبات گاها نتیجه می‌دهند، اما بعضا نیز با وجود پیگیری‌های متعدد ثمربخش نیست. من با توجه به اینکه با دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از طریق دبیر کل‌هایشان ارتباط دارم، متوجه شده‌ام یک مقدار نگاه‌ها مثبت نیست و اعتراضات و مطالبات چندان وضعیت مناسبی ندارد و بعضا برخوردهای نامناسبی با دانشجویان می‌شود، ولی لااقل معاونت دانشجویی وزارت بهداشت خانم لاری و آقای خدابنده لو مدیر دانشجویی وزارت بهداشت چنین دیدی ندارند.

برخی مسئولان دانشگاه مطالبه‌گری دانشجویان را روی چشم می‌گذارند، ولی در برخی دانشگاه‌ها اینطور نیست.

وی درباره پاسخگویی دانشگاه به خواسته‌های دانشجویان گفت: این مساله به سعه صدر، سلائق شخصی و شخصیت مسئولان دانشگاه‌های مختلف در سراسر کشور بر می‌گردد. برخی از مسئولان فوق‌العاده خوب هستند و دائم خودشان را در دسترس دانشجو و در معرض نقد قرار می‌دهند و برخی مسئولان دانشگاه مطالبه‌گری دانشجویان را روی چشم می‌گذارند، ولی در برخی دانشگاه‌ها اینطور نیست.

دبیر کل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در مجموع دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی کشور در این زمینه وضعیت متوسطی دارند و همانطور که گفتم رسیدگی به این مسائل، بیشتر به شخصیت و کاراکتر‌های مسئولان مختلف بستگی دارد، اما به طور کل مسئولان و معاونان وزارت بهداشت باید به شدت روی این مساله کار کنند.

وی توضیح داد:‌ من به عنوان دبیر حقوقی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران همیشه سعی کردم در این راه با دبیران دانشگاه‌های مختلف ارتباط داشته باشم و پیگیر حق اولیه دانشجویان مطالبه‌گر باشم. امیدوارم با دیدی که در وزارت بهداشت وجود دارد، این روند روز به روز بهتر شود و دانشگاه‌ها به خاطر دانشجو‌یان به اعتراضات آنها پاسخ‌های روشن‌ و به موقعی بدهند و این اعتراضات را به خوبی تفسیر کنند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: دانشجو سرمایه اساسی جامعه است

دانشگاه فضایی را برای دانشجویان فراهم کند تا آنها به قابلیت‌های ادراکی برسند.

«محمد هادی عسکری» مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اهمیت و نقش دانشجو در جامعه گفت: دانشجو سرمایه بی‌بدیل هر کشوری است، یعنی قشر جوان و دانشجویان یکی از اساسی‌ترین سرمایه‌ها هستند که بر اساس فعالیت‌هایی که در دانشگاه انجام می‌دهند، واجد حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌شوند و به واسطه حیاتی که پیدا می‌کنند، می‌توانند در لایه‌های مختلف اجتماع کنکاش کنند، به کمک دولت بیایند و برای حل مشکلات جامعه راهکار ارائه کنند. این ویژگی بارز دانشجوست و او در فضاهایی که معطوف به ارائه راه‌حل برای برطرف ساختن مشکلات جامعه باشد، پیشروست.

انتقاد دانشجویان از کمبود ظرفیتِ خوابگاه‌ها تا پولی‌سازی دانشگاه برای جبران وضعیت بد مالی

وی ادامه داد: در عین حال انتظاری که از دانشگاه‌ها می‌رود همین است؛ شرایطی فراهم کنند تا دانشجو بتواند به قابلیت‌های ادراکی برسد و تا آنها بتوانند در سرنوشت خود و جامعه تاثیر بگذارند و به دولت برای حل مشکلات کمک کنند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره مطالبات دانشجویان گفت: مطالبات دانشجویان همان درخواست تشکل‌هاست که در قالب هیئت نظارت دانشگاه‌ها انجام می‌شود. دانشجویان عمدتا درخواست برنامه‌های خود را به هیئت نظارت می‌دهند و این هیئت هم مصوب می‎کند که امکان اجرا برای مطالبات وجود دارد یا خیر؟

وی در پاسخ به این سوال که خط قرمز مطالبات دانشجویی کجاست؟ گفت: تا آنجا که قانون اجازه می‌دهد و در چارچوب قانون انجام می‌شود.

عسکری در خصوص برنامه‌های معاونت فرهنگی برای هفته و روز دانشجو توضیح داد و گفت: معاونت فرهنگی برنامه متمرکزی ندارد و سیاست‌ها و راهکارها در قالب هیئت نظارت ابلاغ می‌شود. آنچه وزیر محترم و معاون فرهنگی آقای غفاری گفته‌اند، این بوده که بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌هایی که زده شده، همگی مبتنی بر این بوده است که در چارچوب قانون باشند تا تشکل‌های اسلامی و گروه‌های دانشجویی بتوانند در دانشگاه‌ها برنامه‌هایشان را برگزار کنند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار داشت: در حوزه فرهنگی و اجتماعی بر اساس ساختارهای قانونی که ایجاد شده سعی می‌کنیم، بستر فعالیت‌های دانشجویی را فراهم کنیم. در حوزه فرهنگی  و اجتماعی عرصه‌های مختلفی داریم مانند تشکل‌های سیاسی که ذیل آیین نامه تشکل‌های دانشجویی مصوب شورای انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کنند که تعدادشان معلوم و فعالیت‌هایشان قابل توجه است. در کنار آنها فعالیت‌های فرهنگی است که در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم بیش از پنج هزار کانون فرهنگی، بیش از ۹ هزار انجمن علمی دانشجویی و بیش از چهار هزار و پانصد نشریه دانشجویی فعالیت دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز